• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 28 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
3

جنگ در غزه، تاخت و تاز پوتین در اوکراین

  • کد خبر : 52179
  • 16 نوامبر 2023 - 10:22
جنگ در غزه، تاخت و تاز پوتین در اوکراین

تداوم جنگ در خاورمیانه می تواند وضعیت جنگ اوکراین را بدتر کند. کشورهای غربی دیگر علاقه ای به کمک به اوکراین ندارند و بیشتر توجهشان به رژیم صهیونیستی است. این در حالی است که رئیس جمهور اوکراین خواستار کمک بیشتر از جانب کشورهای غربی است.

در حالیکه همه چشم ها به سمت خاورمیانه و غزه و جنایت اسرائیلی ها در آن منطقه دوخته شده است، جنگ در اوکراین ادامه دارد.

از زمان آغاز جنگ غزه در ۷ اکتبر، دیگر کمتر رسانه ای بوده که تحولات جنگ اوکراین را با آب و تاب گزارش دهد و عموم مردم از حوادث این جنگ غافل اند. با این حال، شواهد نشان می دهد که در این مدت، روسیه توانسته تا حدی در چند جبهه پیشروی داشته و نیروهای اوکراینی را به عقب براند.

اگرچه اوکراین نیز با بمباران خط اول روسیه مانع از پیشروی بیشتر روس ها شده است اما به نظر می رسد نیروهای کی‌یف نمی توانند برای مدت زیادی جلوی هجوم مسکو را بگیرند.

پیشروی روس ها در هنگامه جنگ غزه

شدیدترین نبردها در خرسون به وقوع پیوسته است. به گزارش اسپوتنیک، رومن موروچکو، رئیس اداره نظامی شهر خرسون گفته که انفجارهایی در خرسون که توسط ارتش کی‌یف کنترل می شود رخ داده است. این انفجارها توسط نیروهای روسیه انجام شده است. در نبرد خرسون، روس ها تلاش دارند شهر را به محاصره درآورده و از طریق آتش سنگین، نیروهای اوکراین را به عقب برانند.

شرایط برای سربازان و ارتش اوکراین مساعد نیست. بیشتر سربازان اوکراینی جنگ غزه و توجه کشورهای غربی به اسرائیل و کمک نظامی آنها به رژیم صهیونیستی را عامل ضعف اوکراین می دانند.

در همین رابطه یکی از سربازان اوکراینی به تارنمای خبری «The Daily Beast» گفته است: اوکراین از شرکای خود کمک دریافت می ‌کند اما به دلیل جنگ خاورمیانه میزان کمک ‌ها بسیار کمتر خواهد بود و ممکن است جنگ به شهر لووف (در غرب اوکراین) هم برسد. بدون حمایت آمریکا و دیگر کشورها، ما مجبور به عقب‌نشینی خواهیم شد.

شواهد گویای این است که ژنرال های اوکراینی نگران طولانی شدن جنگ هستند و نسبت به پیروزی قطعی در آن ناامیدند. اوکراین از تابستان طرح ضد حمله بزرگ را ریخت و تلاش داشت تا قبل از زمستان، بخش هایی از مناطق شرقی را به تصرف خود درآورد اما این حمله همه جانبه به موفقیت نرسید.

ناامیدی، بن بست و تلاش بیهوده برای صلح در اوکراین

وضعیت جنگ اوکراین و بن بستی که یک سال است در آن قرار گرفته و نیز بحران در خاورمیانه باعث شده مقامات غربی از جبهه روسیه و اوکراین ناامید شده و مقامات کی‌یف را به صلح ترغیب کنند. طبق گزارش‌های منتشر شده، برخی از رهبران غربی اذعان کرده‌اند که جنگ روسیه و اوکراین ممکن است تا پنج سال دیگر هم در «بن‌ بست» باشد و هیچ یک از طرف ‌ها هم قادر به درهم شکستن آن نباشد.

روزنامه اکونومیست در گزارشی که در رابطه با وضعیت جنگ اوکراین و روسیه نوشته، می‌ گوید: نه روسیه و نه اوکراین آماده پذیرش تسلیم نیستند و هیچ نشانه‌ ای مبنی بر خاتمه این درگیری در آینده ‌ای نزدیک دیده نمی‌شود. مدتی است که این بحران، ظرفیت ‌های نظامی غرب را برای تولید تسلیحات کافی به چالش کشیده و درگیری اسرائیل و حماس این موقعیت را بدتر کرده است.

مارک کانسیان مشاور ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی چندی پیش با اشاره به جنگ اوکراین و درگیری‌های پیش‌آمده در غرب آسیا گفت: با گذشت زمان، برخی سیستم‌ های کلیدی به سمت اسرائیل می ‌روند. تعداد سیستم‌ هایی که اوکراین برای ضدحمله ‌اش به آن‌ها نیاز دارد، شاید موجود نباشد.

جنگ هایی که می توانند جهان را به هم بریزند

تحلیل ها نشان می دهد که تداوم جنگ در خاورمیانه می تواند وضعیت جنگ اوکراین را هم بدتر کرده و ثروت غربی ها را هم از بین ببرد. کشورهای غربی دیگر علاقه ای به کمک به اوکراین ندارند چرا که معتقدند زلنسکی نمی تواند مناطق از دست رفته را بازپس گیرد.

این در حالی است که رئیس جمهور اوکراین خواستار کمک بیشتر از جانب کشورهای غربی است و معتقد است کمک و توجه غرب به اسرائیل باعث عدم توجه به اوکراین شده است.

پایگاه اکونومیست معتقد است رابطه جنگ خاورمیانه و اوکراین دوطرفه است و تداوم جنگ در اوکراین هم باعث تداوم جنگ در خاورمیانه می شود. این پایگاه در مقاله خود می نویسد: اگر جنگ اوکراین مثل یک جراحت باز در اروپا باقی بماند و وضعیت خاورمیانه بدتر شود، غرب برای مقابله با بحرانی دیگر عمیقا تحت فشار خواهد بود. این وضعیت یک «بی‌ نظمی جدید جهانی» است و روسیه و چین فرصت ‌هایی را در این تهدیدات فزاینده می ‌بینند.

برنامه‌ ریزان نظامی اروپایی به این احتمال اهمیت می ‌دهند که روسیه ممکن است در طول بحران بر سر تایوان مانورهای تهدیدآمیزی انجام دهد تا توجه آمریکا را منحرف کند، متحدانش را محدود و از کمک آن‌ها به آسیا جلوگیری کند

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=52179

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.