• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
13

۱۳ راز افزایش خلاقیت که به شما نگفته اند

  • کد خبر : 27135
  • 14 نوامبر 2020 - 14:39
افزایش خلاقیت

حتی اگر تصور می کنید که فرد خلاقی نیستید، پیشنهاد می دهیم این مقاله را بخوانید. چون اسراری را در خصوص چگونگی افزایش خلاقیت برای شما فاش می کنیم که احتمالا تابحال نمی دانستید.

اول این که برخلاف باور عمومی، خلاقیت با تمرین و یک سری ترفندها و تکنیک ها به مرور زمان رشد می کند.  بسیاری از افراد خلاق که توانسته اند چیز جدیدی اختراع کنند یا مسئله ای را حل کنند، تایید می کنند که بیشتر مدیون  تلاش و پشتکارشان بوده اند تا استعداد ذاتی شان در یک حوزه خاص. بنابراین شماهم می توانید به فکر بالا بردن میزان خلاقیت خود در امور مختلف باشید. اما چطور؟ ما ۱۳ تکنیک موثر برای افزایش خلاقیت را به شما معرفی می کنیم.

۱- تا می توانید کنجکاو باشید!

کنجکاوی و سرک کشیدن در حریم شخصی افراد اصلا ویژگی خوبی نیست و همواره نکوهش شده است. اما اگر این حس کنجکاوی ذاتی را به سمت مهارتها و حوزه های علمی هدایت کنید، قوه خلاقیت شما جان تازه ای می گیرد. درست مثل یک کودک که در پی کشف ناشناخته هاست، نباید به آنچه پیش روی شماست اکتفا کنید. در هر حوزه ای اعم از علم، هنر و … کنجکاو باشید و مدام دنبال پیدا کردن پاسخ سوالات خود باشید. جستجو کنید و هر مسئله ای را از چندین بعد مختلف مورد بررسی قرار دهید.

پروفسور جورج لوون ‌استاین درباره کنجکاوی می گوید: «کنجکاوی، شکاف بین چیزهایی است که ما نمی‌دانیم اما دوست داریم بدانیم. کنجکاوی احساس تجربه چیزی است که ما نمی‌دانیم؛ به همین علت به ما مسیرهای رسیدن به موفقیت را الهام می‌کند.»

۲- اعتماد بنفس خود را بالا ببرید

شما باید به توانایی های شخصی خود ایمان داشته باشید در غیر این صورت، خودتان قاتل خلاقیت تان خواهید بود. شما شخصیت و توانایی ‌های منحصر به ‌فردی دارید که کافی است آنها را پذیرفته و باور کنید. به این ترتیب می توانید راه حل های خلاقانه برای هر مسئله پیدا کنید و از قضاوت ها و نظرات دیگران هراسی به خود راه ندهید. در این صورت می توانید ایده های خلاقانه خود را اجرا کرده و ضمن افزایش خلاقیت، به اهداف خود برسید.

۳- منفی بافی نکنید

برای افزایش قوه خلاقیت باید یک سری کارها را هم انجام ندهید! مثلا این که منفی بافی نکنید. جالب است بدانید که نگرش‌های مثبت، توانایی افراد را در انجام کارهای جدید و خلاقانه افزایش می  دهند. به گفته‌ی دکتر آدام اندرسون، اگر قصد دارید کاری را انجام‌ دهید که نیاز به هنر و خلاقیت دارد، باید در مکان یا محیطی قرار بگیرید که با نگرش و افکار مثبت احاطه ‌شده است. پس منفی بافی نکنید تا دریچه های خلاقیت به روی شما گشوده شوند!

منفی بافی نکنید

۴- با ترس از شکست خداحافظی کنید

ترس از ناکامی، آسیب بسیار زیادی به خلاقیت شما زده و شما را در اجرای مراحل خسته و ناامید می کند. به خودتان یادآوری کنید که اشتباهات صرفاً بخشی از روند کار هستند و ترس از شکست را از خودتان دور کنید. افکار منفی باعث ضعف حافظه می ‌شوند و افراد ضعیف نیز قدرت انجام کارهای پرریسک را ندارند. بنابراین برای افزایش خلاقیت، ترس از شکست را کنار بگذارید و تنها بر هدف تمرکز کنید.

