• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
19

بهترین هارد اکسترنال های موجود در بازار ایران

  • کد خبر : 48156
  • 26 ژوئن 2023 - 14:33
بهترین هارد اکسترنال های موجود در بازار ایران

تنوع زیاد حافظه‌های ذخیره‌سازی اکسترنال، انتخاب مدل مناسب را برای کاربران دشوار کرده است. در این مقاله، علاوه بر معیارهای خرید، با بهترین هارد اکسترنال های موجود در بازار ایران  نیز آشنا می‌شویم.

در ده سال گذشته، دنیای حافظه‌های ذخیره‌سازی تغییرات زیادی را تجربه کرده است؛ با این حال هارددیسک‌ها همچنان جزو محبوب‌ترین و پرکاربردترین روش‌های ذخیره‌سازی برای افراد و علاقه‌مندان به ذخیره‌سازی حجم زیاد اطلاعات محسوب می‌شوند. هارددیسک‌ها همچنان به عنوان اصلی‌ترین حافظه‌های ذخیره‌سازی در کامپیوترهای شخصی شناخته می‌شوند و به نسبت حجم به قیمت، گزینه ایده‌آلی برای آرشیو اطلاعات محسوب می‌شوند. همان‌طور که می‌دانید، هارددیسک‌ها به دو دسته کلی اینترنال (داخلی) و اکسترنال (خارجی) تقسیم می‌شوند:

  • دسته اول، هارددیسک‌های داخلی (Internal) هستند که برای استفاده در داخل لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای خانگی طراحی شده‌اند و از درگاه SATA برای ارتباط با سیستم استفاده می‌کنند.
  • دسته دوم، هارددیسک‌های خارجی (External) هستند که برای ذخیره‌ اطلاعات خارج از کامپیوتر به‌کار می‌روند و از درگاه‌هایی مثل USB و Thunderbolt برای اتصال به سیستم استفاده می‌کنند.

هارددیسک‌های خارجی (External) را می‌توان از نظر طراحی و کاربرد به دو دسته مهم اکسترنال معمولی و اکسترنال آرشیوی تقسیم کرد :

  • دسته اول، هارددیسک‌های خارجی معمولی هستند که دارای ابعاد کوچکی هستند و عموما در دل درایو‌های ۲٫۵ اینچی جای می‌گیرند. این حافظه‌ها به منبع تغذیه خارجی نیازی ندارند و انرژی لازم را ازطریق درگاه USB دریافت می‌کنند. همچنین، به‌راحتی جابه‌جایی می‌شوند و می‌توان آن‌ها را هر جایی بدون نیاز به برق استفاده کرد.
  • دسته دوم، هارددیسک‌های خارجی آرشیوی هستند که دارای ابعاد بزرگ‌تری هستند و به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوانند به‌صورت ایستاده روی میز قرار بگیرند و در ظرفیت‌های چشمگیر برای آرشیو اطلاعات استفاده شوند. تقریباً همه این نوع حافظه‌ها به‌دلیل استفاده از درایو‌های بزرگ‌تر ۳/۵ اینچی، نیازمند اتصال به منبع برق خارجی هستند؛ بنابراین، به‌دلیل ابعاد و وزنشان، به‌راحتیِ قابل حمل نیستند و گاه با چند نوع درگاه به کامپیوتر متصل می‌شوند.

ظرفیت هارد اکسترنال

یکی از ویژگی‌های مهم هاردهای اکسترنال، تنوع ظرفیت‌ها و قیمت مناسب هر گیگابایت از آن‌ها است. هاردهای اکسترنال با ظرفیت یک و دو ترابایت، به عنوان ظرفیت‌های پرفروش در این نوع محصولات شناخته می‌شوند و نیازهای گسترده‌ی کاربران را پاسخ می‌دهند. همچنین، هاردهای اکسترنال با حجم کوچک و حداکثر ظرفیت شش ترابایت نیز در بازار موجود هستند.

