• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
1

رسیدگی به بی‌عدالتی اجتماعی و نقش وکلا

  • کد خبر : 53825
  • 06 آوریل 2024 - 11:51

اگر به دنبال جستجوی کلمه وکیل دادگستری به سایت ما راه یافته اید در این بخش قصد داریم در مورد وکیل دادگستری، وظایف و محدوده اختیارات او و اینکه برای تبدیل شدن به یک وکیل دادگستری چه مراحلی باید طی شود صحبت کنیم.

وکیل در لغت به معنی نماینده است و فردی که به عنوان وکیل انتخاب می شود به نمایندگی از موکل خود موظف است امور حقوقی و کیفری که برای آن مامور شد است را انجام دهد.

وکیل دادگستری

آشنایی با وکیل دادگستری

برای آشنایی با وظایف وکیل دادگستری می بایست مراحلی که یک فرد باید طی کند تا مدرک وکیل دادگستری را دریافت کند برای شما بیان کنیم.

فردی که قصد دارد وارد حوزه وکالت شود و تبدیل به یک وکیل دادگستری شود باید ابتدا در دانشگاه در یکی از رشته های حقوق، معارف اسلامی (فقه و مبانی حقوق اسلامی) و یا الهیات را انتخاب کنند و حداقل دوره‌ی کارشناسی این رشته‌ها را به مدت چهار سال بگذرانند.

نکته دیگری که در این قسمت جا دارد به آن اشاره کنیم طلاب حوزه علمیه در صورت واجد شرایط بودن می توانند به یک وکیل دادگستری تبدیل شوند. دانشجویانی که در مقاطع بالاتر (ارشد و دکترا) در هر گرایش که تحصیل کرده اند نیز می توانند برای ورود به حوزه وکالت خود را آماده کنند.

آشنایی با آزمون کانون وکلا

فارغ التحصیلان در رشته هایی که در قسمت قبلی برشمردیم باید خود را برای آزمونی که هر ساله توسط کانون وکلا برگزار می شود آماده کند. بعد از کسب نمره قبولی در این آزمون باید به مدت  ۱۸ماه نزد یک وکیل دادگستری پایه یک با تجربه دوره کارآموزی خود را بگذراند.

در این دوره کارآموزی او باید در ۳۶ دادگاه مختلف کیفری، حقوقی، اطفال، خانواده، دادگاه‌های کیفری استان و تجدیدنظر حضور یابد. در انتهای این دوره کارآموزی فرد باید یک پایان نامه پژوهشی ارائه دهد و از آن دفاع کنند.

آزمون اختبار چیست؟

آزمون اختبار که سالی دو الی سه بار برگزار می شود، مرحله آخر برای رسیدن به جایگاه وکیل دادگستری است. فرد بعد از گذراندن موفقیت آمیز دوره کارآموزی باید در یک آزمون دو مرحله ای که شامل آزمون کتبی و مصاحبه شفاهی است شرکت کند.

بعد از پشت سر گذاشتن موفقیت آمیز این مرحله پرونده وکالت صادر می شود و پس از شرکت در مراسم تحلیف فرد تبدیل به یک وکیل پایه یک دادگستری می شود.

مهارت های مورد نیاز برای یک وکیل دادگستری چیست؟

یکی از مواردی که دانشجویان باید به آن توجه کنند این است باید بررسی کنند که آیا ویژگی های شخصیتی و روحی آنها با شغل وکالت سازگار است یا خیر. در این بخش برخی از ویژگی هایی که برای موفق شدن در این مسیر لازم است فرد داشته باشد را بررسی می کنیم:

  • از اولین ویژگی هایی که یک فرد باید آن را در خود جستجو کند داشتن شخصیتی استوار و قاطع است.
  • ریسک پذیری و منعطف بودن یکی دیگر از ویژگی های شخصیتی است که فرد باید واجد آن باشد. دلیل آن هم به این قضیه بر میگردد که پارامتر های مختلفی بر نتیجه کار یک وکیل دادگستری تاثیر گذار است.
  • دارا بودن فن بیان حرفه ای و مهارت نوشتار بالا از ویژگی های بسیار تعیین کننده در میزان موفقیت یک وکیل است.
  • به لحاظ روحی و فیزیکی یک وکیل باید بسیار توانمند باشد آن هم به این دلیل است که گاهی حل یک پرونده به هفته ها و یا ماه ها تلاش مداوم نیازمند است و یا گاهی چند پرونده را هم زمان باید پیش ببرد.
  • یک وکیل باید ذهن تحلیلگر و موشکافانه ای داشته باشد تا بتواند از هر سرنخی به نفع موکل خود استفاده کند.
  • داشتن صبر و شکیبایی بالا در حل پرونده و برخورد با افراد مختلف یکی از ویژگی هایی است که یک وکیل باید دارای آن باشد.
  • رازداری و حفظ اسرار موکل یکی دیگر از ویژگی هایی است که یک وکیل باید واجد آن باشد.
مهارت های مورد نیاز وکیل

محدوده اختیارات وکیل دادگستری چیست؟

تا اینجا به مراحل سخت و آزمون هایی که یک فرد برای رسیدن به جایگاه وکالت باید پشت سر بگذارد اشاره کردیم. بعد از گذراندن موفقیت آمیز همه این مراحل وکیل دادگستری می تواند بدون محدودیت بر روی همه پرونده های حقوقی و کیفری و در تمام محاکم قضایی فعالیت کند.

شما عزیزان می توانید برای اطلاعات بیشتر در مورد وکیل و وکیل پایه یک و کارآموز به سایت زیر مراجعه کنید و مقالات آنها را را نیز مطالعه کنید.

البته به این نکته باید توجه کرد که یک وکیل دادگستری تنها در شهری که پروانه وکالت خود را دریافت کرده است می تواند دفتر وکالت تاسیس کند. برای مثال وکیل پایه یک دادگستری تهران می تواند از حق موکل خود در هر شهری دفاع کند اما تنها مجاز به راه اندازی دفتر وکالت در شهر تهران است.

این مقاله رپورتاژ آگهی است و پایگاه خبری دخالت مسئولیتی در مقابل آن ندارد.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=53825

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.