• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
11

سازمان ملل ادعای دخالت ایران در آرامکو را رد کرد

  • کد خبر : 9960
  • 11 دسامبر 2019 - 10:09

محققان سازمان ملل متحد با رد ادعای ریاض درباره آرامکو  که به حملات پهپادی و موشکی به تأسیسات شرکت نفت عربستان سعودی گفته می شود، طی گزارشی عنوان کرده اند نمی‌تواند هنوز ادعاهای واشنگتن و ریاض مبنی بر اینکه ایران عامل این حملات بوده را تأیید کنند.

رد ادعای ریاض درباره آرامکو

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارش ۶ ماهه خود خطاب به شورای امنیت که به دست این رسانه رسیده نوشته این سازمان «قادر نیست مستقلاً تأیید کند که موشک‌های کروز و پهپادهای مورد استفاده در آن حملات اصالتاً ایرانی بوده‌اند یا به شکلی مغایر با قطعنامه‌های سازمان ملل منتقل شده‌اند.

رد ادعای ریاض درباره آرامکو توسط سازمان ملل

در این گزارش آمده است  بازرسان سازمان ملل لاشه‌های سامانه‌های تسلیحاتی مورد استفاده در چند حمله شامل حمله به یک تأسیسات نفتی در ماه «مه» میلادی، را بررسی کرده اند و هنوز نتوانسته اند دخالت ایران در این حمله را تایید کنند.  همچنین دبیرکل سازمان ملل افزوده است این سازمان «هنوز در حال جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات اضافی درباره این موشک‌های کروز و پهپادها است» و در زمان مقتضی یافته‌های بیشتر خود را در این باره گزارش خواهد کرد.

بازرسان سازمان ملل در ماه سپتامبر و نوامبر به دعوت عربستان سعودی برای انجام تحقیقات لازم در این خصوص عازم ریاض شدند. واشنگتن و ریاض پس از  ارزیابی‌های خود از حمله به تأسیسات نفتی عربستان آن را حملاتی پیچیده توصیف کرده‌اند. آنها گفته‌اند این حملات با پهپادهایی که در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند و موشک‌های کروز شلیک‌شده از سمت شمال انجام شدند.

بلومبرگ نوشته است : حملات ماه سپتامبر از آسیب‌پذیری‌های چشمگیر عربستان سعودی در زمینه مسائل دفاعی، علی‌رغم صرف صدها میلیارد دلار برای خرید تسلیحات در سال‌های اخیر پرده برداشت.

طبق این گزارش، در سفر محققان سازمان ملل به عربستان سعودی ارزیابی حکومت این کشور درباره این حملات تحویل آنها شد و در آن ارزیابی به استناد مقایسه‌های تصویری ادعا شده بود یکی از موشک‌های کروز شلیک‌شده شباهت‌هایی با موشک‌های کروز «یاعلی»، ساخت ایران» داشت. گفتنی است، مسئولان سعودی عکسی از ماکت یک پهپاد ایران که در نمایشگاهی در مه ۲۰۱۴ به نمایش گذاشته شده بود را به کارکنان سازمان ملل نشان داده و ادعا کردند این پهپاد مشابه پهپادهای مورد استفاده در حمله ماه سپتامبر بوده‌اند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=9960

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.