• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
22

واکسن سل به حفاظت در مقابل کووید ۱۹ کمک می کند

  • کد خبر : 27861
  • 01 دسامبر 2020 - 9:57

طبق مطالعات جدید، افراد دریافت کننده واکسن سل موسوم به “ب¬ث¬ژ” کمتر مبتلا به کرونا شده و احتمالا آنتی بادی بیشتری در مقابله با این عفونت در بدن شان دارند.

مقابله با کرونا با واکسن سل

محققان در مرکز پزشکی سدارس سینا کالیفرنیا، به بررسی تأثیر ب‌ث‌ژ بر کاهش آسیب پذیری در مقابل کرونا ویروس پرداختند.

دانشمندان معتقدند که واکسن سل موسوم به “ب¬ث¬ژ” سیستم دفاعی ذاتی، اولین خط دفاعی بدن در برابر ویروس‌ها و دیگر ارگانیسم‌ های مهاجم، را آماده می‌کند. برخلاف مصونیت تطبیقی، مصونیت ذاتی به ندرت عوامل بیماری زای خاصی را که بدن در گذشته با آنها روبرو بوده را هدف قرار می‌دهد.

دکتر «موشه آردیتی»، سرپرست تیم تحقیق، بیان کرد: «ما علاقمند به مطالعه واکسن ب‌ث‌ژ بودیم زیرا مدت هاست که مشخص شده این واکسن اثر حافظتی کلی در برابر طیف وسیعی از بیماری‌های باکتریایی و ویروسی غیر از سل، نظیر سپسیس نوزادان و عفونت‌ های تنفسی دارد.»

محققان در این مطالعه، نمونه خون ۶۲۰۱ نیروی بخش بهداشت و درمان را جمع آوری کردند و از آنها در مورد سابقه پزشکی شأن از جمله دریافت واکسن ب‌ث‌ژ و واکسن‌های مربوط به عفونت‌های باکتریایی و آنفلوانزا سوال پرسیدند. در کل، ۱۸۳۶ نفر گفتند که واکسن ب‌ث‌ژ را دریافت کرده اند، ۴۲۷۵ نفر این واکسن را دریافت نکرده بودند و ۹۰ نفر هم مطمئن نبودند.

افرادی که این واکسن را دریافت کرده بودند در طول ۶ ماه گذشته، کمتر علائم ابتلاء به کووید ۱۹ را گزارش کرده بودند.

در بین دریافت کنندگان واکسن ب‌ث‌ژ، تست کرونا ۲.۷ درصد افراد مثبت بود، افرادی که این واکسن را دریافت نکرده بودند تست کرونا ۳.۸ درصدشان مثبت بود.

محققان معتقدند افراد واکسینه شده با واکسن سل ممکن است کمتر بیمار شده باشند از اینرو آنتی بادی‌های ضد کرونا کمتری تولید کرده اند، یا ممکن است واکنش ایمنی سلولی کارآمدتری را در مقابله با ویروس ایجاد کرده باشند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=27861

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.