• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
15

هویت و انگیزه قاتل شینزو آبه مشخص شد/ مردم ژاپن در سوگ

  • کد خبر : 42412
  • 09 جولای 2022 - 10:23

شینزو آبه، نخست‌وزیر سابق ژاپن در یک مراسم کمپین انتخاباتی به ضرب گلوله کشته شد و کشوری را که به خشونت‌های مسلحانه عادت نداشت، شوکه کرد. مردم ساعاتی بعد از مرگ نخست‌وزیر سابق به محل حادثه رفته و صحنه حادثه را گلباران کردند. جسد شینزو آبه روز شنبه برای دفن به زادگاهش در توکیو منتقل خواهد شد.

شینزو آبه نخست وزیر سابق ژاپن ترور شد

شینزو آبه ۶۷ ساله، با سابقه ترین نخست وزیر کشور، در حالی که به نمایندگی از حزب حاکم لیبرال دموکرات در شهر نارا در نزدیکی کیوتو فعالیت می کرد، ترور شد.

حدود ساعت ۱۱:۳۰ صبح به وقت محلی صدای تیراندازی شنیده شد و آبه به اورژانس بیمارستان دانشگاه پزشکی نارا منتقل شد.

دکتر هیدتادا فوکوشیما که آبه را عمل کرد، در یک کنفرانس خبری گفت: «زمانی که او را به بیمارستان آوردند، در حالت ایست قلبی ریوی قرار داشت. آنها سعی کردند او را احیا کنند اما در ساعت ۱۷:۰۳ اعلام شد که او مرده است.

دکتر گفت: «او در دو نقطه زخمی شده بود و بر اثر نارسایی قلبی از شریان‌های آسیب دیده جان خود را از دست داد.

هویت و انگیزه قاتل شینزو آبه مشخص شد/ مردم ژاپن در سوگ

هویت و انگیزه قاتل شینزو آبه مشخص شد

پلیس روز جمعه تتسویا یاماگیشی ۴۱ ساله را دستگیر کرد که مقامات می گویند از یک سلاح گرم دست ساز برای ترور آبه استفاده کرده است. آنها گفتند که به خانه او در نارا یورش بردند و چندین اسلحه را که به نظر می رسید دست ساز بودند نیز ضبط کردند.

این حادثه موجی از شوک در ژاپن ایجاد کرده است، کشوری که خشونت با اسلحه در آن بسیار نادر است. قوانین اسلحه در این کشور بسیار سختگیرانه است. اسلحه ممنوع است و هر کسی که می خواهد تفنگ بادی یا تفنگ ساچمه ای داشته باشد باید تحت آموزش و بررسی های گسترده قرار گیرد.

یاماگامی در بازجویی‌ها به پلیس انگیزه‌اش از این ترور را اینطور شرح داده که شینزو آبه ارتباطاتی با یک «سازمان خاص» داشته که او از آن کینه به دل داشته است. یاماگامی گفته که کینه‌اش منشأ سیاسی نداشته است.

رسانه‌های ژاپنی و رسانه‌های بین‌المللی اشاره‌ای به نام این «سازمان خاص» نکرده‌اند. روزنامه نیویورک‌پست نوشته که پلیس اسمی از این سازمان یا عقایدش به میان نیاورده و مشخص نیست که چنین سازمانی وجود خارجی دارد یا خیر. برخی از رسانه‌های ژاپن گفته‌اند که سازمان مورد اشاره یاماگامی یک سازمان مذهبی بوده است.

یاماگامی دقایقی بعد از شلیک به نخست‌وزیر ژاپن در حین یک سخنرانی تبلیغاتی در شهر «نارا» توسط نیروهای امنیتی به روی زمین انداخته و دستگیر شد. او بعد از انجام عملیات ترور هیچ تلاشی برای فرار انجام نداد.

 پلیس ژاپن گزارش داده یاماگامی در حین بازجویی‌ها با آرامش به سوالات پاسخ داده و پلیس در تلاش است مشخص کند که آیا او عملیات را به تنهایی انجام داده است یا خیر. یاماگامی به پلیس گفته از طریق اینترنت از آمدن آبه به شهر نارا مطلع شده است.

پایگاه فوربس یاماگامی را ساکن شهر نارا معرفی کرده و نوشته او به مدت ۳ سال در «نیروهای دفاع دریایی ژاپن» شاغل بوده. یاماگامی قبل از انجام حمله بیکار بوده است.

مردم ژاپن در سوگ

مردم ساعاتی بعد از مرگ نخست‌وزیر سابق به محل حادثه رفته و صحنه حادثه را گلباران کردند. تلویزیون آساهی اعلام کرد جسد شینزو آبه روز شنبه برای دفن به زادگاهش در توکیو منتقل خواهد شد.

این نخستین حادثه قتل یک نخست‌وزیر مستقر یا نخست‌وزیر سابق از زمان کودتای ۱۹۳۶ است. در آن حادثه چندین شخصیت از جمله دو نخست‌وزیر سابق ترور شدند.

مسئولان هنوز نگفته‌اند چه مجازاتی در انتظار یاماگامی است. ژاپن یکی از کشورهایی است که در آن مجازات اعدام اعمال می‌شود. طی سه سال گذشته شش نفر در این کشور با آویخته شدن به دار اعدام شده‌اند. روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته قانون اجازه اعدام برای قتل را می‌دهد اما این مجازات به ندرت برای کسی که یک نفر را کشته در نظر گرفته می‌شود.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=42412

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.