• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
2

کدام کشورهای اسلامی تامین کننده نفت رژیم صهیونیستی هستند؟

  • کد خبر : 54375
  • 07 می 2024 - 9:56

ایران از کشورهای مسلمان خواسته است رژیم صهیونیستی را هدف تحریم نفتی قرار دهند اما آیا این تامین کننده نفت رژیم صهیونیستی حاضر می‌شوند از منافع خود چشم پوشیده و رژیم غاصب را برای توقف جنایاتش در غزه، تحت فشار قرار دهند؟

تامین کننده نفت رژیم صهیونیستی

کشوران تامین کننده نفت رژیم صهیونیستی

هر چند رژیم صهیونیستی از ابتدای تاسیسش دچار بحران‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی متعددی بوده است اما عملیات طوفان الاقصی ضربه مهلکی به این رژیم اشغالگر به ویژه در حوزه اقتصاد زد. از همین جهت موضوع اقتصاد به عنوان پاشنه آشیل فعلی این رژیم کودک کش مورد توجه تحلیلگران و سیاستمداران قرار گرفته است.

رهبر معظم انقلاب هم در ابتدای طوفان الاقصی با توجه به همین نقطه ضعف توصیه کلیدی به کشورهای مسلمان داشتند. ایشان درباره وظایف و عملکرد دولت‌های مسلمان نیز تصریح کردند: برخی دولت‌های اسلامی به ظاهر در مجامع، جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند و برخی هم تاکنون محکوم نکرده‌اند اما این، قابل قبول نیست. کار اصلی آن است که شریان و جریان حیاتی رژیم صهیونیستی قطع شود و دولت‌های اسلامی مانع از تامین کننده نفت رژیم صهیونیستی شوند.

برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید : زعفران ایران به اسم کشورهای دیگر صادر می‌شود

ترکیه مدعی تحریم اقتصادی صهیونیست‌ها

حال که چند ماه از این ماجرا میگذرد و تحولات میدانی به ضرر اشغالگران صهیونیست شده است، برخی کشورها همچون ترکیه مدعی تحریم اقتصادی صهیونیست‌ها هستند اما این ادعا چه میزان با واقعیت همراه است و سایر کشورهای اسلامی در این زمینه چه نقشی دارند؟ از سوی دیگر شریان های حیاتی رژیم صهیونیستی در زمینه انرژی و کالا کجا هستند؟ در گزارش پیشرو به وضعیت تامین کننده نفت رژیم صهیونیستی پرداختیم.

هرچند ایران از کشورهای مسلمان خواسته است رژیم صهیونیستی را هدف تحریم نفتی قرار دهند اما آیا این تامین کننده نفت رژیم صهیونیستی حاضر می‌شوند از منافع خود چشم پوشیده و رژیم غاصب را برای توقف جنایاتش در غزه، تحت فشار قرار دهند؟ اگرچه، بازار نفت یک بازار جهانی است که به هر خریداری، گزینه‌های فراوانی برای یافتن منابع نفت مورد نیازش را می‌دهد اما تحقق این بایکوت و اثرگذاری آن، به مشارکت کشورهایی نظیر قزاقستان و جمهوری آذربایجان نیاز دارد.

رژیم صهیونیستی از کجا روزانه ۲۲۰ هزار بشکه نفت وارد می‌کند

طبق آمار شرکت کپلر، رژیم صهیونیستی از اواسط مه ۲۰۲۳، حدود ۲۲۰ هزار بشکه در روز نفت وارد کرده که ۶۰ درصد از آن از این دو کشور بوده است. کشورهای آفریقایی به خصوص گابن، از تامین کننده نفت رژیم صهیونیستی هستند. آمریکا که بزرگترین حامی رژیم صهیونیستی است، در سال ۲۰۲۳، نفت بیشتری را برای بازار نفت دریابرد جهانی تامین کرد. همچنین صادرات از برزیل به اراضی اشغالی، رشد قابل ملاحظه‌ای داشت.

