• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
17

همه چیز در مورد شیردهی در دوران کرونا

  • کد خبر : 23270
  • 13 آگوست 2020 - 9:12

شیر مادر بهترین منبع تغذیه برای اکثر نوزادان است. در دوران همه‌گیری کرونا ، از مادرانی که کودک شیرخوار دارند می‌خواهیم اقدامات احتیاطی اساسی زیر را هنگام شیردهی برای حفظ ایمنی دنبال کنند.

شیردهی در دوران کرونا

این روزها همه ما نگران هستیم. نگران اینکه به ویروس کرونا مبتلا نشویم و اطرافیان خود به خصوص پدر و مادرمان را نیز گرفتار این ویروس خطرناک نکنیم. اما بیشتر از همه خانم‌هایی که تازه زایمان کرده‌اند و کودک شیرخوار دارند، نگران مبتلا نشدن خود و فرزندشان به این ویروس هستند. مطمئناً می‌دانید که نگرانی و استرس، سیستم ایمنی بدن شما را در برابر ویروس کرونا ضعیف می‌کند.

بنابراین بهتر است بجای نگرانی، تمامی نکات لازم درمورد پشت سر گذاشتن دوران شیردهی در مدت کرونا را بدانید و رعایت کنید. به همین دلیل تصمیم داریم شما را با همه چیز در مورد شیردهی در دوران کرونا آشنا کنیم. پس ادامه این مطلب را از دست ندهید.

آیا کرونا از طریق شیر مادر به بدن کودک منتقل می‌شود؟

پرتکرارترین سوالی که این روزها از زبان خانم‌های تازه زایمان کرده شنیده می‌شود، این است که اگر مادر به ویروس کرونا مبتلا شود، امکان دارد که این ویروس از طریق شیر مادر به بدن کودک انتقال پیدا کند و کودک را نیز مبتلا کند؟ تحقیقات صورت گرفته در این زمینه خیلی محدود است به گونه‌ای که تاکنون تنها در شیر دو مادر در کشور چین کرونا یافت شده است اما از آن‌جایی که دو مورد، تعداد مناسبی برای نتیجه‌گیری نیست، نمی‌توان به طور قطعی اعلام کرد که چنین مسئله‌ای وجود دارد. از طرفی دو خانومی که در شیر آن‌ها ویروس کرونا پیدا شده است، نوزادان کاملاً سالمی به دنیا آوردند که عفونت کرونایی نداشته‌اند. به همین دلیل برای جلوگیری از مبتلا شدن نوزادان به این ویروس، مادران تا زمان بهبودی کامل از نوزادان خود جدا شدند.

علاوه‌بر تمامی این‌ها تحقیقاتی که تا به امروز بر روی ویروس کرونا صورت گرفته است، نشان می‌دهد که ارتباط نزدیکی بین ویروس سارس و ویروس کرونا وجود دارد. از آن جایی که ویروس سارس در شیر مادر وجود ندارد، ویروس کرونا نیز در شیر مادر وجود ندارد. البته این مورد نیاز به تحقیقات و مطالعات بیشتر است.

نکاتی که باید در مدت شیردهی در دوران کرونا رعایت کنید

با وجود اینکه امکان انتقال ویروس کرونا از طریق شیر مادر به کودک وجود ندارد اما در صورتی که مادر، ناقل ویروس کرونا باشد با عطسه کردن، سرفه کردن و حتی صحبت کردن، می‌تواند ویروس کرونا را به کودک خود انتقال دهد. با این وجود بهتر است نکاتی که در ادامه این مطلب گوشزد کرده‌ایم را در مدت شیردهی در دوران کرونا با دقت رعایت کنید.

دست‌هایتان را به دقت بشویید

باید قبل از هر بار تماس با کودک به ویژه زمانی که قرار است به آن شیر دهید، با دقت دست‌هایتان را بشویید. حتی قبل از دست زدن به هر یک از وسایل کودک مانند شیشه شیر آن باید دست‌هایتان را بشویید.

ماسک بزنید

علاوه‌بر شستن مرتب دست‌ها، یکی دیگر از نکاتی که باید در مدت شیردهی در دوران کرونا آن را جدی بگیرید، زدن ماسک است. باید هنگامی که می‌خواهید به کودک خود شیر بدهید حتماً از ماسک استفاده کنید. حتی زمانی که می‌خواهید به کودک خود نزدیک شوید یا با آن صحبت کنید و بازی کنید باید ماسک بزنید. اینگونه اگر ناقل ویروس کرونا باشید، می‌توانید از انتقال این ویروس به کودک خود خودداری کنید.

همه سطوح را ضدعفونی کنید

هر چیزی که لمس می‌کنید را با استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده تمیز کنید. حتی وسایل کودک که با آن‌ها سروکار دارید مانند: شیشه شیر کودک و … را پس از هر بار تماس دستتان با آن‌ها ضدعفونی کنید. علاوه‌بر این تمامی سطوحی که امکان دارد کودک شما آن‌ها را لمس کند، به صورت کامل تمیز کنید چراکه این ویروس بر روی بعضی از سطوح تا ۴۸ ساعت و بر روی برخی دیگر از سطوح تا ۷۲ ساعت باقی می‌ماند.

شیرتان را بدوشید

و اما آخرین نکته‌ای که باید در مدت شیردهی در دوران کرونا، رعایت کنید این است که اگر یکی از علائم کرونا را دارید، به جای اینکه خودتان به کودکتان شیر بدهید، ابتدا دست‌هایتان را به صورت کامل بشویید و وسایل شیردوش را نیز با آب داغ بشویید و ضدعفونی کنید. سپس شیرتان را بدوشید و از فرد دیگری بخواهید که آن را به کودکتان بدهد. حتی می‌توانید به کودک خود در این مدت شیر خشک بدهید.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=23270

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.