• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
7

بیماری نسل جدید ؛ سندروم بینایی کامپیوتر

  • کد خبر : 22293
  • 21 جولای 2020 - 10:31

این روزها همه ما به نوعی در دنیای اینترنت و شبکه‌های مجازی با لپ تاپ و کامپیوتر می‌چرخیم. اما آیا می‌دانستید که نگاه کردن به مانیتور کامپیوتر در ساعات طولانی می‌تواند باعث به وجود آمدن بیماری به نام سندروم بینایی کامپیوتر شود؟ اما سندروم بینایی کامپیوتر چیست و چطور باید با آن مقابله کرد؟

سندروم بینایی کامپیوتر

اکثر مردم به ویژه کارمندان بیشتر ساعات روز را با نگاه کردن به مانیتور لپ تاپ و کامپیوتر می‌گذرانند که فشار قابل توجهی به چشم‌ها وارد می‌کند و موجب می‌شود که در طولانی مدت افراد دچار عارضه‌ای به نام سندروم بینایی کامپیوتر شوند. توجه داشته باشید که این بیماری اگر نادیده گرفته شود می‌تواند پیامدهای جدی و خطرناکی داشته باشد. به همین دلیل تصمیم داریم در ادامه این مطلب ضمن آشنایی شما با این سندروم، روش‌هایی را به شما آموزش دهیم که به این عارضه چشمی دچار نشوید و بتوانید با آن مقابله کنید.

سندروم بینایی کامپیوتر چیست؟

سندروم بینایی کامپیوتر به گستره‌ای از ناراحتی‌ها و عارضه‌های بینایی اشاره دارد که به دلیل نگاه کردن طولانی مدت به مانیتور کامپیوتر در کاربران به وجود می‌آید. بنابراین این سندروم یک عارضه خاص نیست. جالب است بدانید که بر اساس نتایج تحقیقاتی که بر روی کاربران کامپیوتر صورت گرفته است حدود ۵۰ تا ۹۰ درصد آن‌ها دارای علائم و نشانه‌های این سندروم هستند. البته لازم است اشاره کنیم که تنها افراد بالغ نیستند که درگیر چنین سندرومی می‌شوند بلکه کودکان و نوجوانانی که بیش از اندازه به صفحه نمایش موبایل، تبلت و کامپیوتر نگاه می‌کنند نیز دچار چنین عارضه چشمی می‌شوند.

تاثیر بدی که نمایشگر کامپیوتر بر روی چشمان ما می‌گذارد

سندروم بینایی کامپیوتر به این دلیل اتفاق می‌افتد که چشم‌ها در ساعات طولانی به صورت مداوم در یک مسیر یکسان حرکت می‌کنند. هر چقدر حرکت چشم‌ها در یک مسیر مدام طولانی‌تر باشد امکان ابتلا به این سندروم نیز بیشتر خواهد بود. در واقع زمانی که به صفحه نمایش کامپیوتر نگاه می‌کنید چشمان شما مجبورند بارها و بارها بر روی نمایشگر کامپیوتر متمرکز شوند و متناسب با تصاویر متعددی که مشاهده می‌کنید دائم در حال تغییر کردن و حرکت کردن باشند. به گونه‌ای که تمرکز چشم‌ها یک لحظه روی تصویر به خصوصی است و لحظه‌ای دیگر بر روی تصویری دیگر.

همین مسئله موجب می‌شود که تصاویر متعددی به کمک چشم‌ها به مغز ارسال شوند که فشار زیادی را به چشم‌ها وارد می‌کند. علاوه‌بر این نور صفحه نمایش کامپیوتر دارای نوعی درخشش دارد که همین مسئله هم فشار زیادی را به چشم‌ها وارد می‌کند. از طرفی ثابت شده است که وقتی به نمایشگر کامپیوتر نگاه می‌کنیم کمتر پلک می‌زنیم که این مسئله موجب خشکی چشم و تاری دید می‌شود.

متاسفانه اگر به عارضه چشمی دیگری مبتلا باشید و از کاربران سرسخت کامپیوتر هم باشید احتمال اینکه به سندروم بینایی کامپیوتر مبتلا شوید بیشتر می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که اگر عینکی هستید حتماً در حین نگاه کردن به مانیتور کامپیوتر از عینک خود استفاده کنید. چرا که اگر از عینک خود استفاده نکنید هر چقدر که سنتان بالاتر برود کار با کامپیوتر برایتان سخت‌تر می‌شود و حتی به مرور زمان چشمان شما نمی‌توانند بر روی اشیا دور و نزدیک متمرکز شوند که اصطلاحاً به این عارضه، پیر چشمی می‌گویند.

علائمی که نشان می‌دهند به سندروم بینایی کامپیوتر مبتلا شده‌اید

  • تاری دید
  • دوبینی
  • قرمز شدن چشم
  • خشکی چشم
  • التهاب چشم
  • سوزش چشم
  • سردرد
  • گردن درد

راه‌های مقابله با سندروم بینایی کامپیوتر

با ایجاد چند تغییر کوچک در محیط کارتان و رعایت یک سری نکات می‌توانید با سندروم بینایی کامپیوتر مقابله کنید. در ادامه شما را با راه‌های مقابله با این سندروم بینایی آشنا خواهیم کرد.

  • از هر آنچه که نور را منعکس می‌کند دور شوید

ممکن است در محیط کار شما پنجره‌ای در اطرافتان باشد که نور را منعکس کند یا اینکه تابش خیر کننده‌ای داشته باشد. در این حالت بهتر است پرده‌ها را بکشید یا اینکه میز کارتان را جابجا کنید. در ضمن اگر چراغ‌های سقفی بیش از حد نورانی هستند بهتر است چراغ‌های کم نورتری نصب کنید.

  • موقعیت نمایشگر کامپیوتر را تنظیم کنید

بهترین موقعیت برای نمایشگر کامپیوتر آنجایی است که پایین‌‌تر از زاویه دید چشمان شما باشد و علاوه‌بر این بین ۵۰ تا ۷۰ سانتی متر از صورت شما فاصله داشته باشد. اینگونه مجبور نیستید برای دیدن اطلاعات در نمایشگر گردنتان را بکشید.

  • به چشمانتان استراحت بدهید

یکی دیگر از راه‌های مقابله با سندروم بینایی کامپیوتر این است که هر از گاهی به چشمانتان استراحت بدهید. برای این کار می‌توانید از قانون ۲۰ – ۲۰ – ۲۰   استفاده کنید. این قانون می‌گوید که شما باید هر ۲۰ دقیقه یک بار به مدت ۲۰ ثانیه به شیئی که در فاصله ۲۰ فوتی یعنی ۶ متری شما قرار دارد نگاه کنید. از طرفی حواستان بیشتر باشد که هنگام نگاه کردن به صفحه نمایش کامپیوتر بیشتر پلک بزنید تا دچار خشکی چشم نشوید.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=22293

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.