• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
25

ویروس جوکر و هر آنچه درباره آن باید بدانید

  • کد خبر : 37758
  • 27 آگوست 2021 - 14:43
ویروس جوکر و هر آنچه درباره آن باید بدانید

ویروس جوکر از سال ۲۰۱۷ بوجود آمده است ، و تا امروز یک معضل در سیستم عامل اندروید بوده است.

ویروس “جوکر” چیست؟

ویروس یا بدافزار جوکر، کد مخربی است که در برنامه های اندروید پنهان می شود. این برنامه ها معمولاً در فروشگاه Google Play قرار می گیرند و این بدافزار در ابتدا قابل تشخیص نیست. این بدافزار به عنوان “جاسوس افزار تروجان” طبقه بندی می شود. تمام هدف آنها این است که بدون اطلاع یا رضایت کاربر ، وارد عملیات شده و باعث خسارات مالی می شوند.

ویروس جوکر دقیقا چه میکند؟

کارهای زیادی وجود دارد که ویروس جوکر می تواند انجام دهد. می تواند پیام های SMS ، لیست مخاطبین و اطلاعات دستگاه شما را بدزدد. بر این اساس ، می تواند با وب سایت های تبلیغاتی تعامل داشته باشد و شما را در خدمات آنها عضو کند بدون اینکه شما از آن مطلع باشید. به این ترتیب ، مستقیماً خسارت مالی به شما وارد می کند. این ویروس ابتدا به تقلب در پیامک متکی بود ، اما این امر کافی نبود ، زیرا پیشرفت کرد و اکنون پرداخت های آنلاین را هم در انجام می دهد.

ویروس “جوکر” اولین بار کی ظاهر شد؟

بدافزار “Joker” جوکر برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ ظاهر شد. در آن زمان ، به کلاهبرداری از طریق پیامک متکی بود ، اما به سرعت پیشرفت کرد و با عضویت کاربران در سرویس های مختلف و تأثیر بر حساب های بانکی آنها ، آسیب های قابل توجهی را ایجاد کرد.

این بدافزار در سپتامبر ۲۰۲۰ در ۲۴ برنامه اندرویدی یافت شد.و قبل از آنکه Google آنها را حذف کند این برنامه ها بیش از ۵۰۰۰۰۰ دانلود داشتند این بدافزار  در آن زمان ، مردم را در بیش از ۳۰ کشور در سراسر جهان ، از جمله ایالات متحده ، برزیل و اسپانیا ، تحت تأثیر قرار داد.

ویروس جوکر در ژوئن ۲۰۲۱ ، در ۸ برنامه جدید پیدا شد. وهمه آن برنامه ها از فروشگاه گوگل پلی حذف شدند. این ویروس معمولاً توسط اسکنر ، والپیپر و برنامه های پیام رسان که در فروشگاه گوگل عرضه میشوند، پخش می شود.

بلافاصله پس از آن ، بدافزار جوکردر آگوست ۲۰۲۱ بار دیگرظاهر شد. این بار ، در ۱۶ برنامه موجود در پلی استور یافت شد. بار دیگر ، آنها بیشتر برنامه های اسکن PDF ،  و برنامه های پیام رسان تحت تاثیر قرار دادند.

چند برنامه از ابتدای انتشار این ویروس آلوده شده است؟

در ژانویه ۲۰۲۰ ، گوگل گزارش داد که بیش از ۱۷۰۰ برنامه حاوی این بدافزار را حذف کرده است. بنابراین ، این شرکت بیشتر بسیاری از آن برنامه ها را قبل از اینکه شرکت های امنیت سایبری حتی متوجه شوند ، حذف کرد.

محافظت از دستگاه اندروید در برابر ویروس جوکر

از دانلود برنامه های جدید که ظاهری مبهم دارند خودداری کنید. همانطور که قبلاً ذکر شد ، این بدافزار معمولاً در برنامه های پیامکی ، برنامه های پیام رسان ، اسکن و فایل های PDF و موارد مشابه آنها پنهان می شود. البته یافتن آن در برنامه های ویرایش تصویر و غیره امکان پذیر است. قبل از دانلود برنامه ، آنها را بررسی کنید و در صورت امکان ، برنامه ها را به محض ارسال به فروشگاه گوگل پلی دانلود نکنید. بررسی کنید که برنامه از کجا آمده است. اگر توسط شرکتی است  که به آن اعتماد دارید ، با خیال راحت آن را دانلود کنید. همچنین ، به مجوزهایی که یک برنامه خاص از شما می خواهد توجه کنید. اگر برای این نوع برنامه ها غیر واقعی به نظر می رسند ، از نصب آن خودداری کنید.

علائم آلودگی با ویروس جوکر

در بیشتر مواقع ، شما هیچ چیز را متوجه نمی شوید ، هنگامی که متوجه تغییر در وضعیت مالی خود می شوید ، متوجه خسارت می شوید ، اما با توجه به اینکه این ویروس در پس زمینه عمل می کند ، بدون اطلاع شما می تواند آسیب های زیادی را وارد کند. هنگام نصب برنامه ، برخی مجوزها را درخواست می کند ، هرچند این کاری است که هر برنامه ای انجام می دهد. در برخی موارد ، ممکن است متوجه شوید که دستگاه شما کمی کند شده است ، که ممکن است در مورد تلفن هایی که از نظر سخت افزار پایین تر هستند بیشتر باشد. همچنین ممکن است متوجه شوید برنامه های جدیدی در تلفن شما ظاهر می شوند  اگر این اتفاق بیفتد ، در لیست برنامه های شما پنهان می شود.

 

معصومه لطفی پایگاه خبری دخالت

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=37758

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.