• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
7

رسانه انگلیسی: نفتکش گریس ۱ امروز آزاد می شود

  • کد خبر : 4939
  • 15 آگوست 2019 - 4:59

روزنامه انگلیسی گزارش داد که نفتکش ایرانی گریس ۱ که در جبل الطارق توقیف شده است، با توجه به قصد مقام های این منطقه برای تمدید نکردن حکم توقیف این نفتکش، روز پنجشنبه آزاد می‌شود.

روزنامه انگلیسی سان در تارنمای رسمی خود نوشت که  «فابیان پیکاردو» سروزیر جبل الطارق قصد ندارد دستور توقیف نفتکش گریس ۱ را که در فردا پایان می‌یابد، تمدید کند.

منابع نزدیک به پیکاردو به این روزنامه گفته‌اند که او اطمینان یافته مقصد این نفتکش سوریه نیست. گفته می‌شود که ناخدای این نفتکش تعهدی کتبی به پیکاردو داده و سروزیر جبل الطارق بر این اساس روز پنجشنبه در جلسه دادگاه از قاضی درخواست تمدید توقیف گریس ۱ را نخواهد کرد.

یک منبع نزدیک به دولت جبل الطارق چهارشنبه شب به این روزنامه گفته است: اگر دیگر بر این باور نباشیم که نفتکش گریس-۱ تحریم‌ها علیه سوریه را نقض نمی‌کند، هیچ دلیلی برای اینکه یک لحظه بیشتر آن را در جبل الطارق نگه داریم، وجود ندارد.

پیکاردو گفت: اکنون موضوع این است، لذا می‌توانید منتظر باشید که نفتکش فردا مسیر خود را ازسر بگیرد.
بیش از یک ماه است که ابرنفتکشی به نام «گریس ۱» با محموله نفت ایران در جبل الطارق توسط دولت دست نشانده انگلیس در این منطقه توقیف شده است و دولت انگلیس به تازگی اعلام کرده که بررسی‌ها در مورد این نفتکش موضوعی مربوط به جبل‌ الطارق است.

گریس 1

نفتکش ایرانی گریس-۱ امروز آزاد می‌شود

جلیل اسلامی معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از علاقه‌مندی انگلیس برای آزادسازی کشتی توقیف شده نفتی ایران خبر داد و گفت: اسنادی بین دو کشور مبادله شده که در رفع توقیف این کشتی کمک می‌کند.
ادعای انگلیس در حالی است که نیروی دریایی سلطنتی این کشور روز چهارم ژوئیه (۱۳ تیرماه) در اقدامی غیرقانونی و برخلاف قوانین بین المللی، کشتی گریس ۱  حامل نفت خام ایران را در تنگه جبل‌ الطارق به اتهام دور زدن تحریم ها و حمل نفت به سوریه توقیف کرد.

اما بررسی سند تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه نشان می‌دهد که ادعای دولت انگلیس برای توقیف نفتکش گریس حتی به اتهام حرکت به مقصد سوریه مبنای حقوقی ندارد.

بر اساس سند ضمیمه تدابیر محدودکننده اتحادیه اروپا علیه سوریه، کشورهای اروپایی فقط موظف به بازرسی محموله‌هایی به مقصد سوریه هستند که «مظنون به حمل تسلیحات نظامی» به این کشور باشد.

اما دولت محافظه‌کار انگلیس از ۱۳ تیرماه این کشتی را در آبراه بین المللی جبل الطارق به بهانه ممانعت از نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه توقیف کرده است.

دولت اسپانیا که بر سر حاکمیت بر آب‌های اطراف جبل‌الطارق با لندن اختلاف دارد، تأکید می کند که اقدام انگلیس به درخواست آمریکا انجام شده است.۹۱۰۹

در همین حال، ‌ نشریه «تایمز» چندی پیش گزارش داد که دولت محلی جبل‌الطارق ۳۶ ساعت پیش از گذر نفتکش گریس ۱ از این منطقه، قوانین و مقررات مربوط به اعمال تحریم ها را با فشار انگلیس به گونه ای تغییر داد تا تفنگداران بریتانیا بتوانند آن را اشغال و توقیف کنند.

به نوشته این روزنامه چاپ انگلیس به نقل از حقوقدانان، تغییرات در قوانین دولت محلی جبل الطارق به گونه ای بود که وانمود شود توقیف گریس ۱ دقیق (قانونی) بوده است.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=4939

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.