• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
15

بدن این افراد می‌تواند به کارخانه‌های گونه‌های مختلف کرونا تبدیل شود

  • کد خبر : 36079
  • 06 جولای 2021 - 12:02
گونه‌های مختلف کرونا در افرادی که واکسن تزریق نکرده اند

به‌گفته کارشناسان بهداشت عمومی، افرادی که واکسن کووید ۱۹ را تزریق نکرده‌اند، نه‌تنها سلامتی خود را به‌خطر می‌اندازند؛ بلکه کارخانه‌های تولید گونه‌های مختلف کرونا هستند.

دکتر ویلیام شافنر، استاد بخش بیماری‌های عفونی در مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت، گفت افراد واکسینه‌نشده کارخانه‌های بالقوه گونه‌های ویروس کرونا هستند. هرچه تعداد افراد واکسینه‌نشده بیشتر باشد، فرصت تکثیر ویروس بیشتر می‌شود. گونه‌ها در بدن فردی تکامل پیدا می‌کنند که به ویروس کرونا آلوده است. وقتی این اتفاق بیفتد، ویروس جهش پیدا می‌کند و می‌تواند گونه‌ای ایجاد کند که خطرناک‌تر است.

ویروس‌ها ازجمله ویروس کرونای عامل کووید ۱۹ جهش پیدا می‌کنند و درحالی‌که برخی جهش‌ها ممکن است به ویروس آسیب برساند، برخی دیگر می‌تواند به آن کمک کند. برای مثال، جهش می‌تواند به ویروس کمک کند تا قدرت انتقال آن بیشتر شود. وقتی ویروس به فرد دیگری منتقل می‌شود، جهش تکثیر و گسترش پیدا می‌کند و اگر موفق باشد و گسترش آن ادامه پیدا کند، به یک گونه تبدیل می‌شود.

به‌گزارش سی‌ان‌ان، افراد واکسینه‌نشده فرصت ادامه تکثیر جهش را فراهم می‌کنند. اندرو پکوز، میکروب‌شناس و ایمنی‌شناس دانشکده بهداشت عمومی جانز هاپکینز گفت:

با رخ‌دادن جهش‌ها در ویروس آن‌هایی که می‌مانند، جهش‌هایی هستند که باعث می‌شوند ویروس راحت‌تر در میان مردم گسترش پیدا کند. هر زمان که ویروس تغییر می‌کند، بستر متفاوتی برای اضافه‌کردن جهش‌های بیشتر به‌دست می‌آورد. اکنون ویروس‌هایی داریم که به‌طور کارآمدتری منتشر می‌شوند.

گونه‌های مختلف کرونا که نگران کننده هستند

اساسا اگر ویروسی نتواند منتشر شود، نمی‌تواند جهش پیدا کند. درحال‌حاضر، گونه‌های مختلفی از ویروس کرونا قرار دارد که چهار نمونه از آن‌ها را سازمان جهانی بهداشت به‌عنوان گونه‌های نگران‌کننده ویروس کرونا اعلام کرده است. این چهار نمونه عبارت‌اند از: آلفا که اولین‌بار در بریتانیا شناسایی شد، بتا که اولین‌بار در آفریقای‌جنوبی مشاهده شد، گاما که در برزیل دیده شد و دلتا که اولین‌بار در هند کشف شد. این گونه‌ها خطرهایی ایجاد می‌کنند؛ زیرا مسری‌تر هستند و موجب بیماری شدیدتری می‌شوند یا می‌توانند از محافظت ایمنی فرار کنند. این گونه‌ها در دوره‌ای کشف شدند که در آن موارد عفونت زیاد بود.

کارشناسان بهداشت عمومی، خصوصا نگران خطرهای گونه دلتا حتی برای افراد واکسینه‌شده‌ هستند. اگرچه مشخص شده است واکسن‌ها دربرابر گونه‌ها مؤثر هستند، ممکن است اثربخشی آن‌ها دربرابر برخی گونه‌ها کمتر باشد. برای مثال، نشان داده شده است دو دُز واکسن فایزر در پیشگیری از موارد علامت‌دار کووید ۱۹ ناشی از گونه دلتا ۸۸ درصد مؤثر است.

در آمریکا، کارشناسان نگران هستند گونه دلتا بتواند گسترش پیدا کند؛ به‌ویژه در جمعیت‌هایی با نرخ واکسیناسیون اندک موجب بروز عفونت‌هایی شود که با وجود دریافت واکسن رخ می‌دهد. هرچه افراد کمتری واکسن را دریافت کنند، این احتمال افزایش می‌یابد که ویروس از فردی به فرد دیگر منتقل شود. درحال‌حاضر، تقریبا هزار بخش در سطح کشور آمریکا پوشش واکسیناسیون کمتر از ۳۰ درصد دارند که در برخی مناطق موارد رو به افزایش است و برای مهار آن باید نرخ واکسیناسیون افزایش پیدا کند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=36079

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.