• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
12

آخرین جزئیات ابتلا و مرگ‌و میر ناشی‌از کرونا | آیا محدودیت های کرونایی دوباره اعمال می‌شود

  • کد خبر : 21699
  • 08 جولای 2020 - 9:43

آمار رسمی ابتلا و مرگ‌و میر ناشی‌از کرونا به‌طور مداوم صعودی بوده و طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت، تا ۱۷ تیرماه، تعداد ۲۴۵ هزار و ۶۸۸ ایرانی به کووید ۱۹ مبتلا و درمجموع ۱۱ هزار و ۹۳۱ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

ابتلا و مرگ‌و میر ناشی‌از کرونا

پس از گذشت ۵ماه از ورود ویروس کرونای جدید به ایران، به‌نظر می‌رسد نرخ درگیری آن هنوز آرام نشده است؛ درواقع مطابق آمارهای رسمی وزارت بهداشت، از خردادماه حتی شرایط بغرنج‌تری را نسبت به اسفندماه سال پیش تجربه می‌کنیم.

آمار رسمی ابتلا و مرگ‌و میر ناشی‌از کرونا به‌طور مداوم صعودی بوده و طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت، تا ۱۷ تیرماه، تعداد ۲۴۵ هزار و ۶۸۸ ایرانی به کووید ۱۹ مبتلا و درمجموع ۱۱ هزار و ۹۳۱ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

وضعیت قرمز در کشور باعث اعمال شدن محدودیت ها خواهد شد

بااینکه از ابتدای ورود بیماری کووید ۱۹ به ایران، برخی محدودیت‌ها به‌طور تدریجی اعمال شدند اما درنهایت، از انتهای فروردین‌ماه بازگشایی‌ها آغاز شد و در اوایل خرداد نیز نهایتا فعالیت اکثر جاها از سر گرفته شد. بازگشایی‌ها درحالی صورت گرفت که دولت از مهار موفقیت‌آمیز کرونا سخن می‌گفت؛ حال آنکه آمار ابتلای روزانه هنوز بالای ۲هزار نفر بود و برخی استان‌ها نیز در وضعیت قرمز به‌سر می‌بردند. باری، شاید همین ساده‌انگاری‌ها ازسوی مسئولین موجب اطمینان خاطر شهروندان شد و آمار مشارکت در رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به‌نقل از خود مقامات، از بالای ۸۰درصد به زیر ۲۰درصد رساند.

حال که معاون بهداشت و درمان اعلام کرده باوجود این شرایط چاره‌ای جز بازگشایی‌ها نیست، به‌نظر می‌رسد دیگر نباید انتظار اعمال محدودیت های کرونایی را داشته باشیم.

دولت از دیروز، ۱۵ تیرماه، استفاده از ماسک را در نقاط دارای تجمع و وسایل حمل و نقل عمومی اجباری کرده است. کارمندان و مسئولان ادارات و مراکزی که بدون ماسک در محل کار خود حاضر شوند به منزل برگردانده خواهند شد و آن روز غیبت برایشان رد می‌شود.

ظرفیت بیمارستان‌های اختصاص‌یافته به بیماران کرونا تکمیل شده است

با رعایت‌نشدن فاصله‌گذاری اجتماعی و بالارفتن آمار ابتلا به کرونا، اکنون ظرفیت اختصاص‌یافته به بیماران کووید ۱۹ نیز درحال تکمیل است. ایرج حریرچی با حضور در بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما گفته، اکنون تعداد بستری‌ها از تعداد مرخصی‌ها بیشتر شده است.

از هفته‌ی چهارم فروردین، تعداد ترخیص‌ها در تهران و بیشتر شهرهایی که اوج بیماری داشته‌اند، از تعداد بستری‌ها بیشتر بود؛ اما اکنون فرصت نمی‌کنیم بستری‌های قبلی را مرخص کنیم.

حریرچی اضافه‌کرد که بیش از ۱۵ هزار و ۸۴ نفر از کادر درمانی نیز تنها در بیمارستان‌های دولتی علائم بیماری کووید ۱۹ را نشان داده‌اند.

فرشاد علامه می‌گوید، اگر پیشگیری ازطریق فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت نکات بهداشتی انجام نشود، بعد از ابتلا قطعا بیمارانی نیازمند بستری هستند و با نبود تخت بیمارستانی، برخی از آن‌ها دچار مرگ‌و میر می‌شوند.

او اضافه کرد: «سیستم درمانی کشور یک ظرفیتی دارد. در دانشگاه علوم پزشکی تهران ۴۰۰۰ تخت بستری در حوزه‌ی بیمارستان‌های دانشگاهی‌مان داریم که نزدیک به ۵۰۰ تخت برای بیماران مبتلا به کرونا است. از ۴۸۵ بیمار مبتلا به کرونا که در این بیمارستان‌ها بستری هستند، ۱۷۷ ببمار در بخش‌های ویژه هستند. همچنین ۹۴ بیمار در بیمارستان‌های غیردانشگاهی تحت نظارت ما بستری هستند.»

