• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
8

در‌های قفل شده کمپ ترک اعتیاد / ۳۲ نفر جان باختند

  • کد خبر : 51858
  • 04 نوامبر 2023 - 16:39
کمپ ترک اعتیاد

بامداد وحشت برای ساکنان کمپ ترک اعتیاد لنگرود، آخرین خبر‌ها حکایت از جان‌باختن ۳۲ نفر دارد و اخبار غیررسمی بر فوت ۳۶ نفر تاکید دارد، افرادی که در آتش سوختند یا خفه شدند.

ساعت ۵:۴۵ دقیقه صبح روز گذشته در خیابان ۱۷ شهریور لنگرود، آتش و دود بود که اهالی محله را به خیابان کشاند.

اول آمار فوتی‌ها ۲۶ نفر اعلام و هرچه گذشت، به تعدادشان افزوده شد. تصاویر و ویدئو‌ها یک‌به‌یک می‌رسید و حکایت از یک فاجعه می‌داد.

این‌سوی ماجرا درمانگران اعتیاد، پزشکان و کارشناسان ترک مواد مخدر، اما از ابعاد دیگری از ماجرا گفتند؛ مثل پزشک درمانگری که هفته‌ای یک تا دوبار برای درمان به این مرکز تردد می‌کرد.

او می‌گوید که ۴۲ نفر ساکن این مرکز بودند درحالی‌که ساختمان این مرکز استاندارد نبود، سیستم گرمایشی قابل‌قبولی هم نداشت. کارشناس دیگری هم می‌گوید که این مرکز به‌عنوان ماده ۱۵ قانون مبارزه با مواد مخدر فعالیت می‌کرد، یعنی ترک اعتیاد داوطلبانه، اما آنطور که به‌نظر می‌رسد، قوانین ترک اعتیاد مراکز ماده ۱۶، یعنی مراکز ترک اجباری برای این مکان در نظر گرفته شده بود؛ چراکه با توجه به تعداد بالای فوتی‌ها، آن‌ها نتوانسته بودند از ساختمان بیرون بروند. چرا؟ چون در‌ها به‌گفته منابع آگاه، قفل بود.

دستور‌های ویژه

دیروز و پس از اعلام‌شدن خبر این آتش‌سوزی، سیلی از دستور‌ها برای بررسی این حادثه از راه رسیدند. رئیس قوه‌قضائیه به رئیس کل دادگستری استان گیلان دستور داد، نسبت به بررسی علت حادثه اقدام کند.

احمد وحیدی، وزیر کشور هم برای کمک به مصدومان حادثه آتش‌سوزی در کمپ ترک اعتیاد لنگرود به استاندار گیلان برای کمک به مصدومان، بررسی دقیق علت آن و برخورد قاطع و قانونی با مسبب یا مسببان این حادثه، دستور فوری داد.

پس از آن وحیدی برای بررسی بیشتر به لنگرود رفت و گفت که نوع سازه کمپ ترک اعتیاد در گسترش آتش نقش داشته است: «براساس فیلم‌های مداربسته، آتش‌سوزی از یک نقطه شروع شده و به‌سرعت توسعه پیدا کرده است. نوع سازه ساختمان هم در گسترش آتش نقش داشته، زیرا سقف پلیمری بوده و تعداد زیادی پتو هم وجود داشته است.»

ازطرف‌دیگر محمد جلایی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان از بازداشت «متولیان» این مرکز و دیگر «مسئولان مربوطه» به دستور دادستان خبر داد. به گفته جلایی، علت آتش‌سوزی در بررسی‌های اولیه، «آتش گرفتن بخاری، سرایت آتش به پرده و نهایتاً آتش‌سوزی کل ساختمان در عین غافلگیری مددجویان و مسئولان کمپ بوده است».

او با بیان اینکه غافلگیری شبانه، محبوس‌شدن و ازدحام جمعیت از دلایل افزایش فوتی‌ها در این مرکز ترک اعتیاد بوده است، گفت: «علاوه بر شمار بالای مددجویان، نگهبان و مسئول نگهداشت این مرکز درمان سوءموادمخدر نیز جان خود را در این حادثه از دست داده است.»

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان همچنین از نگهداری بیش‌از ظرفیت مددجویان در مرکز درمان سوءمصرف مواد مخدر در لنگرود خبر داد.

دیروز رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم درباره وضعیت مصدومان تحت مداوا در مرکز آموزشی درمانی سوانح و سوختگی ولایت رشت گفت که دو نفر از مصدومان با سوختگی ۵۰ و ۶۰ درصد، با لوله تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه و دو نفر با سوختگی ۶۰ درصد، در بخش بستری‌اند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور هم دیروز خواستار رسیدگی فوری به آسیب‌دیدگان حادثه آتش‌سوزی در مرکز درمان و بازتوانی اعتیاد و دلایل وقوع این اتفاق در شهرستان لنگرود استان گیلان شد. علی‌محمد قادری به مدیرکل بهزیستی استان گیلان دستور داد تا در اسرع‌وقت نسبت به بررسی ابعاد موضوع و برخورد با متخلفان در بروز این حادثه اقدام شود. به دستور رئیس سازمان بهزیستی کشور، تیمی متشکل از معاون سلامت اجتماعی سازمان، دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد و مدیرکل حراست سازمان بهزیستی کشور برای بررسی و گزارش ابعاد مختلف این حادثه به استان گیلان اعزام شدند.

ستاد مبارزه با مواد مخدر هم اطلاعیه‌ای صادر کرد و با ابراز تأسف عمیق از حادثه کمپ خصوصی لنگرود اعلام کرد که با اعزام تیم بازرسی به شهرستان مذکور از همان ساعات اولیه، بررسی علت حادثه را در دستور کار دارد: «کمپ ترک اعتیاد مذکور، خصوصی و مشمول ماده ۱۵ قانون (مراجعه افراد دچار آسیب اعتیاد به‌صورت خودمعرف) بوده و بررسی‌های دقیق درخصوص علت و جزئیات وقوع حادثه حریق در آن، با اعزام تیم بازرسی این ستاد به شهرستان مذکور از همان ساعات اولیه نیز در دستور کار است.»

چرا کمپ سوخت؟

فریدون امین، عضو سابق شورای شهر لنگرود، پزشک کمپ ترک اعتیاد «گام اول رهایی» است که حدود ۱۰ سال است، هفته‌ای یک یا دو مرتبه به این کمپ تردد داشته است. او اطلاعی ندارد که این کمپ جزو کمپ‌های ماده ۱۵ است یا ماده ۱۶، فقط تاکید می‌کند که این کمپ ازنظر تمیزی و بهداشتی، وضعیتی بهتر از سایر کمپ‌ها داشت: «ببینید تمام کمپ‌های ترک اعتیاد، ساختمانی قدیمی دارند.

برای این کمپ کمی خرج کرده و آن را تمیز کردند، اما استانداردی که مدنظر شماست در آن وجود ندارد که مثلاً شوفاژ داشته باشد. این ساختمان هم با بخاری گرم می‌شد.»

امین می‌گوید، این کمپ حدود ۴۲ معتاد تحت درمان داشت که از ۲۲ساله تا ۵۰ساله بودند: «بیشتر مصرف‌کننده شیره و تریاک بودند و در میان‌شان افرادی هم بودند که شیشه مصرف می‌کردند. خودشان می‌گفتند که همه‌چیز می‌زنیم.»

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=51858

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.