• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
55

این گیاه ایرانی ضد سرطان سینه است

  • کد خبر : 3444
  • 26 ژوئن 2019 - 6:03

محققان دانشگاه خوارزمی با انجام طرحی پژوهشی دریافتند که استفاده از عصاره گیاه «بن سرخ» باعث از بین رفتن سلول های سرطانی می‌شود. آنها در این پژوهش بر روی سرطان سینه کار کردند.

گیاه بن سرخ

بن سرخ با نام های دیگر«پیاز یزدی» ، « لپو» و «سوره بنه» گیاهی است شبیه به تره که در کوه ها می روید، به صورت تازه و خشک درون پلواستفاده می شود و طعم مطبوع و مزه خاصی به غذا می دهد. بن سرخ به صورت مجزا و با پیاز یا به صورت آبکی نیز پخت می-گردد. گونه دیگر آن بنام «لیزک» در کوههای روستای دشتک ابرج در نزدیکی روستای بیزجان کردستان می روید .
«بن سرخ» که در زبان کردی و اورامی به «سوره بنه» نیز مشهور است از گیاهان دارویی و بسیار مفید مورد استفاده در مناطق کردستان و اورامانات است و به طور اختصاصی در عراق و نواحی غربی ایران می روید. گیاه بن سرخ دارای خواص دارویی و شفا بخش بسیاری است که هنوز ناشناخته و مطالعه نشده مانده است.

گیاه «بن سرخ»  یک گیاه گلدار است که به طور وحشی می روید و بومی ایران است. از بخش هوازی گیاه برای درمان دردهای شکمی، روماتیسم، استفراغ، سنگ کلیه و سرماخوردگی استفاده می شود. درگزارش های اخیر، خواص ضد درد گیاه دارویی بن سرخ با استفاده از آزمونهای فرمالین نشان داده شده است.

گیاه بن سرخ

گیاه بن سرخ خوشمزه ضد درد

در این راستا، پژوهشگران دانشگاه خوارزمی با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پژوهشی را انجام دادند. این پژوهش با عنوان «بررسی اثرات ضد سرطانی عصاره‌های مختلف گیاه بن سرخ» به اتمام رسید.

سعید آیریان مجری این طرح پژوهشی عنوان کرد: این نخستین بار بود که روی اثرات ضد سرطان گیاه بن سرخ کار شد، البته تحقیقات ما محدود به سرطان سینه بود. در این راستا برای بررسی اثرات ضد سرطانی این گیاه عصاره‌هایی از بخش‌های مختلف گیاه تهیه و بررسی شد.

وی ادامه داد: در این تحقیقات متوجه شدیم که یکی از عصاره‌ها، سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد. در گام بعدی در نظر داریم عامل ضد سرطانی را شناسایی کنیم. انجام این پژوهش گامی اولیه برای ارائه ترکیبات شیمیایی با اثرات ضدسرطانی با منشأ طبیعی است.

همچنین نتایج نشان می دهد که تجویز داخل صفاقی عصاره هیدرواتانولی بن سرخ دارای اثرات ضد درد می باشد که این اثرات با نالوکسان معکوس می شود. در دوزهایی که عصاره  بن سرخ دارای اثرات ضد درد بود، اثرات سمیت حرکتی از آن مشاهده نگردید. همچنین آنالیز مواد متشکله نشان داد که موادی نظیر مرفین سیلریت، اتیل سینامیت، ایزوکوینولین، نئومنتول و الکل های با زنجیر طولانی در عصاره وجود دارد.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=3444

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.