• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - محرم - 1446
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3

ماده‌ای مخفی در انار دشمن آلزایمر است

  • کد خبر : 54690
  • 28 می 2024 - 9:56

دانشمندان در مقاله‌ای جدید گزارش دادند ماده‌ای که در خوراکی‌هایی مانند انار، توت‌فرنگی و گردو یافت می‌شود، دشمن آلزایمر سلول‌های آسیب‌دیده را در موش‌هایی که بیماری آلزایمر را تجربه می‌کنند، بازیابی کرده است.

دشمن آلزایمر

دشمن آلزایمر

دانشمندان می‌گویند چیزی در انار وجود دارد که می‌تواند به مغز کمک کند آلزایمر را از بین ببرد.

به نقل از اس‌ای، این تیم تحقیقاتی قبلاً نوعی ویتامین B3 به نام ریبوزید نیکوتین آمید(NR) را یافته بود که دشمن آلزایمر به حذف میتوکندری‌های آسیب دیده در مغز کمک می‌کند.

پاکسازی عصبی

هنگامی که این سیستم‌های «پاکسازی عصبی» قطع می‌شوند، ضایعات شروع به انباشته شدن می‌کنند و زمینه را برای بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون فراهم می‌کنند.

ویلهلم بور زیست‌شیمی‌دان دانشگاه کپنهاگ دانمارک می‌گوید: بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری‌های تخریب عصبی، اختلال عملکرد میتوکندری را تجربه می‌کنند که به عنوان میتوفوناژی نیز شناخته می‌شود. این بدان معناست که مغز در از بین بردن میتوکندری‌های ضعیف که در نتیجه تجمع می‌یابند و بر عملکرد مغز تاثیر می‌گذارند، مشکل دارد.

این مقاله برای شما مفید است : تولید داروی ترکیبی خوراکی دیابت در کشور

فرآیند میتوفوناژی دشمن آلزایمر

وی افزود: اگر بتوانید فرآیند میتوفوناژی را تحریک کنید و میتوکندری ضعیف را حذف کنید، نتایج بسیار مثبتی را شاهد خواهید بود.

راه‌اندازی مجدد این سیستم‌های دشمن آلزایمر ضایعات مغزی به این معنی است که بخشی از زباله‌های مغزی مرتبط با آلزایمر که در نهایت به تشکیل پلاک‌های آمیلوئید و گره‌های نوروفیبریلار که مشخصه این بیماری هستند کمک می‌کند، می‌توانند پاک شوند. بنابراین کل سیستم کمی راحت‌تر و طولانی‌تر کار می‌کند.

موش‌های مبتلا به مدل بیماری آلزایمر

در مطالعه قبلی این تیم، موش‌های مبتلا به مدل بیماری آلزایمر ترکیب NR را به عنوان مکمل دریافت کردند که با افزایش تولید یک کوآنزیم متابولیک ضروری به نام نیکوتین آمید آدنین دی‌نوکلئوتید(NAD)، دشمن آلزایمر پروتئین‌های درهم‌تنیده و آسیب به دی‌ان‌ای را در مغزشان کاهش داد.

در حال حاضر بور و همکارانش دریافته‌اند که ماده‌ای به نام اورولیتین ای(urolithin A) که در انار یافت می‌شود دشمن آلزایمر است ، تقویت مشابهی را به مغز در حال مبارزه با بیماری‌های عصبی می‌دهد.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=54690

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.