• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
15

معرفی کتاب اسفار کاتبان نوشته ی ابوتراب خسروی

  • کد خبر : 31212
  • 07 فوریه 2021 - 13:23
کتاب اسفار کاتبان

در کتاب اسفار کاتبان ، قرار داشتن چند قصه ی موازی به صورت حکایت در حکایت با ژانر های متفاوت در یک رمان به شما امکان لذت بردن چند قصه در کنار هم را می دهد.

زبان بصری قدرتمند این کتاب، شما را به خیال و تصور فضا وا می دارد و مهم ترین ویژگی کتاب چند زبانی آن است که نویسنده برای هر دوره ی تاریخی به شکل استادانه زبان مناسب آن دوره ی تاریخی را بکار گرفته است و بسیار خوب از پس این کار بر آمده و مخاطب از خواندن به ذوق می‌آید و اتفاق مهم دیگر در این رمان وصل شدن دنیای موازی در پایان قصه به یکدیگر است که باعث در هم تنیده شدن قدیسان و اسطوره ها با قصه ی دراماتیک زمان حال می شود.

سه قصه ی موازی در رمان اسفار کاتبان

اسفار کاتبان دارای سه قصه موازی است که ساختار خطی قصه را در هم می شکند. اولین بخش روایت دراماتیک داستان است که روایت اقلیما و سعید است و شیوه نگارش و ساخت زبان آن بسیار ساده و سیر حرکت داستان خطی است.

بخش دیگر داستان استفاده از متون قدیمی یهودی (تلموذ و متون عهد عتیق) است که قصه قدیمی به نام « شدرک » را بیان می کند که ساختار زبان و شیوه نگارش آن متفاوت از بخش دراماتیک است.

سومین بخش داستان، قصه احمد بشیری یا شیخ یحیی کندری است که از متون کهن (مصادیق الاثار) ایرانی برگرفته شده است که آن هم ساختاری متفاوت با سایر بخش ها دارد و به نظر بخش پیچیده ی رمان است.

قصه ی سعید و اقلیما

سعید و اقلیما، دو هم کلاسی در دانشگاه هستند که سعید مسلمان و اقلیما یهود ی است، این دو در طی انجام تحقیقی مشترک عاشق یک دیگر می شوند اما تاریخ همواره در حال تکرار است و شبیه به هیولایی است که بعد از هربار بلعیدن حریص تر می شود. اعمال و سنت های نیاکان ما به شکل سیال و زنده همچون روحی در خانه و لحظه ها ی ما می گردد و در امروز ما تاثیر می گذارد ، تاریخ جلاد همچون بادی سرگردان در کوچه ها زوزه می کشد و به آدمها تازیانه ای می زند که تاوان جهل گذشته است.

در تاریخ مردانه، اقلیما شخصیتی ریشه دار است و نماینده ی زن هایی است سرنوشت شان در دست مردانی متعصب و جاهل بوده است، که برای هدف هایی چون قدرت، سنت و… قربانی شده اند و هرگز حق انتخاب به آن ها داده نشده است، حتی برای شخصی ترین و آزاد ترین حس بشریت که حس دوست داشتن دیگری است.

تکه ای از متن کتاب :

(همه چیز این خانه باقی مانده ی کابوس های پدر هستند که حتی وجود من هم یکی از اشیاء باقی مانده ی آن کابوس هاست.)

 

پ.ن: این متن فقط برای معرفی کتاب اسفار کاتبان به زبان ساده و به اشتراک گذاشتن لذت خواندن آن است.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=31212

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.