• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
15

حمایت وزیر خارجه قطر از ارتباط با ایران

  • کد خبر : 38663
  • 14 اکتبر 2021 - 12:17
حمایت وزیر خارجه قطر از ارتباط با ایران

حمایت وزیر خارجه قطر

به نوشته پایگاه خبری الجزیره وزیر خارجه قطر در مورد تحولات افغانستان بیان کرد که خروج از افغانستان اشتباه است و ما برای یافتن راه حل با واشنگتن و طالبان در ارتباط هستیم. حل مسائل بدون تعامل با دولت موقت افغانستان امکان ندارد.

ما نقش یک میانجی بی طرف را ایفا کردیم و به دنبال هستیم که افغانستان را به یک کشور دارای ثبات و جامع تبدیل کنیم. ما با همه طیف‌های افغان در ارتباط بوده و رابطه خوب با آن‌ها را حفظ می‌کنیم.باید رویکردی مبنی بر همکاری‌های بین‌المللی باید در خصوص افغانستان اتخاذ شود.

تشویق به رفع تنش ایران و عربستان

آل ثانی افزود: سوء تفاهم با کشورهای همسایه دلایلی داشت که امیدواریم دوباره ظاهر نشوند. ما شاهد حرکت مثبتی بین عربستان سعودی و ایران هستیم و این را تشویق می‌کنیم.

میانجیگری بین ایران و کشورهای دیگر به نفع قطر است، ما با ایران به عنوان یک کشور همسایه و بازیگری اساسی در منطقه تعامل می‌کنیم.

بازگشت به برجام و برقراری روابط با ایران

او گفت: بازگرداندن توافق هسته‌ای به نفع ما است و ما هر گونه حمایت لازم برای تحقق این امر را ارائه خواهیم داد. کشورهای شورای همکاری (خلیج فارس) باید به دور از هرگونه دخالتی با ایران ارتباط برقرار کنند.

دوحه با توافق آبراهام مخالف است

وزیر خارجه قطر در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که توافق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی موسوم به (آبراهام) گفت که این توافق‌نامه با سیاست‌های دوحه تطابق ندارد زیرا هیچ چشم اندازی برای پایان اشغالگری ارائه نمی‌‌دهد. تا زمانی که اشغالگری ادامه دارد، نمی‌توان به عادی‌سازی اقتصادی با اسرائیل اتکا کرد.

بحران ایجاد شده در روابط چهار کشور عربی

او در مورد بحرانی  که چهار کشور عربی عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات در سال ۲۰۱۷ روابط دیپلماتیک خود با قطر را به بهانه حمایت این کشور از تروریسم قطع کرده و تمامی گذرگاه‌های زمینی، هوایی و دریایی را به روی این کشور بستند گفت: همه ما به دلیل بحران خلیج شکست خوردیم و همه آشتی که صورت گرفت، پیروز شدیم. برآمدن برنده شدیم. همه ما به دلیل این بحران شکست خوردیم اما با اعلام توافق العُلا پیروز شدیم. این بحران برنده‌ای نداشت بلکه سه سال از دست دادیم و تنها با امضای توافق آشتی پیروز شدیم.

در ژانویه ۲۰۲۱ قطر در نشست شورای همکاری خلیج فارس در شهر العلا عربستان سعودی شرکت کرد و طی آن توافق آشتی دوحه با چهار کشور مذکور پس از گذشت نزدیک به چهار سال قطع روابط آن‌ها، امضا شد.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=38663

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.