امروزه، هارد اکسترنال رومیزی یا دسکتاپ با ظرفیت‌های بسیار زیادی مانند چهل ترابایت نیز در دسترس قرار گرفته‌اند و ظرفیت‌های شش، ده و چهارده ترابایت نیز به عنوان ظرفیت‌های محبوب این حافظه‌ها شناخته می‌شوند. قبل از هرگونه تصمیم برای خرید حافظه، بهتر است ابتدا ظرفیت مورد نیاز خود را مشخص کنید و سپس به انتخاب مناسب بپردازید.

ظرفیت هارد اکسترنال

سرعت هارد اکسترنال

«سرعت چرخش دیسک در تقریباً همه‌ی مدل‌های معمولی هارد اکسترنال ۵۴۰۰ دور بر دقیقه است و مدل‌های رومیزی به‌دلیل ساختار فنی‌شان، در مدل‌های ۵۴۰۰ و ۷۲۰۰ دور بر دقیقه عرضه می‌شوند. مدل‌های ۷۲۰۰ دور بر دقیقه تقریباً ۳۳ درصد سریع‌تر از نمونه‌های ۵۴۰۰ هستند.»

نکته‌ی مهمی که درباره هاردهای اکسترنال وجود دارد، ارتباط آن با رایانه است نه سرعت چرخش. به عبارتی دیگر، اگر شما هارد اکسترنالی با پشتیبانی از USB 3.0 را به درگاه USB 2.0 متصل کنید، سرعت انتقال داده به شدت کاهش خواهد یافت و این موضوع بسیار مهم است. پیش از خرید، لازم است که به نوع درگاه‌های کامپیوتر و حافظه دقت کنید. درگاه USB 3.0 و خانواده‌ی USB 3.1 و USB 3.2 نسل اول از نظر سرعت مشابه هم هستند و حداکثر سرعت انتقال پنج گیگابیت بر ثانیه را ارائه می‌دهند. برای آشنایی بیشتر با تفاوت‌های انواع درگاه USB، می‌توانید مقاله «USB چیست؟» را مطالعه کنید.

«استاندارد USB 2.0 حداکثر ۴۸۰ مگابیت بر ثانیه را انتقال می‌دهد؛ بدین‌معنی که هارددیسکی که قابلیت انتقال صد تا دویست مگابایت بر ثانیه را دارد، با اتصال به این درگاه سرعتی بیشتر از شش مگابایت بر ثانیه را تجربه نخواهد کرد. پورت Thunderbolt و USB نسخه‌ی C دیگر راه‌های ارتباطی بین حافظه‌های SSD و هارد اکسترنال و کامپیوتر هستند. نمونه‌های بی‌سیم نیز در بازار یافت می‌شوند؛ اما تنوع مدل در آن‌ها بسیار کمتر است.»

طراحی هارد اکسترنال

«هارددیسک‌ها حتی در بهترین مدل‌‌ها حین کار حساس به لرزش‌ها هستند؛ بنابراین، منظور از ضد‌ضربه‌بودن در هارددیسک‌های اکسترنال عموماً محافظت از داده‌ها در تکان‌ها و زمین‌خوردن‌هایی است که در آن حارددیسک به کامپیوتر متصل نیست. استانداردهای مختلفی در این بخش وجود دارد؛ مانند مقاومت در برابر افتادن از ارتفاع ۱٫۵ متری، گواهی IP68 برای ضد‌آب‌بودن کامل و… که همگی را پیش از خرید باید بررسی کنید. هارددیسک‌های اکسترنال ضد‌ضربه و ضد‌آب عموماً کمی بزرگ‌تر از نمونه‌های مشابه ساده خود هستند. هاردهای اکسترنال رومیزی که به آن‌ها «آرشیوی» هم گفته می‌شود، عموماً ابعاد بسیار بزرگ‌تری دارند؛ در‌صورتی‌که دیگر اکسترنال‌ها را حتی در جیبتان هم می‌توانید جا دهید. اگر نگران گم‌شدن کابل اتصال هستید، برخی مدل‌ها محفظه‌ای برای اتصال آن به هارددیسک در نظر گرفته‌اند.»

طراحی هارد اکسترنال

برای مشاوره با کارشناس تعمیر هارد روی لینک کلیک کنید : تعمیر هارد

قابلیت‌های هارد اکسترنال

حسگر اثرانگشت و دیگر ویژگی‌های امنیتی، تنوع درگاه در هاردهای آرشیوی و حتی نورپردازی، از جمله ویژگی‌های کم‌اهمیت‌تر در هاردهای اکسترنال هستند.

