• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
11

واکنش عجیب و متفاوت بدن افراد مبتلا به سرطان نسبت به واکسن کووید-۱۹

  • کد خبر : 35914
  • 29 ژوئن 2021 - 13:54
واکنش افراد مبتلا به سرطان به واکسن کووید-۱۹

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود دریافته‌اند که واکنش بدن افراد مبتلا به سرطان در برابر واکسن کووید-۱۹ متفاوت است.

پژوهش‌ جدیدی که در مرکز پزشکی “مانت ساینای”(Mount Sinai) آمریکا انجام شده است، نشان می‌دهد که بیماران مبتلا به نوعی سرطان خون موسوم به “مالتیپل میلوما”(Multiple Myeloma)، واکنش‌های متغیری نسبت به واکسن‌های کووید-۱۹ دارند که این واکنش‌ها در برخی از موارد قابل تشخیص نیستند و به آزمایش پادتن و اقدامات احتیاطی پس از واکسیناسیون نیاز دارند.

این گروه پژوهشی دریافتند که بیماران مبتلا به مالتیپل میلوما، پس از دریافت واکسن‌های “فایزر” (Pfizer) یا “مدرنا” (Moderna)، واکنش‌های متغیری دارند که بعضا مطلوب نیستند. تقریبا ۱۶ درصد این بیماران پس از دریافت هر دو دوز واکسن، هیچ پادتن قابل تشخیصی نشان ندادند. این یافته‌ها ممکن است به سایر بیماران مبتلا به سرطان که تحت درمان هستند و بیماران مبتلا به نقص ایمنی مرتبط باشند.

“سمیر پارک”(Samir Parekh)، سرپرست این پژوهش گفت: این پژوهش، لزوم انجام دادن آزمایش‌های متداول خون را روی بیماران مبتلا به مالتیپل میلوما پس از واکسیناسیون نشان می‌دهد تا درک خطر و احتمال نیاز بیماران به ادامه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی امکان‌پذیر شود. همچنین این کار، به آزمایش‌های بالینی بسیاری نیاز دارد تا استفاده از روش‌های درمانی مانند “پادتن‌های مونوکلونال”(Monoclonal antibodies) برای کاهش خطر ابتلا به کووید-۱۹ و استفاده از واکسن‌های گوناگون مورد بررسی قرار بگیرد.

تاثیر واکسن کووید-۱۹ در پیشگیری از عفونت‌های شدید

واکسن‌های کووید-۱۹ در پیشگیری از عفونت‌های شدید یا مرگ موثر هستند اما بیماران مبتلا به مالتیپل میلوما، از نقص ایمنی رنج می‌برند و گزارش‌های ابتدایی نشان داد که واکسن‌ها در این افراد، واکنش کمتری را برمی‌انگیزند و یا با تاخیر همراه هستند. این نخستین پژوهشی است که گروه بزرگی از بیماران مبتلا به مالتیپل میلوما را پس از پایان یافتن تزریق هر دو دوز واکسن مورد بررسی قرار می‌دهد و واکنش آنها را با واکنش افراد سالم مقایسه می‌کند.

“آنیا ونبرگ”(Ania Wajnberg)، از پژوهشگران این پروژه گفت: از آنجا که بازگشایی کشورها آغاز شده، این موضوع مهم است که افراد مبتلا به اختلالات سیستم ایمنی از جمله ماتیپل میلوما، با پزشک خود مشورت کنند و واکنش‌های خود را نسبت به واکنش‌های کووید-۱۹ درک کنند.

رپژوهشگران در این پروژه، سطح پادتن ۳۲۰ بیمار را مورد بررسی قرار دادند. ۲۶۰ نفر از بیماران، دو دوز واکسن کووید-۱۹ را دریافت کردند و پژوهشگران دریافتند که آنها ۱۵/۸ درصد پادتن‌های غیرقابل شناسایی دارند. بیماران مبتلا که پیش از واکسیناسیون به کووید-۱۹ مبتلا بودند، واکنش‌های ایمنی نشان دادند که ۱۰ برابر بیش از افراد بدون کووید-۱۹ بود.

۱۰ نفر از بیماران مبتلا به مالتیپل میلوما که حداقل یک دوز از واکسن را دریافت کرده بودند، طی دوره بررسی به کووید-۱۹ مبتلا شدند. چهار نفر در بیمارستان بستری شدند و نشانه‌های شدید بیماری را داشتند و یکی از آنها از دنیا رفت.

پژوهشگران مانت ساینای، به بررسی واکنش بیماران نسبت به واکسن کووید-۱۹ ادامه می‌دهند و باور دارند افرادی که واکنش پادتن کم یا متوسط دارند، ممکن است محافظت را با سرعت بیشتری نسبت به افرادی که واکنش بالایی دارند، از دست بدهند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=35914

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.