• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
104

چالش مومو چیست و چرا باید از آن ترسید؟ | مراحل و خطرات چالش مومو + ویدیو

  • کد خبر : 26008
  • 19 اکتبر 2020 - 12:22

به تازگی چالش مومو که یکی از بازی ‌ها در شبکه‌های مجازی است به سر زبان‌ها افتاده و در کشور ما نیز عده‌ای را مورد توجه خود قرار داده است. اگر می خواهید بدانید چالش مومو چیست با ما همراه باشید.

چالش مومو بازی مومو

پس از گسترش چالش نهنگ آبی که منجر به مرگ تعدادی از جوانان ایرانی شد، حالا چالش مومو در کمین کاربران ایرانی است.

مومو یا Momo چیست؟

مومو در حقیقت یک اکانت واتس اپ است که تصویر پروفایل آن، تصویری از یک دختر است که به شکل بسیار زشتی همراه با یک خنده جوکر مانند، در آمده است. در واقع تصویر پروفایل مومو فتوشاپ یا ویرایش شده نیست، بلکه تصویری از یک مجسمه از مجموعه آثار عروسک‌های نمایشگاه توکیو ژاپن است که قسمت‌هایی از آن بریده شده و تنها تصویر صورت زشت آن، در پروفایل نمایش داده شده است.

این موجود در افسانه‌های ژاپنی، یک موجود وحشتناک و پرنده است که طبق افسانه ها، گاهی اوقات اقدام به دزدیدن بچه‌ها نیز می‌کرده اند. تصویر مومو اولین بار در اینستاگرام فردی به نام ناناکو که یک عروسک ساز است منتشر شد و پس از آن به شهرت جهانی دست یافت.

چالش مومو بازی مومو

آغاز چالش مومو

اما داستان خطرناک شدن Momo از فیس بوک آغاز گردید. پس از معرفی و مشهور شدن این مجسمه، در یک گروه فیس بوک، کاربران برای ایجاد ارتباط با یک شماره ناشناس به چالش کشیده شدند. برخی از آن‌ها چنین بیان می‌کردند که اگر پیامی را برای مومو ارسال کنند، مومو پاسخ آن‌ها را با تصاویری وحشتناک، خشونت آمیز و حتی تهدید می‌دهد.

چالش مومو تنها با یک پیام آغاز خواهد شد و فرستنده پیام نمی‌تواند پایانی برای آن در نظر بگیرد. این چالش با ارسال پیام به مومو آغاز می‌شود و پس از آن پیام‌های تهدید آمیز، خشونت بار و وحشتناک به کاربر ارسال می‌گردد.

این بازی ابتدا از آرژانتین آغاز و سپس تا ایالات متحده، آلمان، فرانسه و دیگر کشورها گسترش یافت و تاکنون خودکشی یک دختر نوجوان ۱۲ ساله را به آن نسبت می‌دهند.

پس از انتشار این بازی در فیس بوک، حال مومو در واتس اپ اقدام به انتشار کرده است و از طریق این پیام رسان قربانی می‌گیرد.

برخی از کارشناسان حوزه نرم افزاری، این چالش را حقه‌ای برای سرقت اطلاعات کاربران عنوان کرده اند و برخی دیگر نیز آن را یک چالش بیمارگونه، همچون نهنگ آبی، نامیده اند.

چالش مومو بازی مومو

مراحل بازی مومو چیست؟

به نظر می‌رسد چالش یا بازی مومو تنها با یک پیام آغاز می‌شود و فرستنده‌ی پیام نمی‌تواند پایانی برای آن در نظر بگیرد. مراحل بازی چالش مومو به این صورت است که در ابتدا مومو به صورت تصادفی پیامی به اکانت های واتساپ ارسال می‌کند و در صورتی که طرف مقابل به این پیام پاسخ دهد، بازی مومو آغاز می‌شود . بعد از پاسخ دادن به این پیام، مومو شروع به ارسال پیام‌های هدفمند می‌کند تا بتواند ذهن فرد را درگیر کرده و در اختیار خود بگیرد. معمولا افراد بزرگسال در دام چالش momo نمی‌افتند و اتفاقی برایشان نخواهد افتاد ولی جریان در مورد کودکان متفاوت است.

