• امروز : پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
0

لیگ نخبگان آسیا چیست و ایران در آن چند نماینده دارد؟

  • کد خبر : 55766
  • 18 سپتامبر 2024 - 9:43

لیگ نخبگان آسیا معتبرترین و مهم‌ترین رقابت باشگاهی در قاره آسیا است. این لیگ هر ساله با حضور بهترین تیم‌های باشگاهی از کشورهای مختلف آسیایی برگزار می‌شود.

لیگ نخبگان آسیا

دباره لیگ نخبگان آسیا

به نقل از پایگاه خبری دخالت لیگ نخبگان آسیا از دیشب ۲۶ شهریور برای نمایندگان ایران آغاز شد. استقلال با ۳ گل الغرافه قطر را در ورزشگاه شهر قدس تهران شکست داد و پرسپولیس در جده از مهمان خود الاهلی عربستان با یک گل شکست خورد. با آغاز بازی های لیگ نخبگان آسیا این سوال پیش می آید که لیگ نخبگان آسیا چیست و چرا اینطور نامگذاری شده؟

لیگ نخبگان آسیا چیست؟

رقابت‌های باشگاهی در قاره آسیا با فرمت همیشگی برگزار نمی شود و با شکل و شمایل جدیدی با نام لیگ نخبگان آسیا (AEL) در سه سطح به انجام می‌رسد. ایدهٔ تشکیل لیگ نخبگان آسیا از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) مطرح شده و شامل برترین تیم‌های فوتبال از کشورهای مختلف آسیا است که با هم به رقابت می پردازند.

علت نامگذاری

لیگ آسیا (AEL) که به عنوان یک رقابت جدید در فوتبال آسیا پیشنهاد شده یک لیگ نخبه و معتبر است که هدف ایجاد آن یک رقابت با سطح بالاتر از لیگ قهرمانان آسیا و ارائه فرصت‌های بیشتر به تیم‌های برتر آسیا برای رقابت با یکدیگر در قالب یک لیگ منظم می باشد. لیگ نخبگان آسیا می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر رشد و توسعه فوتبال در این قاره داشته باشد.

نمایندگان ایران در لیگ

همانطور که گفتیم لیگ نخبگان آسیا در سه سطح انجام می شود. در سطح اول لیگ نخبگان نمایندگان ایران استقلال و پرسپولیس هستند که باید در تهران به مصاف چهار تیم النصر عربستان، الغرافه قطر، پاختاکور ازبکستان و الشرطه عراق و در قطر باید با الریان و السد روبه‌رو شوند و در عربستان نیز به مصاف الهلال و الاهلی بروند. در مرحله نخست یا گروهی لیگ نخبگان، ۱۲ تیم در هر منطقه در یک گروه قرار خواهند گرفت.

در سطح دوم ۳۲ تیم در ۸ گروه حاضر خواهند بود و ایران در سطح دوم لیگ آسیا دو نماینده دارد. سپاهان با شارجه امارات، استقلال تاجیکستان، الوحدات اردن و تراکتور نیز با الوکره قطر، موهون باگان هند، روشن تاجیکستان هم گروه است. در سطح سوم این رقابت ها ۲۰ تیم آسیایی در ۵ گروه حاضر خواهند شد.

تاریخ برگزاری

اولین دوره لیگ فصل ۲۰۲۴ – ۲۰۲۵ از ۲۶ شهریور آغاز شده و در چهاردهم اردیبهشت ۱۴۰۴ به پایان می‌رسد. سطح دوم لیگ قهرمانان آسیا نیز از ۲۷ شهریور شروع می‌شود.

تاریخ فینال

مراحل یک‌چهارم نهایی، نیمه‌نهایی و فینال لیگ نخبگان طبق اعلام رسمی AFC، به صورت تک بازی در عربستان برگزار می‌شود. فینال این پیکارها روز شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ انجام می‌شود. قهرمان این رقابت‌ها جایزه‌ای با ارزش تقریبا ۲۰ میلیون دلار را کسب می‌کند

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=55766

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.