• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
7

افزایش تراز آب دریاچه ارومیه

  • کد خبر : 7649
  • 02 نوامبر 2019 - 11:42

افزایش  یک متری اب دریاچه ارومیه نسبت به یک سال گذشته

به گفته رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی با اعلام اینکه تراز دریاچه ارومیه طبق آخرین پایش به یک‌هزار و ۲۷۱ متر و ۲۳ سانتی‌متر رسیده است، گفت: افزایش  یک متری اب دریاچه ارومیه در یکسال گذشته نوید بخش احیای دوباره این دریاچه است.

فرهاد سرخوش روز جمعه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه مساحت نگین آبی آذربایجان نیز به ۲ هزار و ۷۷۶ کیلومترمربع رسیده، بیان کرد: وسعت این دریاچه نسبت به زمان مشابه سال گذشته یک‌هزار و ۱۱۲ کیلومترمربع بیشتر است.

وی با اعلام اینکه تراز دریاچه ارومیه نسبت به کمترین سطح ثبت شده برای آن یک‌متر و ۲۱ سانتی‌متر افزایش یافته، افزود: این دریاچه به دلیل حل شدن نمک در برخی نقاط تا ۱۱۳ سانتی‌متر عمیق‌تر شده و همین امر در کنار بارش‌های مناسب و کاهش محسوس دما، میزان تبخیر آب در تابستان گذشته را کاهش داد.

وی کاهش تراز دریاچه در فصل گرما به دلیل بسته بودن این حوضه آبریز را طبیعی خواند و افزود: هرچند میزان تبخیر در دریاچه ارومیه به دلیل افزایش عمق و میزان ورودی آب نسبت به سال گذشته کمتر شد ولی تراز دریاچه تا آغاز فصل بارش‌ها به روند کاهشی خود ادامه می‌دهد.

همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح‌های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان دارد.

افزایش یک متری اب دریاچه ارومیه

افزایش  یک متری اب دریاچه ارومیه نوید بخش احیای دوباره آن

رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی افزود: قبل از تشکیل این ستاد تراز دریاچه ارومیه سالانه به طور متوسط ۴۰ سانتی‌متر کاهش می‌یافت اما در سایه برنامه‌ریزی، تخصیص اعتبار و تلاش دولت تدبیر و امید برای احیای این دریاچه، روند خشک شدن آن متوقف شد و بارندگی‌ها هم به کمک دریاچه آمد.

سرخوش با اشاره به اینکه طرح‌های مهم انتقال آب به دریاچه ارومیه تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: در صورت بهره‌برداری از این طرح‌ها، تراز دریاچه ارومیه سالانه نزدیک به یک متر افزایش می‌یابد.

وی اظهار کرد : ۳۰.۵ کیلومتر از تونل انتقال آب از جنوب آذربایجان‌غربی به دریاچه حفر شده است، گفت: حدود پنج کیلومتر برای اتمام این تونل باقی‌ است تا این طرح به بهره‌برداری برسد.

رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه همچنین در خصوص خط انتقال کانال بتنی روباز این طرح، بیان کرد: طول این خط انتقال نیز ۱۱ کیلومتر است که هم‌اکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و همزمان با تونل خط انتقال به بهره‌برداری خواهد رسید.

هرچند تراز یک‌هزار و ۲۷۴ متر به عنوان ارتفاع اکولوژیک دریاچه ارومیه اعلام شده ولی این دریاچه در تراز یک‌هزار و ۲۷۲ متر هم شرایط مطلوب خواهد داشت و بیش از ۹۵ درصد کانون‌های ریزگرد آن رفع خواهد شد.

تا پایان سال ۱۳۹۷ بیش از ۳۵ هزار میلیارد ریال برای احیای دریاچه هزینه شد؛ امسال نیز با وجود مشکلات اقتصادی دولت بیش از هفت هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال برای احیای نگین آبی آذربایجان اختصاص یافته است.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=7649

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.