• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 9 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024
9

تست دوپینگ سی ورزشکار ایرانی مثبت اعلام شد!

  • کد خبر : 8324
  • 12 نوامبر 2019 - 9:20

مثبت اعلام شدن  تست دوپینگ ورزشکاران ایرانی

متولی کنترل، نمونه گیری  و مدیریت دوپینگ در ورزش ایران با ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) است؛ نهاد وابسته به فدراسیون پزشکی ورزشی که در راستای اهداف آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) فعالیت های خود را پیگیری می کند.

در کنار وادا که سالیانه و به صورت سرزده برخی ورزشکاران را به لحاظ نمونه گیری و اطمینان از سلامت اخلاقی و کاری زیر نظر دارد، این ستاد هم موظف به کنترل معضل شوم دوپینگ در تمام فدراسیون ها و رشته ها است. این کنترل از طریق نمونه گیری در رقابت های باشگاهی و تمرینی و آنالیز آنها انجام می شود.

بر این اساس ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در طول هر ماه بر اساس برنامه تمرینی و رقابتی ورزشکاران در رشته های مختلف و با اعزام افسران ویژه خود، اقدام به گرفتن نمونه و تست دوپینگ ورزشکاران ایرانی در رشته های مختلف می کند.

تست دوپینگ ورزشکاران ایرانی

تست دوپینگ ورزشکاران ایرانی در ۱۹ رشته

نتیجه این اقدام نادوی ایران طی ۹ ماه نخست سال میلادی جاری، اخذ ۸۷۰ تست دوپینگ از ورزشکاران ۱۹ رشته بوده است.

بر اساس آنالیز نمونه گیری های انجام شده و در مجموع، تست دوپینگ ورزشکاران ایرانی مثبت اعلام شده که شامل ۳۰ ورزشکار در رشته های مختلف می باشند. در این میان وزنه برداری بیشترین آمار را در میان رشته هایی که ورزشکارانشان به انجام اقدام غیر اخلاقی دوپینگ گرایش دارند، داشته است.

در ۹ ماه اول سال میلادی جاری، ۸ وزنه بردار اقدام به استفاده از مواد نیروزا کرده اند. در همین مدت نتیجه تست دوپینگ ۴ فوتبالیست شاغل در لیگ های باشگاهی هم مثبت اعلام شده است. دوچرخه سواری، تیراندازی و والیبال هم دیگر رشته هایی هستند که نتیجه آنالیز تست دوپینگ ورزشکاران‌شان، منجر به مثبت اعلام شدن برخی از آنها شده است.

به گفته غلامرضا نوروزی دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ، سال ۲۰۱۸ میلادی و در این بازه زمانی (۹ ماه نخست) مجموع ۷۹۱ تست دوپینگ از ورزشکاران رشته های مختلف گرفته شد و نتیجه هم مثبت اعلام شدن نمونه گیری به عمل آمده از ۳۵ ورزشکار بود.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=8324

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.