کودکان و نوجوانان را به راحتی می‌توان کنجکاو کرد و به راحتی می توان ترساند، تهدید کرد و از آنها باج گرفت! نوجوانان داوطلبانه به دنبال جواب این سوال هستند که چگونه در چالش مومو شرکت کنیم ؟! این ویژگی‌ها باعث می‌شود سودجویان، کودکان و نوجوانان را به شرکت در چالش مومو تشویق کنند.

چالش مومو در ابتدا سعی می‌کند فرد را ترسانده و اطلاعاتی از او دریافت کند، سپس تلاش می‌کند او را قانع کند تا روی لینک ارسالی کلیک کرده و اجازه‌ی نصب یک اپلیکیشن را بدهد. وقتی فرد اپلیکیشن را نصب می‌کند، اپلیکیشن از طریق دریافت مجوز، به دوربین، گالری و شماره مخاطبین گوشی دسترسی پیدا کرده و بازی از همین‌جا آغاز می‌شود.

بازی مومو با بررسی تصاویر موجود در گالری گوشی، اطلاعاتی از خود او، لباس‌هایی که می‌پوشد، جاهایی که رفته است، وسایل داخل اتاق و … را به فرد می‌دهد. و اینجاست که این قربانی که معمولاً کودک یا نوجوان است کودک فکر می‌کند که مومو او را زیرنظر دارد و او نمی‌تواند از دست مومو فرار کند.

پس از آن عکس‌ها، کلیپ‌ها، فایل های صوتی مرموز و پیام‌های تهدید آمیز و وحشتناک به فرد ارسال می‌گردد.

چالش مومو بازی مومو

خطرات Momo چیست؟

سوالی که ممکن است برای برخی از کاربران پیش آمده باشد این است که ایجاد ارتباط با یک شماره ناشناس و احیانا دریافت چند تصویر و پیام، که به آن‌ها می‌توان اهمیتی نداد، چه خطراتی می‌تواند داشته باشد؟ برای پاسخ به این سوال می‌توانیم گزینه‌های زیر را عنوان کنیم.

امکان سرقت اطلاعات کاربران

ایجاد مزاحمت‌های تلفنی در اثر ذخیره شماره تلفن شما در پروفایل مومو

دریافت وقت و بی وقت پیام‌های خشونت آمیز و تصاویر وحشتناک

ترغیب نوجوانان به انجام عمل خودکشی و تهدید آنان

امکان اخاذی و باج خواهی از افراد

ماجرای «چالش مومو» چیست و تا چه اندازه صحت دارد؟

مومو چگونه شما را در واتساپ وارد چالش می کند؟

اولین کاری که مومو انجام می دهد این است که با همان اکانت خودش که عکس پروفایل آن تصویر خودش (عروس ترسناک و مشهور ژاپنی) در واتساپ یک پیام به شما ارسال می کند و در آن پیام شما را به انجام بازی دعوت می کند.

از طرفی به دلیل اینکه بخاطر شیوع کرونا، کودکان و نوجوانان بیشتری در منزل خودشان حضور دارند و به واسطه کلاسهای آنلاین مدرسه خود به موبایل و تبلت دسترسی بیشتری دارند، معمولا آنها مورد هدف قرار می گیرند. و آنها هستند که با این دعوت روبرو می شوند. از آنجایی که امروزه بازی های موبایلی و آنلاین طرفداران زیادی دارد، به همین خاطر کاربر این پیام را پیامی غیر عادی تلقی نمی کند و ترغیب می شود که وارد چالش (یا همان بازی) بشود.

به محض جواب دادن به پیام، مومو شما را هک می کند و بازی شروع می شود. بر اثر این هک، لوکیشن و اطلاعات شخصی شما و همچنین مخاطبینی که در گوشی خود ذخیره کرده اید و عکسها و فیلمهای خصوصی شما در دسترسی این بدافزار قرار می گیرد.

در مرحله ی بعدی از شما خواسته می شود که در بازی شرکت بکنید. مراحل اولیه ی این چالش خطرناک برای جذب کاربر، بسیار مهیج و جذاب طراحی شده است. به طوری که کاربر به سرعت با این بازی خو می گیرد و به نوعی علاقه مند به انجام بازی و رسیدن به مراحل بعدی می شود.

