• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
19

اولین عکس واقعی از ابر سیاهچاله + فیلم

  • کد خبر : 1487
  • 11 آوریل 2019 - 6:07

دانشمندان اولین عکس واقعی از یک ابر سیاهچاله را منتشر کردند.

اولین عکس واقعی از ابر سیاهچاله منتشره شده که در این تصویر لبه های سیاهچاله داغ و سایه وار است  و در این لبه‌ها نور دور خود خم می‌شود.

این عکس واقعی از  ابر سیاهچاله بخشی از پروژه Event Horizon Telescope (EHT) بود. این پروژه با اتکا به اطلاعات شبکه‌ای از ۸ تلسکوپ رادیویی در سراسر جهان، ۲ ابر سیاهچاله در مرکز کهکشان‌های متفاوت را هدف گرفته بود.

قبل از منتشر کردن  تصویر ابر سیاهچاله ، کارلوس موداس مدیر این تحقیق گفت: تاریخ علم و انسان شناسی به زمان قبل و بعد از این تصویر تقسیم می‌شود.

در این تصویر حلقه‌ای درخشان نشان داده شده که هنگام خم شدن نور در گرانش شدید اطراف یک سیاهچاله به وجود می‌آید.

اولین عکس واقعی از ابر سیاهچاله

اولین تصویر سیاهچاله

ابر سیاهچاله در کهکشان M۸۷

این سیاهچاله در فاصله ۵۰ میلیون سال نوری و در کهکشان M۸۷ قرار دارد. یکی از ستاره شناسان مرکز CNRS و  از مؤلفان تحقیق به نام «فردریک گوث» می‌گوید: چنین مسافتی طولانی در تصور انسان نمی‌گنجد.

البته بیشتر کارشناسان تخمین می‌زدند دانشمندان سازمان فضایی اروپا تصویری از Sagittarius A* منتشر کنند. این سیاهچاله در مرکز کهکشان راه شیری قرار دارد و ۲۶ هزار سال نوری با زمین فاصله دارد.

 برای ثبت تصویر این ابر سیاهچاله ، تلسکوپ‌هایی در هاوایی، آریزونا، اسپانیا، مکزیک، شیلی و قطب جنوب چند روز در آوریل ۲۰۱۷ میلادی روی Sagittarius A* و M۸۷ تمرکز کردند.

در نهایت مشخص شد تصویربرداری از M۸۷ بهتر است. سیاهچاله Sagittarius A* فعالیت بیشتری داشت و ثبت تصویر واضح از آن کار مشکلی بود.

به‌هرحال عکس نهایی طی ۶ پژوهش تحلیل شد و ۲۰۰ کارشناس روی آن تحقیق کردند.

به گفته دانشمندان این تصویر شواهدی قدرتمند از وجود ابر سیاهچاله‌ها فراهم می‌کند.

ابر سیاهچاله‌ها هنگامی به وجود می‌آیند که ستاره‌ها به پایان عمر خود می‌رسند. اما از آنجا که سیاهچاله‌ها به نور اجازه خروج نمی‌دهند، رصد آنها کار بسیار مشکلی است.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=1487

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
  1. شبیه دونات :)))

  2. باید به اقای فردریک گوث گفت که تصور انسان بزرگ تر از هر چیزی است.چون انسان میتونه به چشم بهم زدنی کهکشان و سایارات و هر چیز دیگه ای رو در ذهن خودش خلق کنه.انسان اشرف مخلوقات خلق شده پس بالاتر از هر موجودی ست.علوم عالم غرب منشا مادی داره و به درد صاحبش هم نمیخوره

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.