اما حیاتی‌ترین موضوع برای رژیم صهیونیستی، امنیت بنادر نفتی و آبهای اطراف آنهاست تا این واردات بتواند در امنیت کامل انجام شود. رژیم صهیونیستی سه پایانه تامین کننده نفت رژیم صهیونیستی شامل اشکلون و حیفا در دریای مدیترانه و ایلات در دریای سرخ را دارد.

مهمترین پایانه واردات نفت رژیم صهیونیستی

اشکلون مهمترین پایانه واردات نفت رژیم صهیونیستی است که روزانه حدود ۱۸۰ هزار بشکه در روز نفت را جابجا می‌کند. این پایانه نزدیک غزه است و مدت کوتاهی پس از آغاز جنگ غزه، بسته شد. هیچ نفتی از طریق پایانه دریای سرخ در ایلات از سال ۲۰۲۰ وارد اراضی اشغالی نشده است. جریان واردات به حیفا، حدود ۴۰ هزار بشکه در روز است.

بر اساس گزارش پایگاه خبری ریگ زون، تولیدکنندگان خاورمیانه‌ای سهم اندکی در تامین کننده نفت رژیم صهیونیستی دارند. طبق اطلاعات ورلد میترز، رژیم صهیونیستی همچنین ۵۹۷۷ بشکه در روز نفت تولید می‌کند که این رژیم را در رتبه ۹۵ در سطح جهانی قرار می‌دهد.

ادامه تامین کننده نفت رژیم صهیونیستی آذربایجان

روزنامه مالی عبری زبان «گلوبز» با اشاره به منابع اسرائیلی، گزارش کرد با وجود آن که ترکیه در دوم مه، ممنوعیت کامل تجارت با اسرائیلی‌ها را اعلام کرد، نفت جمهوری آذربایجان همچنان در تامین کننده نفت رژیم صهیونیستی در بندر مدیترانه ای جیحان ترکیه، بارگیری می شوند.

جمهوری آذربایجان، متحد نزدیک ترکیه است اما روابط قوی با رژیم صهیونیستی دارد و یک تامین کننده نفت رژیم صهیونیستی است. نفت از منابع دریای خزر، از طریق خط لوله باکو-تفلیس-جیحان به بندر جیحان پمپاژ می‌شود. نفتکش‌ها این نفت را از جیحان به حیفا می‌برند.

وزارت بازرگانی ترکیه

به نظر می‌رسد با وجود این که وزارت بازرگانی ترکیه در دوم مه اعلام کرد همه محصولات مشمول بایکوت تجاری می‌شوند که به دلیل وخیمتر شدن تراژدی انسانی در فلسطین، اعلام شده است، عملیات صادرات نفت همچنان ادامه دارد.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: مرحله دوم اقدامات انجام شده در سطح دولتی آغاز شده و مبادلات صادرات و واردات مربوط به رژیم صهیونیستی برای پوشش تمامی محصولات، به حالت تعلیق درآمده است و ترکیه این موارد را قاطعانه اجرا خواهد کرد. در این بیانیه افزوده شده است: اقدامات جدید تا زمانی که رژیم صهیونیستی، اجازه انتقال بی‌وقفه و کافی کمک‌های بشردوستانه به غزه را بدهد، ادامه خواهد یافت.

این مقاله را حتما مطالعه کنید : بزرگترین تولیدکنندگان برق آبی جهان کدامند؟

بزرگترین مشتری نفت جمهوری آذربایجان

در ژانویه، رژیم صهیونیستی بزرگترین مشتری نفت جمهوری آذربایجان بود و ۵۲۳ هزار و ۵۰۰ تن نفت به ارزش ۲۹۷ میلیون دلار از این جمهوری شوروی سابق وارد کرد. سایر تامین‌کنندگان بزرگ نفت برای این رژیم، قزاقستان و نیجریه بودند.

این رژیم با صادرات پهپادهای جنگی، توپخانه دور برد و سامانه‌های موشکی زمین به هوا از صنایع هوافضای خود، به تامین کننده بسیار مهم تسلیحات برای جمهوری آذربایجان تبدیل شده است. رژیم صهیونیستی همچنین به جمهوری آذربایجان، ماهواره می‌فروشد.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=54375

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.