جالب اینجاست که شما در مراحل اولیه ی بازی همیشه برنده می شوید تا بیشتر به ادامه دادن بازی ترغیب شوید. حتی برای پاداش برنده شدن شما در هر مرحله، یک ویدیوی جذاب براتون به نمایش گذاشته می شود تا شما را به ادامه بازی تشویق کند و شما بیشتر درگیر این حس برنده شدن شوید.

چالش مومو بازی مومو

تهدید های مومو پس از ترک بازی

وقتی که تصمیم به ترک بازی می گیرید، این بازی شما را تهدید می کند! به این صورت که عکس خصوصی شما را برای شما ارسال می کند و به شما می گوید که من (در واقع بد افزار مومو) عکس خصوصی شما را دارم و در صورتی که بخواهید بازی را ترک کنید، این عکس را به صورت گستره منتشر خواهم کرد. این کار باعث می شود که شما مجبور به ادامه ی بازی شوید.

در این مرحله کلیپ هایی از خودکشی و خودسوزی برای کاربر که شما هستید پخش می شود. برای اینکه اطمینان حاصل شود که شما این ویدیو را دیده اید از شما سوالاتی مطرح می‌شود. مثلا می پرسد که در این ویدیو چند نفر لباس قرمز تنشان بود؟ برای همین هم کاربر باید با دقت بالا و تمرکز زیاد به تماشای ویدیو ها بنشیند. با پاسخ صحیح شما، مومو اطمینان حاصل می کند که شما این ویدیو را دیده اید.

از این مراحل به بعد، مومو در هر زمانی که دلش بخواهد به شما پیام می دهد. شب و روز تفاوتی نمی کند. در هر زمانی به شما پیام می دهد مبنی بر اینکه الان مشغول چه کاری هستید؟ یا اینکه من (مومو) دارم شما را نگاه می کنم و میبینم که شما دارید چه کاری انجام می دهید.

مومو همچنین از لیست تماسهای گوشی شما، به اسم و شماره تماس فردی که بیش از همه با او تماس داشته اید دسترسی پیدا می کند و به شما می گوید که اگر بازی را ادامه ندهید، این فرد را به روشی که در فیلم دیده اید خواهم کشت و یا به سراغ شما خواهد آمد و شما را به طرز فجیعی خواهد کشت.

چالش مومو بازی مومو

خودکشی دختر ۱۲ ساله

تاکنون تنها یک خودکشی منتسب به بازی مومو اعلام شده است که مربوط به دختری ۱۲ ساله بوده که از تمامی مراحل خودکشی خود، فیلم تهیه کرده است

چطور کودکان و نوجوانان خود را از چالش مومو دور نگه داریم؟

کار چالش مومو آزار و اذیت کودکان و تحریکشان به انجام دادن کار‌های خطرناک است. عروسک مومو در واقع ژاپنی و یک زن ترسناک است که در پروفایل تماس گیرنده قرار می‌گیرد

عروسک مومو یک زن ترسناک است و یک عروسک ژاپنی است. عکس عروسک مومو در حساب کاربری اینستاگرامش قرار گرفته است. از زمانی که چالش مومو به عنوان یک چالش خودکشی شناخته شد، عکس عروسک مومو در پروفایل کسی که با شماره‌های مختلف با شما تماس می‌گیرد قرار می‌گیرد.

عملکرد کلی این دسته پروفایل‌ها یا اگر بخواهیم به صورت کلی بگوییم، این چالش به این صورت است که گرداننده یکی از پروفایل‌های مومو (که لزوما یک پروفایل با یک زبان خاص نیست) پیامی را در فیسبوک یا دیگر شبکه‌های اجتماعی به کودک شما داده و به او می‌گوید که «بیا با هم یه بازی بکنیم». این شروع ماجراست و ابتدا تلاش می‌شود که با کودک شما ارتباط برقرار کند.

کنترل همیشگی والدین به فعالیت کودکان در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی از موارد بسیار مهم در تربیت آنهاست. در این راستا مادران و به صورت کلی والدین باید همواره نظارت داشته باشند که کودک آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی چطور فعالیت می‌کند و با چه دست افرادی در آن‌ها ارتباط دارد. بنابراین، قبل از هر مورد دیگری، این اشخاص باید حتما با شبکه‌های اجتماعی آشنا شوند و روش صحیح استفاده از آن را یاد بگیرند. به خاطر داشته باشید که شبکه‌های اجتماعی مانند همه پدیده‌های انسانی دو وجه مثبت و منفی دارد و این ما هستیم که مشخص می‌کنیم از کدام وجه می‌شود استفاده کرد و تمایلات خودمان به کدام سمت است.

