• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
15

تاثیر کتاب بر سلامت روان و حال روحی افراد | آیا کتاب خواندن باعث شادی ما می‌شود؟

  • کد خبر : 25930
  • 18 اکتبر 2020 - 11:11

همیشه گفته‌اند کتاب دوست خوب انسان است. این جمله بار دیگر با تحقیقات جدیدی که در انگلستان بر حالات روحی افراد انجام شده، معنی پیدا کرده است. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد تاثیر کتاب بر سلامت روان خیلی زیاد است و آن‌هایی که کتاب می‌خوانند، زندگی شادتری دارند.

تاثیر کتاب بر سلامت روان

نتایج تحقیقات انجام شده روی تاثیر کتاب بر سلامت روان

به تازگی تحقیقات جالبی در انگلستان روی حالات روحی افرادی که کتاب می‌خوانند، انجام شده است و نتایج باورنکردنی داشته است. نتایج این تحقیقات نشان داده است تاثیر کتاب بر سلامت روان شگفت‌انگیز است. به گونه‌ای که آن دسته از افرادی که کتابخوانی را به شکل یک عادت برای خودشان تبدیل کرده‌اند، احساس بهتری درباره زندگی خود دارند. با این وجود می‌توان گفت که خواندن کتاب فراتر از یک سرگرمی لذت‌بخش است. جالب است بدانید براساس تحقیقات انجام شده، مطالعه کتاب در گرفتن تصمیم‌های مهم و تاثیرگذار به ما کمک می‌کنند. چراکه ۲۷ درصد از شرکت‌کنندگانی که در تحقیقات حضور داشته‌اند، گفته‌اند که برای گرفتن تصمیم‌هایی مثل تغییر شغل یا پایان دادن به یک رابطه عاطفی نامناسب، کتابی خاص الهام‌بخش آن‌ها بوده است.

۳۶ درصد از شرکت‌کنندگان نیز گفته‌اند که کتاب محرک آن‌ها برای سفر کردن است. ۱۹ درصد هم معتقد بوده‌اند که با الهام گرفتن از کتاب یک سرگرمی جدید شروع کرده‌اند. اما ۳۸ درصد شرکت‌کنندگان اذعان داشته‌اند که مطالعه کتاب موجب کاهش استرس آن‌ها شده است. ۲۵ درصد آن‌ها نیز معتقد بوده‌اند که کتاب باعث شده است آن‌ها به سلامت عمومی خود بیشتر از قبل اهمیت بدهند. از همه مهم‌تر اینکه ۳۵ درصد از شرکت‌کنندگان تاکید کرده‌اند که دوست دارند زمان بیشتری را به مطالعه کتاب اختصاص بدهند اما متاسفانه گوشی هوشمند و تلویزیون مانع آن‌ها می‌شوند. بی‌دلیل نیست که گفته شده کتاب و کتاب‌خوانی در معرض فراموشی است به خصوص در کشور ما.

آثار مثبتی که کتابخوانی به همراه دارد

جدا از تاثیر کتاب بر سلامت روان، کتابخوانی در بهبود روابط انسانی نیز نقش دارد. در سال‌های اخیر پژوهش‌های متعددی بر روی آثار مثبت کتابخوانی انجام شده است. یکی از این پژوهش‌ها در سال ۲۰۱۱ بود که نشان می‌داد، هنگام کتاب خواندن بخشی از مغز تحریک می‌شود. یا به زبان ساده‌تر خواندن داستان درباره احساسات افراد مختلف، همان بخشی از مغز را درگیر می‌کند که در عمل و در دنیای واقعی با تجربه همان احساسات تحریک می‌شود. پژوهش‌های دیگری که در همین زمینه در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ انجام شدند، نشان دادند افرادی که کتاب‌های داستانی زیادی می‌خوانند، بهتر می‌توانند با دیگران همدلی کنند. علاوه‌بر تمامی این‌ها کتابخوانی به افراد برای گذر از بحران‌های زندگی کمک می‌کند.

کتاب‌درمانی از یونان باستان تاکنون

کتاب درمانی و تاثیر کتاب بر سلامت روان انسان از یونان باستان آمده است. جالب است بدانید که در یونان باستان کتابخانه را مکانی برای درمان روح می‌دانستند. علاوه‌بر این پس از جنگ جهانی اول برای سربازهایی که ترس و اضطراب جنگ هنوز در وجود آن‌ها مانده بود و خاطرات جنگ عذابشان می‌داد، کتاب تجویز می‌شد. همین روند پیش رفت تا اینکه در گذر زمان کتاب‌درمانی در بیمارستان‌ها، کلاس‌های ادبیات در زندان‌ها و کتابخوانی گروهی سالمندان که دچار فراموشی شده‌اند خودش را نشان داد. در سال‌های اخیر هم روان‌شناس‌ها، مددکاران اجتماعی، خدمات‌دهندگان به سالمندان و پزشکان از کتاب‌درمانی استفاده می‌کنند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=25930

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.