• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
19

رابطه دیابت و کرونا | هشدار متخصصان به افراد دیابتی

  • کد خبر : 30453
  • 23 ژانویه 2021 - 17:17
رابطه دیابت و کرونا

مدت طولانی است که با کرونا درگیر هستیم و در این مدت براساس توصیه های پزشکان و متخصصان با بیماری های زمینه ای که سیستم ایمنی بدن را در برابر کرونا تضعیف می کنند، آشنا شدیم؛ که مهم ترین آن ها دیابت است. در ادامه بیشتر به بررسی رابطه دیابت و کرونا می پردازیم.

یکی از پیچیده ترین بیماری ها که هم غدد درون ریز  و هم قلب و عروق را درگیر خود می کند، دیابت است؛ که موجب می شود حساسیت بدن به انسولین کم شود. همانطور که می دانید انسولین هورمونی است که به بدن برای تجزیه قندها کمک می کند. کم شدن حساسیت بدن به انسولین یا بهتر است بگوییم مقاومت آن در برابر ساخته شدن این هورمون به قلب و عروق همچنین به کلیه ها فشار زیادی وارد کرده و به آن ها آسیب می زند. همین مسائل موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن و درنهایت کاهش مقاومت بدن در برابر کرونا می شود. در کل رابطه دیابت و کرونا ، میزان احتمال ابتلای افراد دیابتی به کرونا را نسبت به سایر افراد جامعه تشدید می کند. به همین دلیل تصمیم داریم در ادامه این مطلب توصیه های پزشکان به افراد دیابتی در این روزهای کرونایی را بررسی کنیم.

تجربه شدیدتر عوارض کرونا در افرادی که دیابت نوع ۲ دارند

براساس تحقیقاتی که تا به امروز بر روی بیماری های زمینه ای کرونا به ویژه دیابت صورت گرفته است، افرادی که دیابت دارند به دلیل سیستم ایمنی ضعیف، عوارض شدیدتری را نسبت به سایر افراد جامعه درصورت ابتلا به کرونا تجربه خواهند کرد؛ که این عوارض در افرادی که دیابت نوع ۲ دارند چندین برابر شدیدتر خواهد بود. همانطور که می دانید دیابت دو نوع دارد که به شکل دیابت نوع ۱ و دیابت نوع ۲ نام گذاری شده اند. حدود ۱۰ درصد از افرادی که دیابت دارند به نوع اول این بیماری مبتلا شده اند؛ در حالی که ۹۰ تا ۹۵ درصد از افرادی که دیابت دارند به نوع دوم این بیماری مبتلا شده اند.

رابطه دیابت و کرونا

در رابطه دیابت و کرونا، افراد دیابتی مبتلا به کرونا این عوارض را تجربه کنند

کتواسیدوز دیابتی

در کل همه افراد وقتی که بیمار می شوند و نمی توانند به اضطراب و استرس ناشی از بیماری غلبه کنند، دچار افزایش سطح قند خون خود می شوند. این داستان برای افراد دیابتی خیلی جدی تر است؛ چراکه بدن آن ها انسولین کافی برای مقابله با افزایش سطح قند خون آن ها را ندارد در این حالت می گویند که فرد دچار کتواسیدوز دیابتی شده است. اتفاق بدی که در این حالت میفتد این است که بدن چربی ‌ها را برای کسب انرژی تجزیه می‌کند و این مسئله موجب تجمع کتون در بدن می ‌شود. کتون‌ ها نیز خون را اسیدی کرده و به‌ سرعت سلامتی فرد دیابتی را به خطر می‌ اندازد. بنابراین فرد دیابتی باید سریعا تحت مراقبت پزشک قرار بگیرد چراکه رابطه دیابت و کرونا در این حالت به خطرناک ترین بخش خود می رسد.

سینه‌ پهلو یا همان ذات الریه

یکی دیگر از عوارضی که افراد در رابطه دیابت و کرونا تجربه می کنند، سینه پهلو یا همان ذات الریه است. درواقع زمانی بدن فرد دیابتی مبتلا به کرونا، دچار سینه پهلو می شود که کیسه ‌های هوایی که در ریه‌ های او وجود دارند بر اثر التهاب عفونت کنند. بر اساس گفته های پزشکان، افراد دیابتی که در معرض نوع شدیدتری از کرونا هستند، با سینه ‌پهلو مواجه می شوند. به همین دلیل پزشکان توصیه کرده اند که آن دسته از افرادی که به بیماری دیابت به ویژه دیابت نوع ۲ مبتلا هستند، سالانه واکسن آنفولانزا بزنند.

رابطه دیابت و کرونا

کاهش آب بدن

افرادی که مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند نسبت به افرادی که مبتلا به دیابت نوع ۱ یا سایر افراد، بیشتر در معرض کم ‌آبی قرار دارند. همانطور که اشاره کردیم بدن افراد دیابتی با تولید هورمون انسولین مبارزه می کند و همنی مسئله موجب می شود که در خون فرد دیابتی قند اضافه وجود داشته باشد. این بدین معنی است که کلیه ‌ها برای خلاص ‌شدن از قند اضافه باید بیشتر کار کنند. وقتی هم کلیه ‌ها زیاد کار کنند، ادرار بیشتر می‌ شود؛ پس دیابت به‌طور بالقوه بدن را با کم ‌آبی مواجه می ‌کند. اگر فردِ مبتلا به دیابت بر اثر کرونا تب کند، مایعات اضافه بدن خود را از دست می ‌دهد. این موضوع اوضاع را وخیم ‌تر می‌کند. در این صورت، ممکن است بیمار به تزریق مایعات نیاز پیدا کند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=30453

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.