• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
10

کنگره امریکا قانون جدید علیه دولت چین تصویب کرد

  • کد خبر : 9412
  • 04 دسامبر 2019 - 9:29

تصویب قانون جدید امریکا علیه چین که به موجب آن مقام‌های چینی ممکن است تحریم شوند. به گزارش پایگاه خبری بلومبرگ مجلس نمایندگان آمریکا بامداد چهارشنبه با اکثریت قریب به اتفاق آرا قانونی را تصویب کرد که به موجب آن مقام‌های چینی به دلیل نقض حقوق بشر مسلمان‌های اویغور تحریم می‌شوند.

تصویب قانون جدید امریکا علیه چین

مجلس نمایندگان آمریکا این قانون را که نسخه اصلاح شده قانونی است که پیشتر در سنای این کشور به تصویب رسیده، با ۴۰۷ رای موافق در مقابل ۱ رای مخالف تایید کرد. تصویب این قانون در حالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پنجشنبه گذشته دو لایحه مصوب کنگره در حمایت از معترضان هنگ‌کنگ را امضا و آن‌ها را به قانون تبدیل کرد.

تصویب قانون جدید امریکا علیه چین  به دلیل نقض حقوق مسلمان این کشور

قانون اول، وزارت خارجه آمریکا را ملزم می‌دارد که هر سال یک بار اعلام کند که آیا هنگ‌کنگ برای داشتن رابطه تجاری با واشنگتن به اندازه کافی از خودمختاری برخوردار است یا خیر. براساس این قانون، تعرفه‌های تجاری که علیه چین اعمال شده، شامل حال هنگ‌کنگ نمی‌شود.

این قانون همچنین زمینه را برای تحریم کسانی که به زعم واشنگتن حقوق بشر را در هنگ‌کنگ نقض می‌کنند، آماده کرده است. قانون دوم نیز فروش تجهیزات نظامی همچون گاز اشک‌آور و گلوله پلاستیکی به پلیس هنگ‌کنگ را ممنوع می‌کند. تصویب قانون جدید در مجلس نمایندگان آمریکا بلافاصله خشم چین را به دنبال داشت؛ پکن تهدید به اقدام متقابل علیه واشنگتن کرد.

چین پیشتر تهدید کرده بود ممکن است همه دارندگان گذرنامه های دیپلماتیک ایالات متحده را از ورود به منطقه خودمختار سین کیانگ (شین جیانگ) در این کشور منع کند. همچنین گفته شد که ممکن است در تلافی تصویب لایحه دموکراسی هنگ کنگ توسط کنگره آمریکا، محدودیت‌های ویزایی علیه مقامات آمریکایی و قانونگذاران این کشور بررسی شود.

آمریکا در اقدامی دیگر نیز مهرماه سال جاری  ۲۸ سازمان و شرکت امنیتی دولتی چین از جمله شرکت تجسسی ویدیویی «هیک‌ویژن» را به دلیل نقض حقوق بشر در استان سین‌کیانگ وارد فهرست سیاه تجاری کرد.

اداره امنیت عمومی حکومت خلق  اویغور منطقه خودمختار سین‌کیانگ، ۱۹ نهاد وابسته به حکومت محلی این منطقه و هشت شرکت دیگر در این فهرست قرار گرفته‌اند. نام برخی از شرکت‌های مشهور هوش مصنوعی چین از جمله گروه “سنس‌تایم” (SenseTime)، “مگوی‌تکنولوژی” و “ژجیانگ‌داهو” نیز در این فهرست دیده می‌شود.

آمریکا چین را متهم به سرکوب، دستگیری خودسرانه جمعی و جاسوسی از شهروندان اویغور، قزاق و دیگر اقلیت‌های مسلمان ساکن استان سین‌کیانگ در غرب این کشور می‌کند و مدعی است که این شرکت‌ها در این اقدامات با پکن همکاری کرده‌اند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=9412

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.