• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 13 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
0

مالیات حقوق ۱۴۰۳

  • کد خبر : 54400
  • 09 می 2024 - 9:27

هر ساله در روزهای پایانی سال، بحث مالیات حقوق در سال جدید بسیار داغ می‌شود و همه کارگران بسیار منتظر و مشتاق‌اند تا متوجه شوند میزان معافیت حقوق از مالیات به چه میزان در نظر گرفته شده است چرا که هم متوجه حدود مالیاتی پرداختی به عنوان یکی از کسورات حقوق خود می‌شوند و هم معمولا حدود حقوق سال آینده برای ایشان مشخص می‌شود.

مالیات حقوق

میزان مالیات حقوق

طبق بررسی و مصوبه مجلس،مالیات حقوق ۱۴۰۳ مبلغ ۱,۴۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال سالیانه در نظر گرفته شده است که این مبلغ برای هر ماه ۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال می‌باشد، یعنی هر شخص حقوق بگیر در سال ۱۴۰۳ چنانچه حقوق مشمول مالیاتی کمتر از مبلغ ۱۲ میلیون تومان در ماه دریافت نماید، نیازی به کسر مالیات از حقوق وی و پرداخت مالیات حقوق ماهانه نمی‌باشد.

اما در مرحله اول باید بدانیم حقوق مشمول مالیات فرد چگونه محاسبه می‌شود چراکه مالیات برای حقوق ۱۴۰۳ یا هر سال دیگری بر حقوق مشمول مالیات تعلق می‌گیرد.

بیشتر بخوانید : ثبت نام وام ازدواج ۱۴۰۳

حقوق مشمول مالیات

حقوق مشمول مالیات برای هر شخصی از سوی حقوق ناخالص بدست می‌آید یعنی می‌بایست در ابتدا حقوق ناخالص فرد را از جمع حقوق و مزایای فرد بدست آورد و پس از آن معافیت‌های بیمه را از حقوق ناخالص کسر نمود. در این شرایط مشمول مالیات شخص به دست می‌آید.

پیش درآمدی بر محاسبه مالیات

فهمیدیم برای به دست آوردن مالیات باید در ابتدا حقوق ناخالص وی را محاسبه نماییم. برای این منظور می‌بایست در ابتدا روزهای کارکرد شخص طبق ساعات کارکرد و ساعت موظفی ماهانه شخص محاسبه شوند. پس از آن با داشتن دستمزد روزانه فرد می‌توانیم حقوق پایه ماهانه او را بدست آوریم.

بعد از محاسبه حقوق پایه، آن را با مزایای قانونی و اختیاری فرد مانند حق مسکن، حق بن و خوارو بار و اختیاری‌هایی مانند حق جذب و حق سرپرستی را با آن جمع می‌نماییم. تا بدین جا تمامی حقوق  و مزایای مستمر فرد با هم جمع شده‌اند اما هنوز مزایای غیرمستمر مانند اضافه‌کاری، ماموریت و شب کاری را داریم که برای به دست آوردن حقوق ناخالص می‌بایست با آیتم‌های قبلی جمع شوند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=54400

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.