• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
8

اقدامات بانک مرکزی عامل ریزش قیمت ارز

  • کد خبر : 47621
  • 17 ژوئن 2023 - 11:30

ریزش قیمت ارز

بابک اسماعیلی، کارشناس اقتصادی، در خصوص ریزش قیمت ارز در روزهای اخیر و عوامل مؤثر در کاهش آن توضیح داد. او بیان کرده که با راه‌اندازی مرکز مبادله ایران و استقلال بانک مرکزی، در تصمیمات و تصمیم‌گیری‌ها شاهد روند کاهشی نرخ ارز هستیم. برای داشتن این تجربه، به نظر وی، توجه به کشورهایی مانند روسیه و آرژانتین بسیار حائز اهمیت است. به‌علاوه، ایشان معتقد است که این عمل می‌تواند مانند مسکنی عمل کند. با این حال، تا زمانیکه استقلال بانک مرکزی توسط دولت‌ها به رسمیت شناخته نشود و دولت‌ها به بانک مرکزی به عنوان یک کیسه پولی نگاه کنند، شاهد التهابات اقتصادی خواهیم بود.

وی ادامه داد: کنترل و کاهش نقدینگی، آرام‌کردن فضای ملتهب سیاسی، افزایش صادرات، ایجاد ارتباط مستمر با کشور‌های جهان و کاهش تقاضا از طریق برقرار کردن فضای آرامش و اعتماد و مبارزه جدی با دلالان و مافیای ارزی بهترین راهکار کنترل نرخ ارز است.

پیش بینی روند کاهشی نرخ ارز

این کارشناس اقتصادی با تایید افزایش اختیارات بانک مرکزی در مهار بازار ارز و تصمیم آن در خصوص مجاز شدن خرید ارز صادراتی پتروشیمی‌ها و معدنی‌ها توسط صرافی‌های غیربانکی، این سیاست‌ها را به عنوان موفقیت در مهار نرخ ارز دانست. این اقدامات باعث کاهش نرخ ارز شده و پیش بینی می‌شود که در طی روز‌های آینده نیز ما شاهد ادامه دار بودن روند کاهشی نرخ ارز خواهیم بود.

به گفته اسماعیلی، سیاست ارز چند نرخی از عوامل اصلی افزایش قیمت دلار در طول سال‌های اخیر بوده است. این سیاست همراه با فعالیت دلالان ارزی به وجود آمده و رشد انتظاری قیمت ارز در سطح جامعه را تحریک کرده است. به همین دلیل در گذشته شاهد افزایش چشمگیر قیمت ارز بوده‌ایم. این موضوع تقریبا در دو سال پایانی دولت‌ها اتفاق افتاده است.

دست‌های پشت پرده عامل افزایش قیمت ارز

چندنرخی شدن بازار ارز، تصمیمات غیرعلمی و سلیقه‌ای است که باعث خلق خلا مدیریتی در بازار شده و فعالیت‌های خرید و فروش برای دلالان و حتی عموم مردم جذابیت بیشتری پیدا می‌کند. با افزایش قیمت ارز، این جذابیت به یک التهاب در بازار تبدیل می‌شود. در حالی که راهکارهای دولت‌ها برای پیشگیری و خروج از بحران‌های ارزی، تلاش در زمینه تولید و به خصوص صادرات است، تا نیاز به ارز در کشور تأمین شود. به جای تشویق واردات با دادن تخفیف‌ها، و یا با ارزپاشی کردن، باید کشور را برای تولید و صادرات مشوق داد تا به این مشکل از ریشه برخورد شود.

این کارشناس اقتصادی علت افزایش قیمت ارز در چند مدت گذشته را، به دست‌های پشت پرده، عوامل بیرونی و دنباله‌های داخلی برمی‌گرداند و تأکید می‌کند که با ایجاد فضای ناامن، القای احساسات کاذب و ایجاد بار روانی بر التهابات بازار، این افراد سعی می‌کنند تا افزایش تقاضا را برای ارز فراهم کنند و ارز را به عنوان یک کالای سرمایه‌ای تبدیل کنند. این عامل همراه با عوامل دیگر، باعث افزایش تقاضا و افزایش قیمت ارز شده است.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=47621

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.