• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
4

هشدار تهران به بروکسل؛ پایتخت‌های اروپایی در برد موشک‌های ایران قرار می‌گیرند؟

  • کد خبر : 48787
  • 11 جولای 2023 - 12:46
پایتخت‌های بزرگ اروپایی

امتناع اروپا از لغو تحریم‌های موشکی می‌تواند باعث شود ایران از محدود کردن برد موشکی خود، یعنی ۲۰۰۰ کیلومتر دست بردارد. چنین اقدامی می‌تواند پایتخت‌های بزرگ اروپایی را در یک بازه زمانی نسبتاً کوتاه در دسترس زرادخانه موشکی تهران قرار دهد.

ایران درباره حفظ تحریم‌هایی که طبق توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ باید منقضی شوند، به اروپا هشدار داده است. این هشدار در پی گزارش‌هایی مطرح شد که نشان می‌دهد دولت‌های اروپایی با ادعای عرضه پهپاد به روسیه و احتمال ارسال موشک در آینده، قصد دارند از لغو تحریم‌های وعده داده شده در ماه اکتبر خودداری کنند.

سانه‌های محافظه کار در ایران هشدار داده‌اند که در صورت حفظ تحریم‌ها، احتمالاً برنامه هسته‌ای ایران تشدید خواهد شد. از سوی دیگر، جمهوری اسلامی ممکن است با کنار گذاشتن محدودیت‌هایی که خودش در برد موشک‌های خود اعمال می‌کند پاسخ دهد.

پایتخت‌های اروپایی در برد موشک‌های ایران

اگر اروپا از لغو تحریم‌هایی که طبق برجام منقضی می‌شوند، خودداری کند، ایران پاسخی «متوازن و متناسب» ارائه خواهد کرد.

توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تصریح می‌کند که سازمان ملل باید در اکتبر ۲۰۲۳ محدودیت‌های تحقیق، توسعه و تولید موشک‌های بالستیک ایران را که قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای را دارند، لغو کند.

سازمان ملل همچنین باید ممنوعیت واردات و صادرات فناوری موشکی ایران را لغو کند. این ممنوعیت صادرات، موشک‌ها و پهپادهای با برد ۳۰۰ کیلومتر یا بیشتر را پوشش می‌دهد. اروپا علاوه بر تبعیت از این اقدامات سازمان ملل متحد، همچنین باید در اکتبر ۲۰۲۳ تمام تحریم‌های هسته‌ای باقی مانده را خاتمه دهد.

هشدار کنعانی در پی گزارش‌هایی مطرح شد مبنی بر اینکه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و انگلیس قصد دارند با حفظ تحریم‌های موشکی ایران برجام را نقض کنند.

یک دیپلمات ناشناس در ۲۹ ژوئن به رویترز گفت که برنامه‌های اروپا برای حفظ تحریم‌ها «به وضوح» به ایران اعلام شده است. دیپلمات‌های اروپایی از عرضه [ادعایی] پهپادهای ایران به روسیه و احتمال ارائه موشک‌های بالستیک تهران به مسکو از جمله دلایل اصلی امتناع از لغو تحریم‌ها نام بردند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=48787

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.