• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
11

اوو مورالس برنده انتخابات ریاست جمهوری بولیوی شد

  • کد خبر : 7176
  • 25 اکتبر 2019 - 12:24

به گزارش خبرگزاری فارس، بعد از پنج روز شمارش دستی  انتخابات ریاست جمهوری  کشور بولیوی  اوو مورالس توانسته با توجه به اختلاف ۱۰ درصدی از رقیب خود، توانسته کار را در همان دور او گل انتخابات تمام کرده و بار دیگر رئیس‌جمهور این کشور شود.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، طبق اعلام دادگاه عالی انتخاباتی بولیوی با شمارش دستی ۹۹.۸ درصد از آرای انتخابات ریاست جمهوری این کشور، اوو مورالس رئیس‌جمهور کنونی ۴۷.۱ درصد آرا را کسب کرده و سهم «کارلوس مسا» نامزد حزب میانه‌رو و اصلی‌ترین رقیب مورالس ۳۶.۵ درصد بوده است.

طبق قوانین بولیوی، برای بردن انتخابات به صورت یک‌مرحله‌ای، هر کاندیدا نیاز به کسب حداقل ۵۰ درصد آرای مردمی یا حداقل ۴۰ درصد آرا به شرطی که اختلافش با رقیب حداقل ۱۰ درصد باشد، دارد.

اعتراضات به انتخابات ریاست جمهوری در بولیویمورالس اعلامیه دادگاه عالی انتخابات ریاست جمهوری بولیوی را خبری مسرت بخش  خواند و گفت: «ما در دور اول پیروز شدیم. اگر مجبور باشیم به دور دوم برویم، این کار را خواهیم کرد».

در روزهای اخیر بعد از اعلام نتیجه  انتخابات ریاست جمهوری بولیوی جنجال‌هایی در این کشور  ایجاد شده است است. دادگاه عالی انتخاباتی بولیوی ابتدا طبق آمارهای اولیه و براساس شمارش سریع ۸۴ درصد آراء اعلام کرده بود که مورالس ۴۵ درصد و رقیبش مِسا ۳۸.۱۶ درصد آرا را کسب کرده بودند که در این صورت انتخابات به دور دوم می‌کشید اما بعد از ۲۴ ساعت از اعلام نتایج اولیه، نتیجه انتخابات از پیشتازی مورالس با اختلاف بیش از ۱۰ درصدی حکایت داشت که این موضوع باعث اعتراضات خیابانی شد و کارلوس مسا هم اعلام کرد که این نتایج را به رسمیت نمی‌شناسد.

کارلوس مسا که در شهر سانتاکروز این رای  را تمسخر امیز خواند و به خبرنگاران گفت: «این حکومت یک شرایط غیرممکن درست کرده است و درحال تمسخر رأی مردم است.»

اوو مورالس تا کنون سه دوره در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده و هر سه بار نیز پیروز شده بود. و در صورت نشستن مورالس بر این کرسی، او برای چهارمین دوره متوالی رئیس‌جمهور می‌ماند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=7176

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.