• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
14

کشف قدیمی ترین غارنگاره جهان در اندونزی

  • کد خبر : 30110
  • 14 ژانویه 2021 - 11:29
قدیمی ترین غارنگاره جهان در اندونزی

باستان‌شناسان قدیمی ترین غارنگاره شناخته شده در جهان را در اندونزی کشف کرده اند؛ نقش یک خوک وحشی که تصور می شود حداقل ۴۵ هزار و ۵۰۰ سال قدمت داشته باشد.

نقاشی یافت شده در غار «لئانگ تدونگنگه» در دره‌ای دور افتاده در جزیره «سولاوسی» اندونزی واقع شده که صخره‌هایی از جنس سنگ آهک کاملاً آن را محصور کرده‌اند و از نزدیک‌ترین جاده به این غار تا خود غار دست کم یک ساعت پیاده راه است.

این غار که باستان‌شناسان غربی تا کنون از وجود آن اطلاعی نداشتند، تنها در خارج از فصل بارندگی قابل دسترسی است و در فصل بارندگی به دلیل جاری شدن سیل نمی‌توان به آن نزدیک شد.

ماکسیم اوبِرت از نویسندگان این گزارش که در نشریه “پیشرفت های علمی” چاپ شده می گوید: “مردمی که این اثر را خلق کردند کاملا مدرن بودند، درست مثل ما، با همه ظرفیت ها و ابزارهایی که برای کشیدن هر نوع نقاشی لازم است.”

قدیمی ترین غارنگاره جهان که در اندونزی یافت شده نقش یک خوک از سرده خوک‌های وحشی زگیل‌دار سولاوسی به اندازه ۱۳۶ در ۵۴ سانتی متر است که با استفاده از رنگدانه‌های تیره و اخرایی خاک سرخ رسم شده است. یک لایه موی کوتاه روی بدن و نیز یک جفت زائده زگیل‌مانند روی صورتش دیده می‌شود که نشان می‌دهد این حیوان یک نر بالغ است.

دو اثر دست در کنار خوک وجود دارد و همچنین به نظر می رسد خوک رو در روی خوک های دیگری ایستاده که فقط بخشی از آنها باقی مانده.

قدمت این نقاشی به ۴۵ هزار و ۵۰۰ ساله پیش می‌رسد

اوبرت که متخصص تاریخ گذاری است یک رسوب کَلسیت را که روی سطح نقاشی تشکیل شده بود شناسایی و با استفاده از ایزوتوپ اورانیوم-توریوم نتیجه گیری کرد که قدمت آن ۴۵ هزار و ۵۰۰ سال است.

 آبرت با اشاره به اینکه ممکن است قدمت نقاشی از این که ما حدس می‌زنیم بیشتر باشد، بیان کرد: «افرادی که این نقاشی را به وجود آورده‌اند کاملاً مدرن و دقیقاً مانند ما بوده‌اند. آنها از تمام ظرفیت و ابزار لازم برای انجام هر تصویری که دوست داشتند برخوردار بوده‌اند.»

پیش از کشف خوک سولاوسی، قدیمی‌ترین نقاشی جهان نیز توسط همین تیم باستان‌شناسی در همین منطقه پیدا شده بود. آن تصویر که قدمتش به ۴۳ هزار و ۹۰۰ سال پیش می‌رسد، تعدادی چهره‌ نیمه‌انسان و نیمه‌حیوان را در حال شکار پستانداران نشان می‌دهد.

نقاشی‌ های کهن درون غارها به پر کردن خلاء‌های علمی و درک ما از مهاجرت‌های اولیه انسان کمک می‌کند. دانشمندان تا کنون دریافته‌اند که انسان‌ها در ۶۵ هزار سال پیش به استرالیا رسیده‌اند و برای رسیدن به آنجا از جزایر اندونزی گذشته‌اند. باستان‌شناسان امیدوارند در درون غارنگاره‌ها به شواهد دیگری از جمله آثار احتمالی بزاق دهان و در نتیجه دی‌ان‌ای انسانی دست یابند تا بتوانند انسان گذشته را بهتر بشناسند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=30110

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.