• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
9

رکود بازار موبایل و استقبال از تعمیرات

  • کد خبر : 47901
  • 21 ژوئن 2023 - 10:33
رکود بازار موبایل

 با رکود بازار موبایل بسیاری از مردم به دلایل مختلفی، از جمله افزایش قیمت گوشی های هوشمند جدید، کاهش توان خرید مردم ، اقدام به خرید گوشی های دست دوم می‌کنند.

تورم با واژه‌ای است که همه ما با آن آشنایی کامل داریم؛ چرا که تأثیر آن روز به روز در زندگی‌هایمان بیشتر می‌شود. ناتوانی در خرید نیازهای ضروری، باعث شده مردم تنها به تأمین نیازهای حیاتی مانند خوراک می‌پردازند و از سایر خریدها خودداری می‌کنند. در چنین شرایطی، نه بازار خودرو پررونق است، و نه بازار خرید و فروش گوشی !

در حال حاضر، بازار موبایل در حال رکود است و فعالان این حوزه به دلیل کسادی در بازار، همواره نگران هستند. بر اساس گفته‌های کارشناسان و فروشندگان این صنعت، عدم تقاضای مردم و مسائل سیاسی از دلایل اصلی کاهش فروش در این بخش هستند. با توجه به اینکه تعداد خریداران موبایل در حال حاضر کاهش یافته است، قیمت‌ها نیز باید به منظور جذب مشتری کاهش پیدا کنند.

اگه می خوای موبایلت با گارانتی تعمیر بشه برو اینجا : نمایندگی تعمیر موبایل

 چرا بازار موبایل مشتری ندارد ؟

بعضی از فعالان در حوزه تلفن های هوشمند معتقدند که تقاضا برای این دستگاه ها به علت ورود آسیب های جدی به بازار، به صورت قابل توجهی کاهش یافته است. علاوه بر این، یکی از مسائل دیگری که باعث شده است که بازار تلفن های هوشمند متحمل مشکلات بیشتری شود، چند قیمتی شدن آنهاست. در حال حاضر، قیمت ثابتی برای تلفن های هوشمند وجود ندارد؛ به عنوان مثال، قیمت آیفون ۱۳ پرو مکس مشخص نیست!

ممکن است به این نکته پذیرفته شود که داشتن گارانتی یا نبود آن و مدل‌های مختلف با رم و حافظه داخلی متفاوت روی قیمت تأثیرگذار هستند؛ اما این صحیح نیست که برای یک گوشی، قیمت‌های متعددی اعلام شود. با یک مثال ساده می‌توان به این موضوع پی برد: آیفون ۱۳ پرو مکس تک سیم کارت با حافظه ۲۵۶ گیگابایت در حال حاضر نزدیک به ۶۳ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود، اما مدل دو سیم کارته همین گوشی با گارانتی، ۱۰۸ میلیون تومان قیمت دارد.

نوسان زیاد قیمت مخصوص به محصولات اپل است و چنین بالا و پایین‌هایی برای گوشی‌های سامسونگ یا شیائومی به‌ندرت رخ می‌دهد. برای مثال، در حال حاضر می‌توانید گوشی Galaxy S23 Ultra FiveG با حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت، همراه با بیمه و گارانتی، با قیمت بین ۵۱ تا ۵۴ میلیون تومان خریداری کنید.

با توجه به نوسان قیمت گوشی‌های آیفون و سامسونگ، حتی مردم عادی و کارمندانی که در گذشته به عنوان قشر مرفه شمرده می‌شدند، اکنون نمی‌توانند خرید محصولات این دو برند را تحمل کنند و به خرید گوشی‌های آنر و شیائومی که ارزان‌تر هستند، روی آورده‌اند. علت رکود بازار دقیقاً چیست و آیا راهی برای خروج از آن وجود دارد؟

