• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
22

سفر به دره‌‌ رؤیایی / طبیعت بکر دره «شیرز کوهدشت»

  • کد خبر : 3369
  • 23 ژوئن 2019 - 12:54

یکی از بکرترین و شگفت‌انگیزترین جاها، تنگ یا تنگه‌هایی‌ست که میلیون‌ها سال از عمرشان می‌گذرد و فرسایش و تغییرات زمین‌شناسی آنها را به‌وجود آورده، درست مثل تنگه شیرز. خیلی نزدیک نیست، ولی ارزشش را دارد که برای دیدنش تا لرستان برویم.

«دره شیرز» که در کیلومتر ۵۵ جاده کوهدشت به چم‌آستان قرار دارد، پدیده‌ای طبیعی، فرهنگی و تاریخی بوده که در جلسه شورای ثبت و تعیین حریم آثار تاریخی در تاریخ ۲۶ آذرماه ۹۳ در فهرست آثار طبیعی کشور به‌ثبت ملی رسیده‌است.

تنگه شیرز در موقعیت جغرافیایی N334928 و E472950 در استان لرستان و در نقطه تلاقی سه استان کرمانشاه، ایلام و لرستان واقع است. وجود سایت‌های غنی دوره‌های سنگ و دوره برتر در این دره سبب شده که سازمان میراث فرهنگی در طرح جامع گردشگری استان لرستان توجه ویژه‌ای به این منطقه منحصر‌به‌فرد در شهرستان کوهدشت داشته باشد.

دره شیرز

جاذبه طبیعی دره شیرز کوهدشت

دره شیرز کوهدشت  دارای طبیعتی زیبا و چشمه‌های جاری با آب فراوان، صخره‌های تند و تیز و میوه‌های وحشی فراوان است.

محیط توپوگرافیک این ناحیه از کوه‌های مرتفع و دره‌های نسبتاً عمیق با وضعیت اقلیمی سرد و کوهستانی در فصل پاییز و زمستان و معتدل در فصل تابستان برخوردار است.

شکل خاص، آب زلال و پوشش گیاهی و جنگلی و گیاهی بکر، طبیعت بسیار زیبا و دل‌انگیز و در عین حال اعجاب‌آوری به دره شیرز داده‌ است.

فرسایش سنگ‌ها و کوه‌ها چهره خاصی به این دره داده که در مجموع آن را به محیطی شگفت‌انگیز و جذاب تبدیل کرده و توجه همه را به این منطقه معطوف کرده‌ است.

طول این تنگه چند کیلومتر است و رود کوچکی از میان آن عبور می‌کند. رودی با سراب‌ها و چشمه‌های زلال که در مسیر خود آبشارهای زیبایی را به وجود آورده می‌رود تا در دهانه ورودی دره شیرز به رودخانه خروشان سیمره ملحق شود. در رودخانه پایین دست ماهی زیاد‌ است و اگر بخواهیم و حوصله‌اش را داشته باشیم می‌توانیم چوب و قلاب ماهیگیری ببریم و قزل آلا بگیریم.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=3369

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
  1. چه جایی قشنگیه این دره شیرز کوهدشت تا حالا اسمشو نشنیده بودم…

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.