• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
28

انتقال کرونا به وسیله مگس ها!

  • کد خبر : 34040
  • 28 آوریل 2021 - 16:02
مگس ها ناقل کرونا هستند

یک مطالعه جدید نشان داده است که مگس ها می‌توانند کرونا ویروس را تا ۲۴ ساعت پس از مواجهه با ویروس حمل کنند و ناقل این بیماری هستند.

مگس‌های خانگی به عنوان عوامل انتقال بیماری‌های باکتریایی، انگلی و ویروسی به انسان و حیوانات شناخته می‌شوند. با این حال، تاکنون نقش مگس خانگی در انتقال کرونا ویروس بررسی نشده است.

از این رو محققان به بررسی این موضوع پرداختند که آیا مگس می‌تواند کروناویروس را با خود حمل کند، ویروس را زنده حفظ کند و آن را به سطوح انتقال دهد.

مگس ها ناقل ویروس کرونا هستند

مطالعات جداگانه ای درباره این موضوع انجام شد. در اولین مطالعه، مگس‌های خانگی پس از قرار گرفتن در محیط یا شیر آلوده به کرونا ویروس از نظر آلودگی مورد آزمایش قرار گرفتند. در مطالعه دوم، نمونه‌های محیطی پس از تماس با مگس‌های آلوده به کرونا ویروس از نظر آلودگی مورد آزمایش قرار گرفتند.

نتیجه این تحقیقات حاکی از آن بود که تمام مگس‌های قرارگرفته در محیط یا شیر آلوده به کرونا ویروس تا ۴ ساعت و ۲۴ ساعت بعد از قرارگیری از لحاظ RNA ویروسی مثبت بودند. همچنین RNA ویروسی در نمونه‌های محیطی بعد از تماس مگس با سطوح شناسایی شد.

در مجموع تحت شرایط آزمایشگاهی، مگس‌های خانگی کرونا ویروس عفونی را تا ۲۴ ساعت پس از مواجهه به دست آورده و در اختیار داشتند. علاوه بر این، مگس‌های خانگی قادر به انتقال مکانیکی RNA ژنومی کرونا ویروس به محیط اطراف تا ۲۴ ساعت پس از مواجهه بودند.

پیشتر اعلام شده بود که حشرات، ناقل ویروس کرونا از فرد بیمار به سایر افراد باشند اما می‌توانند ویروس را از مکانی به مکان دیگر انتقال دهند.
حسین کیوانی، ویروس شناس و متخصص بیماری های عفونی قبلا اظهار کرده بود: هرچند حشرات مانند پشه و مگس ناقل بیماری کرونا از فردی به فرد دیگر نیستند، اما امکان جابه‌جایی مکانیکی ویروس به وسیله آنان وجود دارد، به این معنی که ویروس می تواند به پاها، بال و حتی دهان آنان بچسبد و به مکان دیگر جابجا شود.
لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=34040

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.