• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
17

آیا استفاده از ماسک پارچه ای برای مقابله با کرونا فایده‌ دارد؟

  • کد خبر : 21956
  • 13 جولای 2020 - 13:28

یافته‌های تازه متخصصان درباره‌ی تاثیر ماسک پارچه‌ ای روی کرونا حاکی از آن است  ماسک‌های پارچه‌ای نمی‌توانند تمام محرک‌های ویروس را مسدود کنند، اما به هرحال بخشی از آنها را مسدود می‌کنند به ویژه اگر صحبت از شیوع ویروس کرونا توسط یک فرد آلوده باشد.

تاثیر ماسک پارچه‌ ای روی کرونا

از زمانی که ویروس مزاحم کرونا پایش را در زندگی همه مردم جهان گذاشته است و جان خیلی از هم‌ نوعان و هموطنان ما را گرفته است مرتب توصیه می‌شود که دست‌ها را بشوئید و ماسک بزنید. خیلی از هموطنان ما به جای استفاده از ماسک طبی از ماسک پارچه ای استفاده می‌کنند. اما آیا ماسک پارچه ای تاثیر همان ماسک طبی و پزشکی را دارد؟ آیا ماسک پارچه ای برای مقابله با ویروس کرونا مناسب است؟ تاثیر ماسک پارچه‌ ای روی کرونا چقدر است؟

زمانی که مردم از آمدن میهمان ناخوانده‌ای به نام ویروس کرونا مطلع شدند به دلایل زیادی از جمله احتکار کردن ماسک‌های پزشکی و طبی توسط برخی افراد سودجو با کمبود ماسک مواجه شدند. به گونه‌ای که هر داروخانه‌ای را می‌گشتند، نمی‌توانستند ماسکی پیدا کنند. حالا هم که چند وقتی از جا خوش کردن این ویروس گذشته است و داروخانه‌ها ماسک کافی برای فروش دارند با قیمت بالایی ماسک ها را می‌فروشند. از طرفی هر یک از ماسک‌های طبی و پزشکی پس از ۴ الی ۵ ساعت باید تعویض گردند.

همه این مسائل باعث شده است که برخی افراد به فکر درست کردن و فروختن ماسک پارچه ای بیافتند. مردم زیادی هم طرفدار ماسک پارچه ای هستند و از این نوع ماسک‌ها استفاده می‌کنند. اما تاثیر ماسک پارچه‌ ای روی کرونا چقدر است؟ آیا ماسک پارچه ای گزینه خوبی برای مقابله با ویروس کرونا است؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

بررسی میزان تاثیر ماسک پارچه‌ ای روی کرونا در آزمایشگاه دانشگاه کمبریج

اگر یادتان باشد سال ۲۰۰۹ بود که ویروسی به نام آنفولانزای H1N1 شیوع پیدا کرده بود. آن زمان دانشجویان دانشگاه کمبریج پیش‌بینی کرده بودند که با همه‌گیر شدن این ویروس با کمبود ماسک پزشکی و طبی مواجه خواهند شد. به همین دلیل شروع کردند به آزمایش ماسک‌های پارچه ای و بررسی میزان تاثیر ماسک پارچه ‌ای در کرونا . در آزمایشی که دانشجویان دانشگاه کمبریج در آزمایشگاه این دانشگاه انجام دادند از مردم خواستند که برای خودشان با چرخ خیاطی و نخ ماسک پارچه ای درست کنند. سپس آن‌ها را در حالی که ماسک بر روی دهان داشتند در معرض نوعی باکتری ۱ میکرونی قرار دادند تا قدرت ماسک پارچه ای را در عبور باکتری از آن محاسبه کنند. در نتیجه آزمایش مشخص شد که ماسک‌های پارچه ای در برابر ماسک‌های طبی کمتر از عبور ذرات جلوگیری می‌کنند. اما می‌توانند از عبور ۶۹ درصد از ذرات میکرونی پرتاب شده جلوگیری کنند.

محققان دانشگاه کمبریج عبور ذرات ۲ میکرونی از ماسک پارچه ای را نیز مورد بررسی قرار دادند. در جواب این آزمایش هم مشخص شد که قدرت ماسک طبی و پزشکی در برابر ذرات ۲ میکرونی نیز در برابر قدرت ماسک پارچه ای بیشتر است و ماسک پارچه ای تنها می‌تواند جلوی عبور ۵۱ درصد از ذرات ۲ میکرونی را بگیرد. بنابراین نتیجه می‌گیریم که تاثیر ماسک پارچه‌ ای روی کرونا به اندازه ماسک طبی نیست و بهتر است که برای مقابله صد در صدی با ویروس کرونا از ماسک‌های طبی استفاده کنیم.

بررسی میزان تاثیر ماسک پارچه‌ ای روی کرونا توسط محققان هلندی

جنس پارچه ماسکی که محققان دانشگاه کمبریج در آزمایشگاه این دانشگاه جهت میزان تاثیر ماسک پارچه‌ ای روی کرونا مورد بررسی قرار دادند از نخ بود. به همین دلیل محققان هلندی طی یک آزمایش دیگر میزان تاثیر ماسک پارچه ‌ای در کرونا که از جنس حوله باشد را بررسی کردند. محققان هلندی نیز همان آزمایش محققان دانشگاه کمبریج را تکرار کردند منتهی با ماسک پارچه‌ای از جنس حوله نه نخ. در نتیجه این آزمایش ثابت شد که ماسک پارچه‌ای از جنس حوله هم به اندازه ماسک طبی و پزشکی در برابر ویروس کرونا مقاوم نیست و تنها تا ۶۰ درصد می‌تواند از ورود ذرات ۲ میکرونی جلوگیری کند.

آیا گذشت زمان روی کارایی ماسک پارچه‌ای تاثیرگذار خواهد بود؟

یکی دیگر از آزمایشاتی که محققان در زمینه تاثیر ماسک پارچه‌ ای روی کرونا انجام دادند بررسی میزان کارایی ماسک پارچه‌ای در گذشت زمان بود. به گونه‌ای که محققان از شرکت‌کنندگان در آزمایش خواستند که به مدت ۳ ساعت از ماسک پارچه‌ای استفاده کنند. در واقع هدف محققان این بود که تاثیر رطوبتی که از دهان خارج می‌شود را بر روی ماسک پارچه‌ای بررسی کنند و ببینند که رطوبت دهان موجب افت کارایی ماسک پارچه‌ای در گذشت زمان می‌شود یا خیر؟ در نتیجه این تحقیقات ثابت شد که گذشت زمان موجب افت کیفیت و کارایی ماسک پارچه‌ای نمی‌شود اما در کل این ماسک نسبت به ماسک طبی قدرت کمتری در مقابل ویروس کرونا دارد.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=21956

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.