چالش مومو بازی مومو

شماره مومو در واتساپ ایران

مومو یک حسابِ واتس اپ است که در ابتدا کاربر یک لینکِ تماس از سوی مومو دریافت کرده و پس از شروع به گفتگو از سوی حساب کاربری مومو فرد به رفتار‌های خطرناک دعوت می‌شود.

برخی کاربران واتس اپ از حساب‌های کاربری با شماره ایرانی و بعضاً خارجی (که اکثراً شماره مجازی هستند؛ یعنی صاحب اکانت ایرانی است) پیام‌هایی را به زبان فارسی دریافت کرده بودند که از آ‌نها خواسته شده بود در چالش مومو شرکت کنند. بررسی‌های گسترده پلیس فتا نشان داد عمده این پیام‌ها با انگیزه ایجاد مزاحمت ارسال شده است.

البته بازی مومو در ایران با بازی اصلی تفاوت دارد و بیشتر شبیه به ترفندهای افزایش ترافیک و افزایش فالوور است. مومو با شماره ای متعلق به کشور آمریکا به نوجوانان ایرانی از طریق واتساپ پیام می‌دهد (شماره مجازی هستند و ساخت شماره مجازی آمریکا به راحتی آب خوردن است).

اما اگر برای شما این اتفاق افتاد و شماره مومو در تلگرام، واتساپ و هر پیامرسان دیگری متعلق به ایران بود سریعاً به پلیس فتا گزارش دهید. چون ردیابی آن نسبت به شماره های مجازی بسیار راحت‌تر و قطعی است. اما مهمترین مسئله این است که اصلاً چنین پیامهایی را باز نکنید و یا شماره‌ی مربوطه را بلاک کنید. ضمن اینکه اگر لینکی توسط مومو برای شما فرستاده شد به هیچ عنوان بر روی آن کلیک نکنید زیرا ممکن است فایل ویروسی و مخرب باشد که منجر به هک شدن اطلاعات گوشی شما شود.

داشتن شماره‌ی خارجی (مثلاً کد ۰۱ آمریکا) به معنای خارجی بودن آن اکانت نیست، بلکه ساختن اینگونه شماره‌ها به راحتیِ نصبِ یک اپلیکیشنِ ساختِ شماره‌ی مجازی است.

مومو با کودک ما چه می‌کند؟

بعد از اینکه مومو با کودک شما ارتباط برقرار کرد و کمی بیشتر به او نزدیک شد سمت و سوی فعالیت‌های خود را در جهت ارعاب فرزند و تلاش به انجام اموری خطرناک می‌برد. برای مثال ممکن است با ظاهر ترسناک خود به کودک بگوید، «اگه سرتو نکوبی به دیوار من شب میام تو خوابت و اذیتت می‌کنم».

چالش مومو

اگر مومو تماس گرفت، چه کار کنیم؟

محمود علی گو گفت: چالش مومو می‌تواند سلامت روان یا حتی زندگی کودکان را با خطر مواجه کند و والدین می‌توانند در صورت احساس خطر و احتمال وقوع بحران برای کودکان خود برای دریافت مشاوره با شماره تلفن ۱۴۸۰ و در صورت مشاهده اقدامات عملی و خطر برای کودکان با شماره تلفن ۱۲۳ تماس بگیرند.

وی افزود: چالش «مومو» با دستیابی به اطلاعات گوشی فرد از این اطلاعات پنهانی به عنوان نقطه‌ضعف کودک استفاده می‌کند و با توجه به روحیه حساس کودکان، آن‌ها از ترس آشکار شدن اطلاعات یا ترس روانی ناشی از آگاه بودن فردی به تمام اطلاعات شخصی آنها، تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند و این احتمال وجود دارد که دست به اقدامات تهدیدکننده برای سلامت خود یا اطرافیان بزنند.