بازار موبایل

شاید برای شما جالب باشد : بهترین مدل های لپ تاپ ایسوس ۱۴۰۲

راکد بودن بازار موبایل به دلیل مذکرات هسته ای !؟

بعضی افراد معتقدند که بازار خودرو و تلفن همراه در حالت رکود قرار دارند، زیرا مشتریان منتظر اعلام نتیجه مذاکرات هسته‌ای هستند. علاوه بر این، می‌توان گفت کاهش قیمت تلفن همراه به دلیل کاهش نرخ دلار و آزادسازی پول‌های بلوکه شده در ایران رخ داده است. اما براساس بیانات یکی از فعالان در حوزه بازار تلفن همراه، قیمت‌ها تغییری نکرده است. وی توضیح می‌دهد:

با توجه به کاهش نرخ دلار، قیمت گوشی‌های همراه نیز افزایش نیافته است؛ تنها قیمت آیفون ۱۴ پرو مکس کاهش یافته و به ۶۶ میلیون تومان رسیده است. البته در آینده، با کاهش قیمت موبایل‌ها مواجه خواهیم شد. فعلاً به دلیل احیای برجام، آزاد شدن پول بلوکه شده ایران از کشورهای دیگر و رویدادهای دیگری که در صدد رخ دادن هستند، بازار به رکود فرو رفته است و خریداران منتظرند تا با تغییرات قیمت‌ها روبرو شوند. فعلاً، بازاریان و خریداران به سر می‌برند و این شرایط تنها مختص به بازار گوشی‌های همراه نیست؛ تمامی اصناف و بازارها در چنین شرایطی به سر می‌برند.

به نظر او، قیمت گوشی‌های همراه تحت تأثیر توافقات بین‌المللی و روابط دیپلماسی قرار دارد؛ چرا که نتایج این مسائل هنوز در هاله‌ای از ابهام هستند و معلوم نیست، بازار در حالت رکود قرار دارد و مشتریان نمی‌دانند که باید منتظر بمانند یا خرید کنند. یکی از دلایل عدم ثبت آیفون ۱۴ پرو مکس، فروش ناموفق گوشی‌های آیفون ۱۳ پرو مکس توسط واردکنندگان است. به علاوه، آیفون ۱۴ می‌تواند به اینترنت ماهواره‌ای متصل شود، اما این امکان هنوز در کشور ما وجود ندارد.

از طرف دیگر فعالان بازار بر این عقیده استوار هستند که مردم گوشی نمی‌خرند، زیرا قدرت خرید ندارند. گوشی‌ها ارزان شده‌اند چون مشتری در بازار نیست؛ اما آیا هزینه‌های بالای واردات موبایل، رجیستری و حمل و نقل نمی‌توانند جلوی این ارزانی را بگیرند؟ در راستای پاسخ به همین سوال، یکی دیگر از فروشندگان موبایل بازار گفته:

قیمت موبایل کاهش پیدا کرده، اما دلیل آن کاهش قیمت دلار نیست. دلیل اصلی ارزانی موبایل خرابی بازار است. به‌حدی فروش موبایل کم شده که خود به خود قیمت‌ها نیز ارزان‌تر شده است. البته قیمت دلار نیز کاهش یافته و توافقاتی هم حاصل شده که موجب کاهش قیمت ارزها شده است. قیمت دلار نیز تاثیر مستقیمی روی قیمت موبایل می‌گذارد، اما تورم به‌حدی زیاد است که دیگر جایی برای فکر کردن به خرید موبایل برای مردم باقی نمانده است. بهترین راهکار ارزانی موبایل است.

به‌گفته وی مردم در حال حاضر قدرتی برای خرید موبایل ندارند و در احتیاجات روزانه خود مانده‌اند. کاسبی‌ها طی ماه‌های اخیر به مرز صفر رسیده و بازار موبایل هم دچار مشکل شده است. کالا فراوان است، اما مشتری تقاضا نمی‌کند و همین عدم تعادل بین عرضه و تقاضا، ارزانی به‌وجود آورده است.

مجموع این مشکلات باعث شده مردم گوشی‌های قدیمی خود را تعمیر کنند یا روی به بازار دست دوم فروشی بیاورند. متاسفانه مردم و فروشندگان همدیگر را به‌خوبی درک می‌کنند؛ اما کاری از دست هیچکس بر نمی‌آید. نظر شما درباره رکود بازار چیست؟

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=47901

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.