• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
15

برای بازگشت حس بویایی از دست رفته چه کنیم؟

  • کد خبر : 27640
  • 25 نوامبر 2020 - 11:34

فقدان حس بویایی پس از بهبود بیماری کرونا تا چه مدت به طول می‌انجامد؟ آیا راهکاری برای تسریع روند بازگشت حس بویایی از دست رفته بیماران کرونایی وجود دارد؟ این ها سوالاتی است که برخی از بیماران مبتلا به کرونا و خانواده های آنان نگران آن هستند. دکتر معصومه قادری به این سوالات پاسخ داده است، با ما همراه باشید.

بازگشت حس بویایی بیماران کرونایی

دکتر قادری گفت: در تمرین بویایی در فواصل چند دقیقه ای لازم است این افراد بویایی های مختلفی را چون بوی لیمو، قهوه و گل رز را که در این تمرین مؤثر خواهد بود، استفاده کنند.

این متخصص مغز و اعصاب تشریح کرد: در بیماری کووید ۱۹ که افراد از اختلال بویایی شکایت دارند، خوشبختانه باید بگوییم بعد از گذراندن دوران بیماری معمولاً در حس بویایی آنها بهبودی حاصل شده و در درصد کمی از موارد مشکل اختلال در حس بویایی از چند ماه تا چند سال طول می کشد.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است در برخی افراد نیز کووید ۱۹ اختلال را این گونه نشان دهد که افراد افزایش حس بویایی داشته و این افزایش حس بویایی باعث شود بوی تعفن احساس کنند و شکایت از بوی تعفن داشته باشند که با گذشت زمان این موارد از مشکلات بهبود یافته از کرونا نیز با گذشت زمان مرتفع خواهد شد.

دکتر معصومه قادری بیان کرد: در ادامه تظاهرات شایع نئولوژیک کووید ۱۹ اختلال بویایی در ۳۳ درصد موارد از بیماران دیده شده که این درصد میزان بالایی بوده و به این شکل است که با اختلال چشایی همراه است و با گذشت زمان مشکل حل شده و جای نگرانی ندارد.

بازگشت حس بویایی از دست رفته بیماران کرونایی

متخصص مغز و اعصاب دانشکده علوم پزشکی اسدآباد با اشاره به برخی از بیماری ها و دلایل اختلال بویایی افراد یادآور شد: به غیر از کووید ۱۹ سیگار کشیدن، افزایش سن، ابتلا به بیماری پارکینسون و آلزایمر، کمبود ویتامین دسته و گروه های A و B، کمبود زینک در بدن و ضربه مغزی و تومور مغزی نیز می تواند از دلایل و علل اختلالات بویایی باشد.

دکتر معصومه قادری اظهار کرد: افرادی که بعد از گذشت چند ماه از بیماری کووید ۱۹ خود هنوز حس بویایی شان بازنگشته است، استفاده از زینک، مکمل های ویتامین A و دسته گروه B و تمرین بویایی در فواصل چند دقیقه ای بهترین راهکار مؤثر خواهد بود.

وی افزود: یکی از تظاهرات شایع در ابتلا به عفونت های ویروسی درگیری عصب زوج یکم بدن بوده که زوج یکم بدن تنها جایی است که عصب در ارتباط با محیط قرار دارد.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=27640

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.