۵ نکته برای والدین نگران این چالش

نگران بودن درباره نحوه استفاده کودکان از اینترنت باید یک نگرانی همیشگی برای والدین باشد زیرا فضای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در هر حالی می‌تواند خطرات بالقوه‌ای را برای فرزندان ما به دنبال داشته باشد. پس نگرانی خود را محدود به چالش مومو و امثال آن نکنید، البته بعد از شنیدن این‌که بعضی از این چالش ها تنها یک دروغ است هم نفس راحتی نکشید.

 به جای صحبت درباره خطرات اینترنت با فرزندتان، سعی کنید به او آموزش‌های لازم و ضروری را بدهید. به او یاد دهید که حرف هر کسی را در این فضا باور نکند، بدون هماهنگی با شما برای کسی مشخصات فردی و عکس خود را نفرستد و اگر مورد تهدید قرار گرفت از شما کمک بگیرد.

در کنار آموزش، بسیار مهم است که حداقل تا اواسط نوجوانی در زمان استفاده فرزندمان از اینترنت، همراهی مستمر با او داشته باشیم. این همراهی کمک می‌کند بتوانیم در فرصت‌های ایجاد شده آموزش‌های کاربردی و ضروری را به او بدهیم.

بعد از اطمینان از این که فرزندتان آموزش‌های لازم را برای استفاده از اینترنت فرا گرفته ، او را در این فضا رها نکنید. هر چند وقت یک بار با او صحبت کنید و از تجربه‌های او بپرسید.

در نهایت این‌که به عنوان یک والد درباره ابزارهایی که می‌تواند به شما کمک کند تا نحوه استفاده از اینترنت توسط کودک تان را متناسب با نیازها و ویژگی‌های سنی او محدود یا بر کارش نظارت کنید، اطلاع کسب کنید.

چالش مومو بازی مومو

ورود پلیس فتا به چالش «مومو»

پلیس فتا ناجا با اشاره به ارسال کلیپ‌های مومو برای برخی کاربران به خصوص دانش آموزان اعلام کرد: والدین تهدیدات ارسال کنندگان کلیپ‌های مومو را جدی نگیرند و استرس و اضطراب به فرزندان خود منتقل نکنند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا یادآور شد: متاسفانه برخی خانواده‌ها در پی ارسال پیام‌ها و کلیپ‌های چالش مومو برای فرزندانشان به جای راهکار‌های فنی و صحبت کردن با آن‌ها نگرانی بیشتری به فرزندان خود منتقل کرده و باعث ایجاد اضطراب در فرزندانشان شده‌اند.

سرهنگ رجبی اظهار کرد: موج جدید مزاحمت‌های موسوم به مومو را ناشی از افزایش حضور دانش آموزان در بستر اینترنت دانست و عنوان کرد: پلیس فتا پیشتر در خصوص خطرات احتمالی استفاده مدارس از واتس اپ هشدار داده بود، ولی متاسفانه همچنان شاهدیم که کلاس‌های مجازی به جای برنامه شاد در واتس اپ تشکیل می‌شود و والدین مجبور هستند اینترنت بدون محدودیت را در بستر یک پیام رسان خارجی در اختیار فرزند خود قرار دهند و همین موضوع زمینه این گونه مشکلات را فراهم کرده است.

وی تاکید کرد: هرگونه مشکل و موارد مشکوک در فضای مجازی را با سایت پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir یا شماره تماس ۰۹۶۳۸۰ در میان بگذارند.

تعمیرات تلویزیون
تعمیر لپ تاپ
تعمیرات موبایل
لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=26008

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. این بازی و بازی نهنگ آبی برای ترساندن بچه ها ساخته شده و برای کسی که همه سرد و گرم روزگار رو چشیده و
    خود را‌ آخر همه این کلک بازی ها میدونه فقط یک شوخی برا
    خندیدنه دوستان به خودتان ترس راه ندین و اگه هم به قول دوستان زنگ زدن از طرف مومو به شما یا جواب ندین یا هم با تند خویی قطع کنین تموم !!😂😂

  2. سلام من یوزر نیم مومو رو داشتم همینجوری وارد یوزر نیم شدم و بعد از حساب کاربریش رفتن اقایون اگر یوزر نیمشم داشتین توش نرید شاید تهدیداش الکی باشه ولی باید با گوشیه عزیزتون خداحافظی کنید

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.