• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6

افشای جزئیات تازه از مذاکرات ایران و آمریکا

  • کد خبر : 9432
  • 04 دسامبر 2019 - 11:58

 حسن روحانی در تازه ترین اظهار نظر در تشریح جزئیات مذاکره با آمریکا گفت: مشاورین و همراهان من در سفر نیویورک مرا قانع کردند که برای پیشرفت در مذاکرات، جواب تلفن رئیس جمهوری آمریکا را بدهم. انجام این کار مورد تردید من بود، اما همه مشاورین من به اتفاق این نظر را دادند و پذیرفتم. در نتیجه در آخرین لحظاتی که در حال ترک نیویورک بودم، رئیس جمهوری آمریکا به من زنگ زد و من جواب او را دادم.

جزئیات مذاکره با آمریکا

حسن روحانی در بیست و ششمین همایش ملی بیمه و توسعه در برج میلاد تهران  گفت: صحبت یک ربع تا بیست دقیقه ای با رئیس جمهور امریکا، یک لوکوموتیو بسیار قوی برای حرکت قطار مذاکره بود و ما چارچوب را با وی مطرح کردیم و او در این گفت و گوی تلفنی سه موضوع را مطرح کرد که به او گفتم که راجع به سه موضوع آمادگی برای مذاکره نداریم اما اگر موضوع اول که هسته ای است، انجام شد و شما آن را درست اجرا کردید، موضوع دوم و سپس موضوع سوم در دستور کار مذاکره قرار خواهد گرفت.

 تازه ترین جزئیات مذاکره با آمریکا از زبان رئیس جمهور

رییس جمهوری با اشاره به آزادی پول های بلوکه شده از ایران افزود: این حرکت باعث شد تا ما در کمتر از ۱۰۰ روز به توافق موقت ژنو رسیدیم که به طور موقت تحریم ها در بسیاری از زمینه ها برداشته شد و از پول هایی که در بانک ها بلوکه شده بود، ماهانه ۷۰۰ میلیون دلار در اختیار ایران قرار گرفت و مهمترین دستاورد این توافق موقت پذیرش حق غنی سازی ایران  در آن مذاکره صد روزه بود. هیچ کس باور نمی کرد که در مذاکرات ما می توانیم از ۶ قدرت بزرگ دنیا این نکته را بگیریم که ایران حق غنی سازی در کشور خود را دارد، برخلاف آن چیزی که در قطع نامه های سازمان ملل آمده بود.

روحانی درباره ادامه مذاکرات افزود: در مرحله بعدی مذاکرات،  هدفی که ما داشتیم که باز هم بسیاری از کارشناسان می گفتند امکان تحققش نیست این بود که در پایان این مذاکرات تمام قطع‌نامه های فصل هفت سازمان ملل باید یک جا لغو شود. متخصصین حقوق بین الملل می گفتند امکان ندارد که ۶ قطعنامه‌ای که ما یک روز هم آن ها را اجرا نکرده بودیم، توسط خود سازمان ملل یک جا قطع شود. اما این کار شد و قطعنامه‌های تحریمی ما لغو شد.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=9432

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.