بهترین هاردهای اکسترنال اقتصادی

این دسته از هارد اکسترنال‌ها که بخش مهمی از بازار را تشکیل می‌دهند، با طراحی ساده و ابعاد مناسبشان گزینه مناسبی برای حمل روزانه هستند و کاربری‌های عادی را به‌خوبی پوشش می‌دهند. در این دسته، از ضد‌آب‌بودن و طراحی خاص و البته هزینه اضافی برای آن‌‌ها خبری نیست. همه هاردهای اکسترنال این رده از نوع ۲٫۵ اینچی و با سرعت چرخش ۵،۴۰۰ دوربردقیقه هستند.

بهترین هاردهای اکسترنال اقتصادی

توشیبا Canvio Basics

توشیبا Canvio Basics ساده‌ترین و اقتصادی‌ترین هارددیسک اکسترنال این شرکت محبوب محسوب می‌شود. این هارد اکسترنال با ظرفیت‌های مختلفی از پانصد گیگابایت تا چهار ترابایت در بازار عرضه شده است و همه آن‌ها از نسل اول استاندارد USB 3.2 پشتیبانی می‌کنند؛ بنابراین، در تئوری می‌تواند با حداکثر سرعت پنج گیگابیت‌بر‌ثانیه اطلاعات را انتقال دهد. طراحی توشیبا Canvio Basics ساده و باریک و به‌اصطلاح مینیمالی است. این هارددیسک ۲٫۵ اینچی به‌قدری کوچک است که به‌راحتی در کف دست جای می‌گیرد.

بسته به ظرفیت هارددیسک، وزن آن‌ها هم متغیر است؛ به‌طوری‌که مدل پانصدگیگابایتی فقط ۱۴۰ گرم وزن دارد و مدل‌های یک و دوترابایتی ۱۰ گرم سنگین‌ترند و وزن مدل چهارترابایتی نزدیک به ۲۲۰ گرم است. بنابراین به‌جز مدل چهار‌ترابایتی، بقیه مدل‌ها به‌قدری سبک طراحی شده‌اند که به‌سختی متوجه وزن آن در دستتان خواهید شد. نکته دیگری که درباره Canvio Basics باید اشاره کنیم، این است که بدنه این هارددیسک روکشی کاملاً مات دارد و اثرانگشت روی آن باقی نمی‌ماند؛ بنابراین، ظاهر هارددیسک همیشه تمیز باقی می‌ماند. این هارددیسک فقط در رنگ مشکی عرضه شده است.

توشیبا Canvio Basics

سیگیت Expansion

سیگیت Expansion یکی از هاردهای اکسترنال جذاب بازار ایران محسوب می‌شود. ابعاد مناسب و وزن ۱۷۰ و ۲۳۰ گرمی در مدل‌های مختلف و عرضه در پنج ظرفیت یک تا پنج ترابایت، ازجمله ویژگی‌های این حافظه به‌شمار می‌رود. این هارد اکسترنال فقط در رنگ مشکی روانه بازار شده و سیگیت از درگاه میکرو USB نوع B در این حافظه استفاده کرده است. طبق انتظار، از درگاه USB 3.0 نیز پشتیبانی می‌کند.

سیگیت Expansion

بهترین هارد اکسترنال بر اساس قیمت

حال سراغ دسته‌بندی محصولات براساس قیمت‌هایشان می‌رویم تا بتوانید هنگام خرید، براساس بودجه‌ی خود، راحت‌تر تصمیم بگیرید. همانطور که می‌دانید قیمت هارد اکسترنال براساس ظرفیت آن تغییر می‌کند، در نتیجه موارد آورده شده در این بخش با ظرفیتشان مشخص شده‌اند.

بهترین هارد اکسترنال تا ۲ میلیون تومان

هارد اکسترنال توشیبا مدل Canvio Ready ظرفیت ۱ ترابایت

یکی از ارزان‌ترین هارد اکسترنال‌های موجود در بازار که می‌توان به توانایی آن اعتماد کرد، Canvio Ready است. اگر ظرفیت یک ترابایتی آن را خریداری کنید، می‌توانید به محصولی دسترسی داشته باشید که علاوه‌بر پشتیبانی از رابط اتصال بیرونی USB 3.2، سرعت چرخش دیسک ۵۴۰۰ دور در دقیقه را ارائه می‌دهد.

