• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
22

آیا علائم کرونای انگلیسی شدیدتر از کرونای چینی است؟

  • کد خبر : 29504
  • 02 ژانویه 2021 - 16:20
علائم کرونای انگلیسی

طبق پژوهش‌های تازه، علائم نسخه­‌ی جدید و جهش یافته‌­ی ویروس کرونا که به کرونای انگلیسی مشهور شده است، شدیدتر از علائم کرونای معمولی نیست.

بعد از گذشت یک سال از همه‌­گیری ویروس کرونا، پیش از آغاز سال ۲۰۲۱ شاهد خبر کشف نوع جهش یافته­‌ی این ویروس توسط محققان انگلیسی بودیم که موج نگرانی تازه‌­ای به همراه داشت. این نوع جهش یافته ی ویروس کرونا برای نخستین بار در انگلیس و در ماه سپتامبر شناسایی شد، که تاکنون حداقل در هجده کشور شامل ژاپن، سوئد، آلمان، فرانسه و کانادا پخش شد. به گفته­‌ی محققان، آنچه حائز اهمیت است، قابلیت بالاتر ویروس جدید کرونا در انتقال یافتن است. تحقیقات تازه نشان می­‌دهد که در انگلستان، تعداد نفراتی که به ویروس کرونای جهش یافته مبتلا شده اند نسبت به مبتلایان کرونای معمولی رو به افزایش است. محققان می‌­گویند توانایی کرونای جدید در سرایتِ بیشتر، می‌تواند آمار مبتلایان به کووید ۱۹ را بیشتر کند.

کرونای انگلیسی علائم شدیدتری ندارد

خبر خوب آن­که؛ محققین آمریکا، انگلستان و نقاط دیگر دنیا تحقیقاتی ارائه دادند مبنی بر اینکه، کرونای جهش یافته علائم شدید­تر و بارزتری نسبت به کرونای معمولی ندارد.

پژوهش­‌های دانشمندان انگلیسی بر روی بیش از ۱۷۰۰ بیمار کرونایی نشان می­‌دهد که رابطه‌­ی معناداری بین ابتلا به ویروس جهش یافته­‌ی کرونا و افزایش آمار مرگ و میر و بستری بیماران کرونایی وجود ندارد. طبق این تحقیقات، از میان ۴۲ فرد کرونایی که در بیمارستان بستری شدند، ۲۶ نفر به کرونای جهش یافته و ۱۶ نفر به کرونای معمولی گرفتار شدند و از میان این ۴۲ نفر ۲۱ نفر جان باختند. که ۱۲ نفر از جان­باختگان مبتلا به کرونای معمولی و ۱۰ نفر دیگر مبتلا به نوع جدید تر ویروس بودند. این آمار بیان می­‌کند که تفاوتی میان شدت کشندگی در کرونای جهش یافته و معمولی دیده نمی‌­شود.

اظهارات دکتر روانشاد درباره ویروس کرونای جدید

دکتر روانشاد، عضو هیئت مدیره انجمن ویروس شناسی ایران، دلیل نامگذاری کرونای انگلیسی و کرونای چینی برای ویروس کرونا را منطقه­‌ی شناسایی ویروس دانست و افزود: ذات همه‌­ی ویروس­ها جهش و تغییرات است و ویروس کرونایی که اکنون در انگلیس شناسایی شده، جهش مهمی داشته که منجر به تغییر خصوصیات ظاهری ویروس شده است. البته باید در نظر داشت که این ویروس همان ویروس کروناست که ابتدا در ووهان چین شایع شده و به مرور دچار تغییر و جهش شده که با تغییرات تازه در انگلستان شناسایی شده است.

وی گفت: فعلا زود است که بخواهیم درباره­‌ی تفاوت های ساختاری و بیماری­‌زایی کرونای شناسایی شده در چین و نسخه­‌ی شناسایی شده­‌ی آن در انگلیس قضاوت کنیم اما مقالات و گزارشات نشان می­‌دهد که قدرت انتقال و سرایت کرونای انگلیسی بیشتر شده، ابتلا در افراد جوان و حتی کودکان افزایش یافته و می­­‌تواند برای آن­ها علائم و عوارض ایجاد کند.

کرونای جهش ­یافته در ایران

برخی متخصصین معتقدند که کرونای انگلیسی به ایران هم رسیده و برخی دیگر با این نظر مخالفند.

دکتر روانشاد می­‌گوید: شناسایی و بررسی وضعیت جهش (موتاسیون) در ویروس‌­ها در صورتی ممکن است که گسترش آلودگی با سویه­‌ی جدید به یک میزان مشخصی در جامعه برسد. بنابراین هنوز نمی­‌توان درباره­‌ی شیوع ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی در ایران با قطعیت نظر داد و این امر نیازمند تحقیقات دقیق تر آزمایشگاهی و توالی یابی ویروس است.

وی افزود: باید در نظر داشت که برخی صاحبنظران که وجود این ویروس جهش یافته را در ایران تأیید می‌­کنند، تنها براساس شواهد بالینی است، زیرا؛ الگوی تعداد مبتلایان بدحال در چند ماه اخیر به شدت افزایش داشته است.

از طرف دیگر دلیل اینکه برخی دیگر از متخصصین معتقدند، ویروس جهش یافته تاکنون در ایران شناسایی نشده است، این است که تحقیقات اندکی در این مورد انجام شده و اطلاعات موجود ناقص است.

دکتر روانشاد تکمیل می­‌کند: هنوز اظهار نظر در مورد ورود ویروس جهش یافته به ایران قدری زود است. همکاران ما در دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال بررسی و تحقیق بر روی این موضوع هستند که آیا جهش خطرناک ویروس کرونا که در انگلستان رخ داده است، در ایران هم وجود دارد یا خیر.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=29504

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.