• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
12

نحوه استفاده از ماسک در روزهای بارانی | حداکثر زمان استفاده از ماسک

  • کد خبر : 27062
  • 12 نوامبر 2020 - 9:57

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره نحوه استفاده از ماسک در روزهای بارانی توضیحاتی ارائه داده است.

استفاده از ماسک در روزهای بارانی

علیرضا فاطمی، متخصص بیماری عفونی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در خصوص شیوع ویروس کرونا در فصل سرما اظهار کرد: ویروس‌های تنفسی در هوای سرد و آلوده، ماندگاری بیشتری در محیط پیدا می‌کنند، به همین خاطر احتمال سرایت بیماری‌های تنفسی در این فصل، بیش از پیش احساس می‌شود.

دکتر فاطمی تاکید کرد: طبق بررسی‌ها؛ ویروس کرونا در کنار سرما می‌تواند افراد بیشتری را به این بیماری مبتلا کند، به همین دلیل به همه افراد توصیه می‌شود که بهداشت فردی را بیش از گذشته رعایت کنند.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه بهتر است شهروندان در چنین شرایطی حتی‌الامکان از منزل خارج نشوند و به محض خروج از منزل از ماسک ۳ لایه استاندارد استفاده کنند.

فاطمی توصیه کرد: علاوه بر ماسک، استفاده از دستکش در وسائل نقلیه عمومی مانند مترو و اتوبوس‌ ضروری است اما توجه داشته باشید در حین استفاده از دستکش، شست و شوی مکرر دست‌ها با آب و صابون فراموش نشود.

نحوه استفاده از ماسک در روزهای بارانی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اهمیت استفاده از ماسک در جلوگیری از انتقال کرونا، درباره استفاده از ماسک‌های خیس با شروع بارندگی‌ها هشدار داد.

دکتر علیرضا فاطمی درباره نحوه استفاده از ماسک در هوای سرد و نمناک بیان کرد: صرف نظر از علت مرطوب شدن ماسک هر علتی که باعث مرطوب شدن یا خیس شدن ماسک شود تاثیرگذاری ماسک را کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه استفاده درست و صحیح از ماسک به عنوان مهم‌ترین عامل بازدارنده از ابتلا به ویروس کرونا بسیار ضروری است، افزود: در زمانی که باران می‌بارد اگر از خیس شدن ماسک جلوگیری شود، می‌توان تا زمان استاندارد که حدود چهار ساعت است از ماسک استفاده کرد.

این متخصص عفونی بیان کرد: در روزهای بارانی در هنگام استفاده از ماسک، به محض اینکه صورتتان خیس شد، باید آن را خشک کنید و از ماسک جدید و خشک استفاده کنید.

عضو هیئت علمی دانشگاه یادآور شد: : در هر شرایطی در صورت مرطوب شدن ماسک حتی به دلیل صحبت کردن‌های متمادی باید ماسک را تعویض کنید.

استفاده از ماسک در روزهای بارانی

استفاده از شال گردن بجای ماسک!

دکتر علیرضا فاطمی با بیان اینکه استفاده از شال گردن به جای ماسک (در صورت اضطرار) در سرما منعی ندارد، گفت: شال گردن به دلیل بافت سنگینی که دارد می‌تواند به خوبی از انتقال و یا ورود ویروس پیشگیری کند، اما نکته اینجاست که اگر ماسک در دسترس نباشد می‌توان از شال گردن استفاده کرد؛ چراکه ماسک‌های استاندارد تاثیر بهتری برای پیشگیری از بیماری دارند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تشریح کرد: مشکل و چالش استفاده از شال گردن این است که اگر احیانا شال گردن به هر دلیلی در حین استفاده مرطوب و یا به ویروس آلوده شود، دور انداخته نمی‌شود و ممکن است فرد ویروس را حتی با خود به داخل منزل یا محیط کار هم ببرد در حالی که ماسک‌های یکبار مصرف به راحتی قابل تعویض هستند. باید شال گردن حتما بعد از استفاده و در اولین فرصت به دقت شست‌وشو شده تا ویروس یا آلودگی احتمالی از سطح آن پاک شود.

حداکثر زمان استفاده از ماسک

دکتر فاطمی درباره زمان اثرگذاری استفاده از ماسک‌های معمولی افزود: زمان استفاده از ماسک‌های سه لایه معمولی حداکثر سه تا چهار ساعت است. زمانی که ماسک مرطوب شود مدت استفاده از ماسک کوتاه‌تر نیز خواهد شد.

وی درباره ماسک‌های فیلتر دار یا N ۹۵ نیز گفت: این ماسک‌ها از ماسک‌های سه لایه ضخیم‌تر هستند و حداکثر زمان استفاده از این ماسک‌ها در صورتی که مرطوب نشده باشند، هشت ساعت است.

این متخصص عفونی افزود: هر نوع ماسکی چنانچه از صورت برداشته شود، مجداد نباید استفاده شود حتی اگر زمان استفاده از آن کمتر از یک ساعت باشد.

دکتر علیرضا فاطمی خاطرنشان کرد: استفاده از ماسک‌های استاندارد به میزان قابل توجهی می‌تواند از انتقال ویروس جلوگیری کند. اگر به کیفیت و استاندارد ماسک شک دارید می‌توانید برای تاثیرگذاری بهتر از دو ماسک به صورت همزمان استفاده کنید یا در غیر این صورت یک دستمال کاغذی داخل ماسک قرار دهید.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=27062

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.