• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
11

کشف بقایای رودخانه ۷۰۰ کیلومتری در سیاره سرخ

  • کد خبر : 7147
  • 24 اکتبر 2019 - 20:22

یورونیوز:برخلاف تصورهای اولیه اکثر مردم، این سیاره سرخ کم شباهت به زمین نبوده وحتی در گذشته رودخانه‌های بزرگی نیز در سطح آن جاری بوده است.

بر پایه تصاویر منتشر شده توسط آژانس فضایی اروپا، از  سیاره سرخ این رودخانه در جنوب سیاره مریخ و در منطقه نیرگال ولیس واقع شده بوده است.

رودخانه در مریخ

سیاره سرخ  در گذشته سیارۀ باشکوهی با یک جو ضخیم، آب مایع، رودخانه‌ها و پتانسیل حیات بود.

در واقع قبل از اینکه سیاره سرخ با اقیانوس‌های فراوان بر روی سطحش به یک سیارۀ خشک تبدیل شود، خیلی شبیه سیاره زمین بود. اما وقتی مریخ میدان مغناطیسی جهانی‌اش را چهار میلیارد سال پیش از دست داد به یک سیارۀ متفاوت تبدیل شد. بدون این سپر محافظ، این سیاره در معض تابش خورشیدی قرار گرفت و در نهایت توانایی پشتیبانی از آب مایع در سطحش را نداشت. در این مطلب تصاویری از اثرات رودخانه‌های کهن مریخی را مشاهده خواهید کرد.

اب در مریخ

سطح سیاره مریخ

آژانس فضایی اروپا مطابق تصایری که از سطح مریخ منتشر کرده، رد یک رودخانه ۷۰۰ کیلومتری را که البته سال‌هاست خشک شده، شناسایی کرده است. این رودخانه که به نظر می‌رسد ۳.۵ تا ۴ میلیارد سال پیش جریان داشته، چنان پرآب و خروشان بوده که شبکه وسیعی از آب راه‌ها تغذیه می‌کرده و درهای بزرگی را نیز در مسیر پرفراز و نشیب خود ایجاد و پرآب کرده بوده است. دره‌های موجود در سطح مریخ گاه ۲۰۰ متر عمق و ۲ کیلومتر عرض دارند، درست مشابه دره‌هایی که در کویر آتاکامای شیلی، فلات کلرادو و جزایر هاوایی وجود دارد.

در این منطقه افزون بر آثار جریان آب، دهانه‌های بزرگ آتشفشان‌های خاموش شده نیز مشاهده شده است. بررسی ابعاد و حجم آب عبوری از این رودخانه ثبات کرده که دمای هوای مریخ بسیار گرم‌تر از دمای این روزهای آن بوده و در مجموع آب و هوایی بسیار شبیه کره زمین داشته است.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=7147

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.