• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9

ساخت پوست پیوندی که می‌توان آن را مثل لباس پوشید + عکس

  • کد خبر : 45418
  • 06 فوریه 2023 - 1:09

پوست پیوندی نوعی پوست پوشیدنی به شکل دست‌هایی که در آزمایشگاه رشد کرده‌اندساخته شده است که حتی می‌تواند برای پیوند پوست صورت هم استفاده شوند.

پوست پیوندی که می‌توان آن را مثل لباس پوشید

مهندسان زیستی از دانشگاه کلمبیا راهی برای رشد پوست به شکل دست پیدا کرده‌اند که می‌تواند یک تغییر بزرگ برای پیوند پوست باشد.

پوستی که به تازگی مهندسی شده است متفاوت از نوع مورد استفاده در حال حاضر برای پیوند است، که مانند “کاغذ بسته بندی” در بخش های مسطح ساخته شده است و ممکن است به سختی به هم متصل شوند.

این پوست در اشکال سه بعدی ساخته شده و توسط محققان کلمبیا “لباس بیولوژیکی” لقب گرفته است، که می گویند پوشاندن قسمت های نامنظم بدن  مانند دست ها یا احتمالاً حتی صورت ها را آسان تر می کند.

به گفته مهندسان زیستی، روش سه بعدی امکان ساخت اشکال را فراهم می کند. به ساخت یک دستکش بدون درز از سلول های پوست برای دست سوخته فکر کنید.

ساخت پوست پیوندی که می‌توان آن را مثل لباس پوشید + عکس

حسن اربیل آباجی، توسعه‌دهنده ارشد، در مقاله تحقیقاتی نوشت: «آنها نیاز به بخیه زدن را به طور چشمگیری به حداقل می‌رسانند، طول جراحی را کاهش می‌دهند و نتایج زیبایی را بهبود می‌بخشند. سازه های پوستی سه بعدی که می توانند به عنوان “لباس بیولوژیکی” پیوند شوند، مزایای زیادی خواهند داشت.

این مطالعه همچنین نشان داد که پیوندهای سه بعدی برای عملکرد و استفاده مکانیکی در مقایسه با پیوندهای تکه تکه شده بهتر هستند.

فرآیند ایجاد پیوندهای پوستی جدید با اسکن لیزری سه بعدی از ساختار ناحیه مانند دست شروع می شود. سپس مدلی از زائده با استفاده از یک چاپگر سه بعدی ساخته می‌شود و قسمت بیرونی مدل با فیبروبلاست‌های پوستی پوشانده می‌شود که بافت همبند پوست و همچنین کلاژن، پروتئین ساختاری را تولید می‌کنند.

سپس قسمت بیرونی مدل با مخلوطی از کراتینوسیت ها – سلول هایی که بیشتر لایه بیرونی پوست یا اپیدرم را تشکیل می دهند – پوشانده می شود و داخل آن با یک “رسانه رشد” برای حمایت و کمک به رشد پیوند تامین می شود.

فرآیندهای پیوند مدل‌های مهندسی سه بعدی و پوست مهندسی مسطح روی موش‌ها آزمایش شد و دانشمندان سلول‌های پوست انسان را روی پاهای عقب موش‌ها پیوند زدند.

روش مهندسی مسطح سه هفته طول کشید و در مقایسه با جراحی های دیگر به سرعت تکمیل شد.

آباچی گفت: «مثل پوشیدن یک شلوارک روی موش ها بود. کل جراحی حدود ۱۰ دقیقه طول کشید.

چهار هفته بعد، پیوندها به طور کامل با پوست اطراف موش یکپارچه شدند و موش ها عملکرد کامل اندام خود را بازیافتند.

در حالی که آزمایش‌ها روی موش‌ها موفقیت‌آمیز بود، پوست موش به طور متفاوتی نسبت به همتای انسان بهبود می‌یابد، و آزمایش‌های بالینی برای پوست موش هنوز چند سال مانده است.

پوست مهندسی شده تنها با دو نوع سلول شروع شد، اما پوست انسان حدود ۵۰ نوع سلول دارد. اکثر تحقیقات بر تقلید از اجزای سلولی پوست انسان متمرکز شده است.

این دانشمند گفت اگر پیوندها موفقیت آمیز باشد، می تواند برای پوست از بین رفته صورت هم از آن استفاده کرد .

معصومه لطفی (پایگاه خبری دخالت)

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=45418

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.