• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
9

آدم خواران ، داستانی بر اساس واقعیت

  • کد خبر : 49169
  • 22 جولای 2023 - 13:11
آدم خواران

آدم خواران رمانی کوتاه از نویسنده فرانسوی ژان تولی  بر اساس داستانی واقعی که در اواخر قرن نوزدهم در روستایی در جنوب فرانسه اتفاق افتاده ، نگاشته شده است.

داستان از زمان جنگ فرانسه با پروس  بر اساس گزارش های پلیس ، دادگاه و روایت مردمی که از نوادگان دهکده بوده اند نوشته شده است.

ژان تولی برای جمع آوری اطلاعات آن قدر ساکنان فعلی دهکده را سوال پیچ می کند که نهایتا او را تهدید می کنند که اگر باز به آنجا بر گردد ، قربانی جدیدی برای دهکده خواهد بود.

آدم خواران ، تفسیری واضح درباره ماهیت انسان و خشمی که در درون انسان نهفته است :

داستان کتاب  شروعی آرام و دلپذیر دارد و حکایت مردی به نام آلن دومونی که به معاونت شهرداری منصوب شده و با صدای پدر و مادر مهربان خود از خواب بیدار می شود تا برای جشن به مرکز روستا و به میان مردم برود، آغاز می شود .

آلن فردی مسئولیت پذیر با اخلاق و کمک دهنده به دیگران معرفی می شود که با وجود معلولیت یکی از پاهایش حاضر به معاوضه ی نوبت خود برای حضور در جنگ میان فرانسه و پروس با فرد دیگری نیست و برای حضور در جنگ و جبهه و دفاع از میهنش آماده است .

روستاییان که با پدیده خشکسالی و کم آبی روبرو هستند و کشاورزی آن ها از رونق افتاده و انگیزه ای برای شادمانی ندارند این جشن را بهانه ای می کنند که برای ساعاتی کوتاه آن چه زندگیشان را تهدید می کند فراموش کنند و به سلامتی سربازانی که در جنگ با پروس در حال مبارزه هستند برقصند و بنوشند .

مردم روستا که تحت تاثیر نظام حاکم و به دلیل وطن پرستی به شدت پیگیر اخبار جنگ هستند ، با خواندن قسمتی از روزنامه که  خبر شکست فرانسه در جنگ پروس را می دهد به سرعت جشن شان را به اشوب می کشند .

پس از خبر شکست فرانسه در جنگ توسط پسرعمه آلن و بیان اعتراضات او نسبت به حکومت و بی کفایتی اش در مدیریت جنگ سر و صدا ها بالا می گیرد و او متهم به دفاع از دشمن و وطن فروشی می شود آلن که درصدد آرام کردن جمع بر می آید با یک لغزش زبانی و سوء تفاهم کوچک به طعمه ی بعدی این خشم و اندوه بدل می شود  آن ها با متهم کردن او به پرسی بودن و ضدیت با فرانسه گویی هویت آلن را به کلی به فراموشی می سپارند و حتی کسانی که او زمانی به کمک و همدلی با آن ها برخاسته یا همکلاسی دوران کودکی اش که شناخت کاملی از وی داشته اند بر علیه او بر می خیزند و یک صدا او را پروسی می نامند ؛ اوضاع خشم روستاییان به سرعت بالا می رود و شروع به حمله به آلن می کنند و بی رحمانه او را مورد ضرب و شتم قرار می دهند ضرب و شتم ها ساعت ها ادامه دارد و در نهایت اهالی روستا تصمیم می گیرند میشل را زنده زنده بسوزانند ….

رمان آدم خواران به شیوه ی منحصر به فرد نوشته شده و هر فصل از دیدگاه شخصیتی متفاوت در روستا روایت می شود و به خواننده اجازه می دهد تا وقایع داستان را از زوایای مختلف ببیند و درک بیشتری از پویایی پیچیده اجتماعی در بازی در روستا به دست آورد .

شاید برای شما جالب باشد : داستان زندگی احمد رضا احمدی

کتاب آدم خواران تلخ و بسیار تکان دهنده است :

کتاب آدم خواران هر چند بسیار تلخ و تکان دهنده است اما نکات بسیار در دل خود دارد که نشان می دهد چقدر انسان ها می توانند به وقت  نا امیدی ، خشم ، تنفر ، کینه و گرسنگی ،درنده خو و حتی وحشی باشند .

مترجم این  کتاب در پس گفتار خود می نویسد :

اگر جمعیتی از مردم مرتکب یک جنایت بشوند حکم چیست؟

اگر صدها نفر در روستایی در فرانسه، که بیش‌ترشان هم همدیگر را نمی‌شناختند، جوانی را بگیرند و به طرز فجیعی به قتل برسانند، طوری که هر کس که این ماجرا را می‌شنود از وحشت به خود بلرزد، واقعا در این مورد حکم چیست؟ چه قضاوتی باید در کار باشد؟

ژان تولی پیش از این با کتاب مغازه خود کشی در ایران شناخته شد .

در قسمتی از متن پشت جلد کتاب آدم خواران آمده است :

آدم خواران (۲۰۰۹) نیز مانند مغازه خود کشی یکی از تکان دهنده ترین آثار این  نویسنده است .داستانی بر اساس یک اتفاق واقعی .

قصه در میانه ی جنگ فرانسه و پروس در سال ۱۸۷۰ روایت می شود ، جنگی که با شکست مفتضحانه ی ناپلئون سوم و سقوط پاریس همراه بود .

معرفی کتاب و گردآوری مطالب : زهرا رضای نژاد

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=49169

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.