• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
15

آنچه باید درباره سرطان پانکراس بدانیم

  • کد خبر : 8189
  • 10 نوامبر 2019 - 13:15

سرطان پانکراس سرطان خاموش  یکی از خطرناک‌‌ترین سرطان‌‌های جهان است،

یک متخصص جراحی دستگاه گوارش با تشریح این موضوع گفت: این سرطان که به “سرطان خاموش” معروف است تا زمانی که به مراحل خطر نرسیده معمولاً علامتی ندارد یا به دلیل ساده بودن علائم این بیماری، بیمار علائم آن را جدی تلقی نمی‌کند!

دکتر مهدی تهمتن درباره سرطان پانکراس وقدرت کشندگی ان گفت : سرطان لوزالمعده یا پانکراس یکی از خطرناک‌‌ترین سرطان‌‌های جهان محسوب می‌‌شود و در مجامع علمی سرطان پانکراس سرطان خاموش شهرت دارد زیرا علائم آن زمانی آشکار می‌‌شود که بیماری کاملاً پیشرفت کرده باشد.

وی ادامه داد: سرطان پانکراس تا زمانی که به مراحل خطر نرسیده باشد، معمولاً علامتی ندارد یا به دلیل ساده بودن علائم این بیماری، بسیاری از افراد، علائم را جدی تلقی نمی‌‌کنند.

تهمتن با تاکید بر اینکه شایع‌‌ترین علامت سرطان پانکراس، زرد شدن چشم و پوست است، تاکید کرد: در سرطان پانکراس مجرای صفراوی مسدود می‌‌شود و به دلیل تجمع صفرا در خون، رنگ پوست و چشم، زرد می‌‌شود که به آن زردی انسدادی می‌‌گویند؛ این انسداد باعث تیره شدن رنگ ادرار و روشن‌‌ شدن رنگ مدفوع می‌‌شود.

سرطان لوزالمعده درافراد

سرطان پانکراس سرطان خاموش

وی گفت: درد شکم، تهوع، دل‌‌پیچه، بی‌‌اشتهایی، کسالت، نفخ و افزایش قند خون از مهم‌‌ترین علائم سرطان پانکراس هستند همچنین کاهش وزن بدون علت و ناگهانی نیز می‌‌تواند از علائم  سرطان پانکراس سرطان خاموش  باشد.

این متخصص گوارش در نقش عوامل ژنتیکی در این سرطان گفت: در صورت ابتلای یکی از اعضای درجه‌‌ یک خانواده به سرطان پانکراس، احتمال بروز آن در سایر اعضای خانواده ۲ تا ۳ برابر بیشتر می‌‌شود.

تهمتن با اشاره به  اهمیت تشخیص به موقع بیماری تاکید و عنوان کرد: طی چند سال اخیر میزان موفقیت جراحی سرطان پانکراس در ایران افزایش یافته است اما باید توجه داشت که احتمال اینکه یک فرد به مدت ۵ سال بعد از عمل جراحی زنده بماند ۳۰ درصد است بنابراین تشخیص به‌موقع بیماری، می‌‌تواند بیمار را از کام مرگ نجات دهد.

علائم سرطان پانکراس

علائم این سرطان چیست؟

در ابتدا سرطان لوزالمعده ساکت و بی درد است تا وقتی که پیشرفت کند به محض اینکه به اندازه ی کافی بزرگ شد، شروع به بروز و نشان دادن علائم خود میکند. به طور کلی سرطان لوزالمعده در بیرون از لوز المعده اتفاق می افتد. به دلیل شرایط مکانی و جایگاه لوز المعده در بدن، علائم بیماری در ظاهر فرد نیز خود را بروز می دهد.

سرطان پانکراس سرطان خاموش یا همان سرطان لوزالمعده باعث به وجود آمدن درد های طاقت فرسا در قسمت بالای شکم به سمت کمر میشود؛ درد هایی مانند ضربان کمتر و بیشتر شود .
تومور عصبی عضلانی، درسلول های پانکراس، نقش تولید هورمون را دارد، این تومور کمتر از ۵ درصد تومور های پانکراس را تشکیل میدهد و شبیه به اپیتلیوم غده پانکراس، تومور عصب عضلانی باعث به وجود آمدن درد در شکم ، کاهش وزن، حالت تحوع و استفراغ میشود.
لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=8189

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.