بدنه‌ی ۱۷۵ گرمی با ابعاد ۱۱۹ در ۸۰ در ۱۵ میلی‌متری این محصول از جنس پلاستیک است. درضمن می‌توانید آن را در رنگ‌های مشکی و سفید خریداری کنید.

هارد اکسترنال توشیبا مدل Canvio Ready ظرفیت 1 ترابایت
هارد اکسترنال سیلیکون پاور مدل Armor A80 ظرفیت 1 ترابایت

در صورتی که اطلاعات هارد شما پاک شده این مطلب را از دست ندهید : بازیابی اطلاعات

بهترین هارد اکسترنال تا ۵ میلیون تومان

هارددیسک اکسترنال ای دیتا مدل HD650 ظرفیت ۴ ترابایت

HD650 هاردی است که در ظرفیت‌های مختلف به فروش می‌رسد. اما اگر بودجه شما ۵ میلیون تومان است، پیشنهاد می‌کنیم سراغ خرید نسخه‌ی ۴ ترابایتی آن بروید. از ویژگی‌های آن می‌توان به سرعت چرخش دیسک ۵۴۰۰ دور در دقیقه، رابط اتصال USB 3.2 و حداکثر پهنای باند انتقال اطلاعات ۵ گیگابایت بر ثانیه اشاره کرد.

بدنه پلاستیکی HD650 دارای ابعادی برابر ۱۲۶ در ۹۸ در ۲۶ است و می‌توان آن را در رنگ‌های مشکی، قرمز و آبی خریداری کرد. همچنین این محصول از رمزنگاری AES 256-bit پشتیبانی می‌کند. درنتیجه امنیت اطلاعات شما حفظ خواهد شد.

هارددیسک اکسترنال ای دیتا مدل HD650 ظرفیت 4 ترابایت

بهترین هارد اکسترنال تا ۷ میلیون تومان

هارددیسک اکسترنال وسترن دیجیتال مدل My Book Desktop ظرفیت ۶ ترابایت

اگر کمی بودجه‌ی خود را افزایش دهید می‌توانید مدل ۶ ترابایتی My Book Desktop را بخرید که یکی از بهترین هارد اکسترنال‌های موجود در بازار است.

اگر به خاطر داشته باشید در قسمتی که بهترین هاردهای هر شرکت را معرفی کرده‌بودیم، My Book Desktop به عنوان بهترین محصول وسترن دیجیتال معرفی و مشخصات آن بررسی شد. می‌توانید ظرفیت ۶ ترابایتی آن را خریداری کرده و از آن با خیال راحت استفاده کنید.

هارددیسک اکسترنال وسترن دیجیتال مدل My Book Desktop ظرفیت 6 ترابایت

بهترین هارد اکسترنال تا ۸ میلیون تومان

هارد اکسترنال وسترن دیجیتال مدل WD_Black P10 Game Drive ظرفیت ۵ ترابایت

حال سراغ WD_Black P10 Game Drive می‌رویم که هارد اکسترنال مناسب گیمرها است و می‌توان با خرید نسخه‌ی ۵ ترابایتی آن به فضای ذخیره‌سازی زیادی دسترسی داشت. این محصول با رابط اتصال USB 3.2، حداکثر پهنای باند انتقال اطلاعات ۵ گیگابایت بر ثانیه و سرعت چرخش دیسک ۵۴۰۰ دور در دقیقه گزینه‌ای عالی برای خرید محسوب می‌شود.

وسترن دیجیتال، WD_Black P10 Game Drive را تنها در رنگ مشکی عرضه کرده است. همچنین این محصول علاوه بر ویندوز و مک‌اواس از بعضی از کنسول‌های سونی و مایکروسافت نیز پشتیبانی می‌کند.

هارد اکسترنال وسترن دیجیتال مدل WD_Black P10 Game Drive ظرفیت 5 ترابایت
لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=48156

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.