• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
18

علت بوی بد دهان چیست

  • کد خبر : 1903
  • 29 آوریل 2019 - 7:57

بوی بد دهان  می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و از جمله مشکلات بهداشتی است که بیشتر افراد با آن مواجه اند و باعث می شود این دسته از افراد، در برخوردهای روزمره خود تا حدودی از صحبت در جمع خودداری کنند. زیرا این گونه افراد تمایلی ندارند دیگران متوجه مشکل آنها شود و ین موضوع رو مخفی نگه میدارند . اما حقیقت این است که بوی بد دهان می تواند به دلایل مختلفی از جمله سلامت دهان و دندان و یا سایر بیماری های دیگر باشد.

مسئول آموزش به بیمار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه عوامل متعددی در پوسیدگی دندان گفت: استفاده از مسواک و خمیردندان، نخ دندان و محلول دهان شویه (به تعداد کافی و به روش صحیح)، تغذیه صحیح، عدم مصرف سیگار و مواد مخدر، سلامت عمومی فرد (وجود بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت، سرطان و…)، شکل و فرم دندان‌ها، وضعیت بزاق، مقاومت دندان‌ها در جلوگیری از بروز پوسیدگی دندان‌ها تأثیرگذار هستند.

وی افزود: شیارهای سطح جونده، سطوح بین دندانی و طوق دندان از محل‌های شایع پوسیدگی هستند. تغییر رنگ دندان، سوراخ شدگی، حساس شدن یا درد گرفتن دندان، بوی بد دهان، گیر کردن مواد غذایی بین دندان‌ها و پاره شدن نخ دندان، از نشانه‌های پوسیدگی دندان هستند.

دو عامل دهانی و خارج دهانی  دخیل در بوی بد دهان

راحله زندی، دو عامل دهانی و خارج دهانی را در بوی بد دهان دخیل دانست و گفت عواملی همچون : عدم رعایت بهداشت، پوسیدگی دندان، کاهش جریان بزاق، تغذیه، بیماری‌های لثه و زبان، بیماری‌های دستگاه تنفسی فوقانی، بیماری‌های ریوی، بیماری‌های دستگاه گوارش، تغییرات هورمونی (بلوغ و حاملگی) دیابت، صرف الکل و دخانیات، سایر بیماری‌های سیستمیک در بروز بیماری‌های دهان و دندان تأثیرگذار هستند.

وی، درمان‌های دندان پزشکی برای پوسیدگی را فلوراید تراپی، فیشورسیلنت، ترمیم دندان، پالپوتومی، کشیدن دندان، جرم گیری و برساژ، ارتودنسی، فضا نگهدارنده عنوان کرد. همچنین روش‌های مختلف استفاده از فلوراید را روش‌های موضعی (دهان شویه، خمیردندان، ژل و وارنیش) و روش‌های خوراکی (افزودن فلوراید به آب آشامیدنی، نمک و شیر، استفاده از قرص و قطره فلوراید) بیان کرد.

علل مختلف بوی بد دهان و راه‌های رفع بوی بد دهان

سید زهره طبیب زاده نوری متخصص بیماری‌های لثه، گفت: بوی بد دهان علل مختلفی دارد که یکی از دلایل آن می‌تواند پلاک میکروبی و جرم باشد، جرم گیری دندان‌ها و از بین بردن مشکلات لثه‌ای و ترمیم پوسیدگی‌های دندانی از مهم‌ترین راه‌های رفع بوی بد دهان است، در واقع جرم گیری به عنوان درمان مادر در دندانپزشکی تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: جرم دندن باعث می‌شود که بافت‌های پشتیبانی کننده دندان که سلامت ریشه‌های دندان‌ها را تضمین می‌کنند آسیب ببیند، و اگر این کار به درستی انجام شود ، بافت‌های محافظی که در سطح ریشه هستند و در اثر جرم گیری از سطح ریشه برداشته می‌شوند به تدریج طی هفته‌های آتی و ماه‌های اول ترمیم می‌شوند و هیچ آسیبی به بافت‌های پشتیبان دندان وارد نمی‌شود.

این متخصص بیماری‌های لثه بیان کرد: اگر به بهداشت دندان توجهی نشود، جرم‌های دندان به مرور روی هم انباشته شده در نتیجه میکروب‌های جدید تر راحت تر رسوب کرده و تشکیل پلاک میکروبی بر روی جرم‌ها تسریع می‌شود و به سمت تحلیل ریشه می‌رود.

همچنین وی  توضیح داد: یکی از روش‌های از بین بردن زردی و جرم‌های دندان بعد از جرم گیری بروساژاست، بروساژ به برق انداختن دندان‌ها کمک می‌کند و روشی تکمیلی برای جرم گیری دندان است.

سید زهره طبیب زاده نوری  در خصوص مراقبت از دندان، استفاده از مسواک و خمیردندان‌های مناسب، افزود: مهم‌ترین وسیله‌ای که برای از بین بردن پلاک میکروبی وجود دارد، مسواک زدن به روش صحیح و با خمیر دندان مناسب است.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=1903

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.