• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
13

پانکراس مصنوعی برای درمان دیابت نوع ۱ ساخته شد

  • کد خبر : 42871
  • 10 آگوست 2022 - 10:59
پانکراس مصنوعی برای درمان دیابت دیابت نوع 1 ساخته شد

درمان پانکراس مصنوعی که به عنوان کنترل گلوکز حلقه بسته نیز شناخته می‌شود، یک گزینه درمانی نوظهور است که پمپ انسولین و پایش مداوم گلوکز را با یک الگوریتم کنترلی ترکیب می‌کند تا انسولین را به شیوه‌ای پاسخگو به گلوکز (یعنی یک سیستم پانکراس مصنوعی تک هورمونی) تحویل دهد.

درمان دیابت نوع ۱

علیرغم پیشرفت های قابل توجه در درمان دیابت نوع ۱، حفظ کنترل خوب قند خون بدون هیپوگلیسمی همچنان یک چالش برای بیماران در تمام سنین و برای ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی است. در حال حاضر، استراتژی‌های درمان انسولین در دیابت نوع ۱ شامل تزریق انسولین متعدد روزانه یا تزریق مداوم انسولین زیر جلدی با پمپ انسولین است.

 در سال ۲۰۰۸، موسسه ملی بهداشت و مراقبت عالی به این نتیجه رسید که تزریق مداوم انسولین زیر جلدی تأثیر مطلوبی بر هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c) و بروز هیپوگلیسمی در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱ دارد. انفوزیون مداوم زیر جلدی انسولین در مقایسه با تزریق روزانه انسولین چندگانه، تأثیر مطلوبی بر کنترل قند خون در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع ۱ داشت. تزریق روزانه انسولین مزایای بیشتری را در کیفیت زندگی و رضایت بیشتر از درمان گزارش کرد.

تا همین اواخر، انفوزیون مداوم زیر جلدی انسولین عمدتاً با نظارت خود بر آزمایش گلوکز مویرگی هدایت می‌شد. با این حال، پمپ‌های انسولین در حال حاضر همراه با پایش مداوم گلوکز در زمان واقعی نیز استفاده می‌شوند، از این رو به بیمار اجازه می‌دهند تا به صورت دستی میزان انفوزیون انسولین را مطابق با آن تغییر دهد.

 مقادیر پایش مداوم گلوکز (معروف به درمان پمپ تقویت شده با حسگر). ۴۵ معرفی اخیر یک ویژگی تعلیق پایین گلوکز اجازه تعلیق خودکار پمپ را در زمانی که یک مقدار آستانه از پیش برنامه ریزی شده پایش مداوم گلوکز به دست می آید.۶ بر اساس تجزیه و تحلیل سال ۲۰۱۶، استفاده از درمان پمپ تقویت شده با حسگر و ویژگی تعلیق گلوکز پایین در مقایسه با تزریق مداوم انسولین زیر جلدی و نظارت خود بر قند خون برای بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱ در بریتانیا مقرون به صرفه بود.

درمان پانکراس مصنوعی

درمان پانکراس مصنوعی که به عنوان کنترل گلوکز حلقه بسته نیز شناخته می‌شود، یک گزینه درمانی نوظهور است که پمپ انسولین و پایش مداوم گلوکز را با یک الگوریتم کنترلی ترکیب می‌کند تا انسولین را به شیوه‌ای پاسخگو به گلوکز (یعنی یک سیستم پانکراس مصنوعی تک هورمونی) تحویل دهد.

 گلوکاگون همچنین می تواند به روشی مشابه پاسخگو به گلوکز، همانطور که توسط سیستم های لوزالمعده مصنوعی دو هورمونی تطبیق داده می شود، تحویل داده شود. بنابراین، در مقایسه با پمپ‌های انسولین یا پمپ‌های تقویت‌شده حسگر، استفاده از لوزالمعده مصنوعی می‌تواند با تنظیم خودکار میزان انسولین وارد شده به بدن بر اساس سطوح گلوکز حسگر، بار بیماران را کاهش دهد.

اولین سیستم پانکراس مصنوعی

چندین سیستم لوزالمعده مصنوعی توسعه یافته اند و ایمنی و کارایی آنها در بسیاری از مطالعات مورد ارزیابی قرار گرفته است که نتایج امیدوارکننده ای را نشان می دهد. یک تجزیه و تحلیل تلفیقی اولیه تنها چهار مطالعه را در یک محیط بستری شامل می‌شود، در حالی که یک مرور کلی که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، داده‌های موجود را از کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی‌شده و کنترل‌شده تا سپتامبر ۲۰۱۴ بررسی کرد.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده اخیراً اولین سیستم پانکراس مصنوعی را برای استفاده توسط افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ بالای ۱۴ سال، بر اساس یک مطالعه سرپایی ایمنی، تأیید کرده است. این بررسی سیستماتیک و متاآنالیز با هدف خلاصه کردن و ارزیابی انتقادی تمام شواهد موجود در مورد اثربخشی بالینی و ایمنی سیستم های پانکراس مصنوعی برای مدیریت دیابت نوع ۱ در محیط سرپایی انجام شد.

معصومه لطفی (پایگاه خبری دخالت)

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=42871

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.