• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 26 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
3

سبزه‌های عیدمون رو کی بکاریم؟

  • کد خبر : 53281
  • 19 فوریه 2024 - 15:34

به گزارش گروه علمی فرهنگی خبرگزاری صدا و سیما مرکز زنجان ؛ شاید خرید سبزه عید نوروز، بسیار راحت‌تر از سبز کردن سبزه آن باشد، اما لذت سبز کردن سبزه‌های عید نوروز به کمی زحمت می‌ارزد. در این مطلب نکاتی در مورد کاشت بذر‌های مختلف تقدیم شما عزیزان خواهد شد.

سبزه‌های عید

بذر‌های مناسب سبزه‌های عید

بذر گندم و جو ارزانتر از سایر بذر‌ها هستند. یادتان باشد که این گونه بذر‌ها باید سالم وتازه باشند. اگر آن‌ها را چند سال در خانه نگهداری کرده‏اید دیگر قوه رشد خود را از دست داده و سبز نمی‏شوند.

آسان‌ترین دانه‌ها برای جوانه زدن

یونجه، ماش، عدس، شنبلیله، تربچه، نخود و گندم و پس از آن‌ها تخمه آفتاب گردان، کدو، کنجد، بزرک، نعنا و سپس انواع لوبیا‌ها مانند سویا، جو، ذرت و ارزن. از میان جوانه ها، دانه سویا بسیار مغذی است. توجه کنید که دانه سویا تازه باشد، پوستش شکسته نباشد و دانه نصف نشده باشد.

زمان لازم برای تهیه جوانه ها

دانه‌های که باید حدود ۶ تا ۸ ساعت خیس کنید:
یونجه (مدت جوانه زدن: ۶-۵ روز)
شنبلیله (مدت جوانه زدن: ۴-۳ روز)
تربچه (مدت جوانه زدن: ۵-۴ روز)
کنجد (مدت جوانه زدن: ۲-۱ روز)

دانه‌هایی که باید حدود ۱۰ تا ۱۸ ساعت خیس کنید:

گندم (مدت زمان جوانه زدن: ۳-۲ روز)
نخود (مدت جوانه زدن: ۴-۳ روز)
عدس (مدت جوانه زدن: ۵-۳ روز)
ماش (مدت جوانه زدن: ۵-۳ روز)
سویا (مدت جوانه زدن: ۵-۳ روز)
آفتاب گردان (مدت جوانه زدن: ۲-۱ روز)
گندم (مدت جوانه زدن: ۳-۲ روز)
چاودار (مدت جوانه زدن:۳-۲ روز)
ارزن (مدت جوانه زدن:۴-۳ روز)

سبز کردن سبزه‌های عروسکی و کوزه

اگر می‌خواهید روی سطح شیب دار، کوزه، عروسک وسبزه عید نوروز سبز کنید باید از بذر‌های لعاب دار استفاده کنید.  بذر‌های لعاب دار مثل بذر شاهی، خرفه، خاکشیر و …

ویژگی این بذر‌ها این است که بعد از خیس شدن حالت ژله‌ای به خود می‌گیرند و به همین دلیل قابلیت چسبندگی روی سطوح مختلف (حتی سطوح عمودی) را دارا می‌باشند.
این بذر‌ها برای سبز کردن سبزه‌های عید بر روی ماکت‌های مختلف مناسبند.

برای خیساندن بذر‌ها مقدار مناسب بذر را پس از یکبار شستن به مدت ۴ ساعت با آب لازم بخیسانید.  میزان آب لازم برای بذر شاهی ۵ برابر و بذر منداب ۵/۲ برابر مقدار بذر است.

بیشتر بخوانید : «افطار» ثبت جهانی شد

نکات درست کردن سبزه عروسکی یا کوزه ای

روی سطحی را که می‌خواهید سبزه‌های عید سبز کنید را با آب فشان خیس کنیدبعد یک لایه پنبه با ضخامت ۱ سانتی متر روی ماکت قرار دهیدبه طوری که همه جای ماکت را بپوشاند. روی پنبه یک لایه پارچه تنظیف بکشید و سطح ماکت را با آب فشان کاملا خیس کنید و بذر‌های خیس خورده را روی ماکت بمالید.

دقت کنید فقط یک لایه بذر روی تنطیف بمالید و پس از اتمام کارسطح ماکت را خیس کنید.
در این مرحله یک نایلون شفاف را که دو نقطه آن را سوراخ‌هایی به اندازه۳*۳ ایجاد کردید روی کار و بافاصله قرار دهید (نایلون به سطح ماکت نچسبد) اضافه‌های نایلون را زیر ماکت جمع نمایید.

روز اول و دوم سبزه شما به روزی ۳ بار آبدهی با آب پاش نیاز دارد. از روز سوم که بذر‌ها جوانه زد و به رنگ سبز کم رنگ در آمد دیگر احتیاجی به روکش ندارد و در این مرحله باید سبزه‌ها را روزی ۲ بار سیراب کنید دو سه روزی که سبزه چوشش نایلونی دارد سبزه‌های عید را در محیط معمولی و به دور از نور آفتاب قرار دهید وقتی نالون را بر داشتید یک روز دیگر هم در همان محیط قرار دهید.

ولی در روز‌های بعد سبزه رو روزی چند ساعت در هوای آزاد بگذارید البته در معرض باد نباشد. در این مرحله سبزه نیاز به روزی یکبار آب دهی دارد بذر شاهی در ۶ روز و بذر منداب در ۴ روز آماده می‌شود سعی کنید سبزه‌ها را در سبد حصیری قرار دهید تا آب از آن کاملا جدا شود. حال سبزه‌های عید زیباتری دارید.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=53281

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.