• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9

شناسایی عکس های ساخت‌شده با هوش مصنوعی با این ۴ روش

  • کد خبر : 46558
  • 10 آوریل 2023 - 14:05
شناسایی عکس های ساخت‌شده با هوش مصنوعی با این 4 روش

تمایز بین تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی و تصاویر واقعی به طور فزاینده ای دشوار است. اما چند ترفند وجود دارد که می توانید عکس های ساخت‌شده با هوش مصنوعی را از عکس های واقعی تشخیص دهید.

نحوه شناسایی عکس های ساخت‌شده با هوش مصنوعی

این روزها، به لطف گروهی از تولیدکنندگان تصاویر هوش مصنوعی باورنکردنی تولید می شود. اما، یک راه وجود دارد. مشابه شناسایی یک تصویر فتوشاپ شده، می توانید نشانگرهایی را که تصویر هوش مصنوعی را شناسایی می کنند، بیاموزید.

آنها اغلب دارای انحرافات بصری عجیب و غریب هستند که می توانید با خواندن این مطلب آنها را تشخیص دهید.

قسمت عنوان، توضیحات و نظرات را بررسی کنید

همه موافق نیستند که هنگام ارسال تصاویر باید استفاده از هوش مصنوعی را فاش کنید، اما برای کسانی که این کار را می‌کنند، این اطلاعات یا در قسمت عنوان یا توضیحات یک پست خواهد بود.

یکی دیگر از مکان های خوب برای نگاه کردن، در بخش نظرات است، جایی که ممکن است نویسنده آن را ذکر کرده باشد.

علاوه بر بخش عنوان، توضیحات و نظرات، می‌توانید به صفحه نمایه آنها نیز سر بزنید تا سرنخ‌هایی را نیز جستجو کنید. کلمات کلیدی مانند Midjourney یا DALL-E، نام دو مولد هنری محبوب هوش مصنوعی، است تا به شما اطلاع دهد که تصاویری که به آنها نگاه می کنید می توانند با هوش مصنوعی تولید شده باشند.

به دنبال واترمارک بگردید

یکی دیگر از سرنخ های مهم برای شناسایی تصویر تولید شده توسط هوش مصنوعی، واترمارک است. می توانید آن را در گوشه سمت راست پایین تصویر پیدا کنید، و به نظر می رسد که پنج مربع به رنگ زرد، فیروزه ای، سبز، قرمز و آبی است. اگر این واترمارک را روی تصویری که با آن روبرو می‌شوید مشاهده کردید، می‌توانید مطمئن باشید که با استفاده از DALL-E 2 ایجاد شده است.

مشکل این است که ، دانلود کردن یک تصویر بدون واترمارک واقعا آسان است، و انجام این کار خلاف خط مشی.

از سوی دیگر، Midjourney به هیچ وجه از واترمارک استفاده نمی کند و آن را به عهده کاربران می گذارد تا انتخاب کنند که آیا می خواهند به هوش مصنوعی در تصاویر خود اعتبار دهند.

ناهنجاری ها را در تصویر جستجو کنید

ممکن است در ابتدا متوجه آنها نشوید، اما تصاویر تولید شده با هوش مصنوعی اغلب برخی از نشانگرهای بصری عجیب و غریب را به اشتراک می گذارند که با نگاهی دقیق تر آشکارتر می شوند.

برنامه‌های هوش مصنوعی به‌طور کلی در برخی موارد مانند نور، اشکال و ظرافت‌ها مشکلاتی به‌همراه دارند. برخی از این مشکلات شامل انتشار نادرست نور روی یک فرد، بزرگ‌بودن بیش از اندازه سر انسان یا حتی ابروها و ساختار استخوانی بیش‌ازحد اغراق‌آمیز می‌شود.

در اینجا چند نشانگر دیگر وجود دارد که ممکن است در تصاویر ایجاد شده توسط هوش مصنوعی از چهره ها مشاهده کنید:

گوشواره گم شده یا ناهماهنگ

پس زمینه تار که بیشتر شبیه بافت است

هر متنی در پس زمینه قابل تشخیص نیست

عدم تقارن در صورت (دندان ها از مرکز خارج شده اند، اندازه چشم ها متفاوت است)

تکه های عکس به نظر می رسد که نقاشی شده است

اجسام مانند عینک در پوست ترکیب می شوند

از یک آشکارساز GAN استفاده کنید

مولدهای تصویر هوش مصنوعی توسط شبکه‌های متخاصم مولد یا همان GAN که اغلب نامیده می‌شوند، تغذیه می‌شوند. با دانستن این موضوع، مهندسان مایاچیترا در سال ۲۰۲۱ یک آشکارساز GAN ایجاد کردند، به این امید که مشکل شناسایی تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی را حل کنند.

اما. به نظر می رسد گاهی اوقات برنامه قادر به شناسایی تصویر تولید شده توسط GAN است و در موارد دیگر آن را کاملاً اشتباه می کند.

از آنجایی که نتایج قابل اعتماد نیستند، بهتر است از این ابزار در ترکیب با روش‌های دیگر برای آزمایش اینکه آیا یک تصویر توسط هوش مصنوعی تولید شده است استفاده کنید. دلیل دیگری برای ذکر آشکارساز GAN این است که تحقیقات بیشتر احتمالاً روزی اپلیکیشنی شبیه به این را تولید خواهد کرد که دقیق باشد، بنابراین ارزش آن را دارد که مراقب پیشرفت‌ها باشیم.

آنچه در آینده باید انتظار داشت

بدون شک، ژنراتورهای هوش مصنوعی در سال‌های آینده بهبود خواهند یافت، به حدی که تصاویر هوش مصنوعی آنقدر قانع‌کننده به نظر می‌رسند که نمی‌توانیم تنها با نگاه کردن به آنها متوجه شویم. در آن مرحله، شما نمی توانید برای تشخیص تصویر به ناهنجاری های بصری تکیه کنید.

امیدواریم تا آن زمان دیگر نیازی به این کار نخواهیم داشت، زیرا برنامه یا وب سایتی وجود خواهد داشت که می تواند آنها را بررسی کند، مشابه اینکه اکنون می توانیم جستجوی تصویر را معکوس کنیم.

تصاویر هوش مصنوعی هر روز بهتر و بهتر می‌شوند، بنابراین فهمیدن اینکه آیا یک اثر هنری توسط رایانه ساخته شده است یا خیر، به کارآگاهی نیاز دارد.

عنوان، توضیحات و نظرات را برای هر گونه اشاره ای به هوش مصنوعی بررسی کنید، سپس برای مشاهده واترمارک یا اعوجاج های بصری عجیب به تصویر نگاه دقیق تری بیندازید. همیشه می توانید تصویر را از طریق آشکارساز GAN اجرا کنید، اما مراقب نتایج باشید.

در پایان، استفاده از ترکیبی از این روش‌ها بهترین راه برای کار کردن در صورتی است که به یک تصویر تولید شده توسط هوش مصنوعی نگاه می‌کنید.

 

معصومه لطفی (پایگاه خبری دخالت)

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=46558

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.