۵- خیال پردازی کنید

ذهن سیال نعمتی است که خداوند به انسانها عطا کرده تا با آن دنیایی را دگرگون کنند! تا بحال فکر کرده اید که اگر رویای پرواز نبود، چیزی به نام هواپیما هم وجود نداشت؟ گاهی خیال پردازی های شما یک ایده نو به شما می دهند که با دنبال کردن آن می توانید تغییر مهمی در زمینه کاری خود ایجاد کنید. انسان ‌های خیال ‌پرداز اغلب افراد خلاقی هستند که ایده‌ های بدیع را در تاریخ بشریت به ثبت رسانده‌ اند. بنابراین خیال بافی کنید تا ایده های جدید به سراغ تان بیایند و بعد در مسیر عملی کردن آنها گام بردارید.

۶- افکار و ایده هایتان را بنویسید

برای افزایش خلاقیت ، بسیار خوب است که افکار و ایده هایی را که در سر دارید بنویسید. نوشتن تفکر شما را بهبود می بخشد  و باعث می شود که با تفکر عمیق تر در مورد مسائل مختلف، ایده های بیشتری به ذهن تان برسد. این ایده‌ها در ابتدا ساده هستند، اما در حین نوشتن، ابعاد بیشتری پیدا می کنند. همچنین نتایج منعکس ‌شده از نوشته‌ ها به شما درک عمیق‌ تری از مسائل داده و به رشد نوآوری کمک خواهد کرد. مهم نیست چطور می نویسید و چقدر در این زمینه مهارت دارید؛ نوشتن را شروع کنید تا بعد از مدتی ببینید که چقدر خلاقانه تر به مسائل مختلف نگاه می کنید.

افزایش خلاقیت

۷- خود را در معرض طوفان ‌های مغزی قرار دهید

طوفان مغزی یک روش معمول و قدیمی در دستیابی به ایده‌های جدید است که تاثیر آن در افزایش خلاقیت به اثبات رسیده است. باید در طول یک دوره‌ی زمانی نسبتاً کوتاه، ایده‌های زیادی ایجاد کنید. هر چه تعداد ایده‌ها بیشتر باشد، احتمال پیدا کردن راهکارهای جدید و کارآمد نیز بیشتر می‌شود.

۸- تک بعدی به مسائل نگاه نکنید

هر مسئله ای چندین راه حل دارد؛ برای افزایش خلاقیت باید این را باور کنید. به جای انتخاب ساده‌ترین راه که از اولین ایده به ذهن شما می ‌رسد، وقت خود را برای فکر کردن به راه‌های ممکن دیگر، اختصاص دهید. چند راه حل مختلف برای یک مسئله انتخاب کنید و تنها به همان روش مرسوم اکتفا نکنید.

۹- خودتان را با کارها و عادات جدید به چالش بکشید

شما باید مدام درگیر چالش های مختلف باشید تا خلاقیتت تان افزایش پیدا کرده و به یک مهارت همیشگی تبدیل شود. بنابراین سعی کنید چیزهای جدید را تجربه کنید و کارها را با روش‌های جدید انجام دهید.

۱۰- ریسک پذیر باشید

لازمه افزایش خلاقیت، پذیرش خطر و ریسک است. ممکن است تلاش های شما هربار به شکست منجر شود و حتی بخشی از سرمایه خود را از دست بدهید. اما باید ریسک کنید تا لذت موفقیت را تجربه کنید.

۱۱- برای کارهای خلاقانه زمان بگذارید

پاگر زمانی برای توسعه‌ استعدادهای خلاقانه‌ خود اختصاص نداده ‌باشید، نباید امید زیادی به افزایش خلاقیت در خود داشته باشید. بنابراین برنامه ریزی روزانه داشته باشید و در طول روز، زمانی را به انجام دادن کارهای خلاقانه و تمرین در این زمینه اختصاص دهید.

افزایش خلاقیت

۱۲- منابع الهام بخش را دنبال کنید

برای افزایش خلاقیت سعی کنید همواره به دنبال منابع الهام بخش باشید تا از آنها ایده های جدید بگیرید. مثلا یک کتاب جدید بخوانید، از یک موزه بازدید کنید، به موسیقی مورد علاقه‌ خود گوش دهید یا در یک بحث جالب با یک دوست شرکت کنید.

۱۳- یک زبان خارجی جدید یاد بگیرید

شاید جالب باشد بدانید که یادگیری یک زبان خارجی جدید، تا حد زیادی به شما کمک می کند که قدرت خلاقیت خود را افزایش دهید. دانستن زبان‌های خارجی افق ‌های دید شما را گسترش می‌ دهد و شما را خلاق ‌تر می کند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=27135

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.