• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
16

پوتین فنلاند و سوئد را تهدید به واکنش کرد/ پوتین خطرناک و غیرقابل پیش بینی است

  • کد خبر : 41677
  • 17 می 2022 - 10:33
پوتین فنلاند و سوئد را تهدید به واکنش کرد / پوتین خطرناک و غیرقابل پیش بینی است

پوتین فنلاند و سوئد را تهدید به واکنش کرد او در جریان نشست معاهده کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق گفت: اگر فنلاند و سوئد به ناتو بپیوندند یا تسلیحات و پایگاه‌های جدید ناتو را در کشورشان آغاز کنند، واکنش نشان خواهیم داد.

پوتین فنلاند و سوئد را تهدید به واکنش کرد

در حالی که ناتو برای بررسی درخواست های رسمی فنلاند و سوئد برای عضویت آماده می شود، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، تهدیدهای جدیدی را علیه فنلاند و سوئد مطرح کرد و گفت که روسیه لزوماً پیوستن آنها به ائتلاف دوران جنگ سرد را تهدیدی مستقیم نمی داند، اما باید “بر این اساس” پاسخ دهد.

پوتین در جریان نشستی در مسکو با ائتلاف کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق موسوم به سازمان پیمان امنیت جمعی گفت: «گسترش زیرساخت‌های نظامی به این سرزمینها قطعاً باعث پاسخ ما خواهد شد».

سوئد و فنلاند اکنون تهدیدات جدیدی برای روسیه جدید هستند

پوتین گفت: سوئد و فنلاند اکنون تهدیدات جدیدی برای روسیه هستند. ما بر این اساس واکنش نشان خواهیم داد.»

سوئد علناً اعلام کرده است که به اصرار حزب حاکم خود، حزب سوسیال دموکرات، از استقرار تسلیحات هسته‌ای یا پایگاه‌های دائمی جدید ناتو در خاک خود خودداری می‌کند.

تهدیدهای جدید پوتین علیه دو کشوری که در جنگ روسه با اوکراین ، بی‌طرف بوده اند در حالی که روسیه انتقادهای فزاینده بین‌المللی از تهاجم به اوکراین مواجه است.نگران کننده است و مقامات و تحلیلگران غربی در روزهای اخیر  نگران این موضوع شده‌اند که فردی که بزرگترین انبار کلاهک‌های هسته‌ای جهان را دارد، می‌تواند پاسخ دهد.

جلوگیری از تجاوز بیشتر روسیه به شمال اروپا

به دنبال گزارش‌های اوایل سال جاری، سوئد روز دوشنبه تأیید کرد که پس از فنلاند که هفته گذشته تصمیم مشابهی را اعلام کرد، واقعاً برای عضویت در ناتو درخواست خواهد داد. رئیس جمهور فنلاند، ساولی نینیستو، در روزهای سه شنبه و چهارشنبه به سوئد سفر خواهد کرد و در این مدت انتظار می رود همسایگان شمال اروپا درخواست های رسمی خود را ارائه کنند.

این خبر سه یا چهار ماه پیش غیرقابل تصور بود، اما دولت‌های هلسینکی و استکهلم – که مدت‌ها با کشورهای ناتو همکاری می‌کردند – از امواج حمایت عمومی برای پیوستن رسمی به این ائتلاف سرمایه‌گذاری کردند و در عین حال تهدیدهای امنیتی بسیار واقعی روسیه را نیز در نظر گرفتند.

اکثر تحلیلگران بر این باورند که ائتلاف با وجود نگرانی هایی از سوی ترکیه که می تواند باعث وتوی این اقدام شود، به سرعت گنجاندن دو دموکراسی پیشرفته با ارتش های پیشرفته و با تجربه را تایید خواهد کرد.

کارل بیلد، نخست وزیر سابق سوئد در مجله فارن افرز نوشت: «آنها قابلیت های نظامی قابل توجهی از جمله قابلیت های هوایی و زیردریایی پیشرفته را به ارمغان خواهند آورد که معماری امنیتی شمال اروپا را تغییر خواهد داد و به جلوگیری از تجاوز بیشتر روسیه کمک خواهد کرد.

پوتین خطرناک و غیرقابل پیش بینی است

اکونومیست در تحلیلی خاطرنشان کرد: «فنلاند و سوئد حق دارند که از جنگ غم انگیزی که در اوکراین به راه افتاده است به این نتیجه برسند که به امنیت بیشتری نیاز دارند. پوتین خطرناک و غیرقابل پیش بینی است نه به خاطر ناتو، بلکه به دلیل روشی که برای اداره روسیه انتخاب کرده است.

پارلمان های هر دو کشور همچنان باید به طور رسمی این اقدام را تایید کنند و خطرات احتمالی این دوره را در نظر بگیرند.

بر اساس یادداشت تحلیلی شرکت اطلاعاتی خصوصی RANE، «روسیه تلاش‌های سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو را به‌عنوان یک حرکت دیگر به سمت شرق توسط این ائتلاف می داند که آنها را بیشتر در منطقه بالتیک محاصره می‌کند». در حالی که مسکو احتمالاً با اقدامات مخرب پاسخ خواهد داد، درگیری مستقیم بین روسیه و سوئد یا فنلاند غیرممکن است.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=41677

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.