علامه می‌گوید اگر روند ابتلا به کرونا به همین صورت ادامه یابد، باید از تخت‌های دیگرمان کم کنیم و آن‌ها را به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص دهیم اما این انعطاف هم تا جایی وجود دارد.

علامه خاطرنشان می‌کند که از ۱۷ تا ۲۲ اسفندماه اوج بستری بیماران کرونا اتفاق افتاده و اگر مجددا به این آمار برسیم که احتمال رخ‌دادن آن اصلا عجیب نیست، دیگر تاب‌آوری سیستم درمان وجود نخواهد داشت. باید درنظر داشت که تخت بیمارستانی بدون وجود متخصص کمکی به بیماران نمی‌کند و با افزایش‌یافتن آمار ابتلا با همین سیر صعودی درکنار فرسودگی کادر درمان، انتظار فرا رسیدن چنین روزهای دور نیست.

میانگین سن ابتلا و مرگ‌و میر ناشی‌از کرونا کاهش یافته است

معاون درمان وزارت بهداشت می‌گوید، سیاست کلی وزارت بهداشت، کاهش مرگ‌و میر ناشی‌از کرونا است و اگر اکنون نتوانیم این ویروس را کنترل کنیم، قطعاً در فصول سرد سال با بحران‌های جدی‌تر مواجه خواهیم شد.

علائم بیماری نیز مرتب درحال تغییر است. به‌طور مثال در ماه‌های اولیه، کرونا اکثرا افراد بالای ۶۵ سال را درگیر می‌کرد اما حالا شاهد هستیم که آمار ابتلا و مرگ‌و میر ناشی‌از کرونا نیز در میان افراد جوان افزایش یافته است.

فرهاد ابول‌نژادیان، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز می‌گوید، طبق تحلیل وضعیت مرگ‌و میر بیماران مبتلا به کرونا در خوزستان، ۴/۷ درصد مواردی که به ما مراجعه می‌کردند، در کمتر از دو ساعت بعد از ورود به بیمارستان‌ها فوت کرده و حدود ۱۱ درصد نیز در ۲۴ ساعت نخست مراجعه به بیمارستان جان می‌باختند. ابول‌نژادیان می‌گوید ۲۳ درصد بیماران در ۴۸ ساعت نخست و ۴۷ درصد از بیماران در چهار روز نخست فوت می‌کردند؛ بنابراین بیماران بدحال دیر به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند.

فقط برای افراد علامت‌دار تست کرونا انجام می‌شود

اما با روند صعودی ابتلا به کرونا، گروه‌های هدف غربالگری آزمایشگاهی کووید ۱۹ نیز کاهش یافته‌اند. حسین عرفانی، رئیس اداره‌ی مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌گوید، برای ساماندهی آزمایش‌ها و لحاظ ظرفیت آزمایشگاه‌ها، اکنون اخذ تست از موارد بدون علامت با سابقه‌ی تماس کنار گذاشته شده و فقط از افراد علامت‌دار تست گرفته می‌شود.

درنتیجه، تست سرپایی در غربالگری آزمایشگاهی شامل افراد بالای ۶۰ سال یا دارای بیماری زمینه‌ای یا بیماری ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود. پیش‌تر افرادی که به‌مدت ۱۴روز در تماس نزدیک با این بیماران بودند نیز تست می‌شدند. البته در آن زمان نیز به افراد دارای علامت زیر ۶۰ سال گفته می‌شد که بدون مراجعه به پزشک، خود را قرنطینه کنند و درصورت شدت‌یافتن بیماری، به مراکز خدمات جامع سلامت منتخب یا بیمارستان‌ها مراجعه کنند. تست سرپایی نیز تنها برای افراد در معرض خطر که به مراکز مراجعه می‌کردند انجام می‌شد و اگر نتیجه‌ی آزمایش مثبت می‌شد، از تمام افرادی که با وی تماس نزدیک داشتند، تست کرونا گرفته می‌شد.

بااین‌حال اکنون تست‌های سرولوژی به تعداد بالا انجام می‌شوند. تست‌های سرولوژی برای به‌دست‌آوردن برآوردی از تعداد بیماران انجام می‌شود و آن‌ها را با تست‌های پادتن یا تست آنتی‌بادی نیز می‌شناسند. مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری کرونا می‌گوید که از تست سرولوژی برای آگاهی از درصد ابتلای افراد یک منطقه به کرونا استفاده می‌شود و ما دریافته‌ایم که تاکنون ۱۸ میلیون ایرانی، یعنی حدود ۲۰ درصد جمعیت کشور به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند.

درحالی‌که برخی مسئولان اعلام می‌کنند که به‌خاطر افزایش امکانات تشخیصی و آزمایشگاهی، تشخیص بیماران بدون علامت و کم‌علامت افزایش یافته، این موضوع نمی‌تواند افزایش آمار ابتلا و مرگ‌و میر ناشی‌از کرونا را توجیه کند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=21699

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.